היועמ"ש מנדלבליט מתנגד לסעיף בג"ץ בחוק הלאום

לפי דיווח בגל"צ, מנדלבליט הביע התנגדות לסעיף בחוק הלאום שמנחה את בג"ץ לפסוק ולפרש את יתר החוקים לפיו, ובכך הסכנה שיגבור על יתר חוקי היסוד המשמשים את שופטי העליון 

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

חוק הלאום הוא אחד החוקים החשובים ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן האחרון, ובהתאם - יוזמיו מנסים להכניס אל הסעיפים גם היבטים מעשיים ולא רק הצהרתיים - לא רק להגדיר את אופיה של מדינת ישראל, אלא גם להשריש אותו בפועל; כאשר היעד המרכזי הוא בית המשפט העליון, זאת על רקע הביקורת הרבה אותה הוא סופג.

כבר בטיוטת החוק האחרונה, שפורסמה בעיתון "הארץ", הוכנס סעיף המנחה את בג"ץ לפסוק ולפרש את יתר החוקים על-פי החוק הזה. המשמעות היא שהסעיף הזה עלול ליצור היא שחוק הלאום יגבר גם על אותם חוקי יסוד המשמשים את השופטים בדיוק באותן פסיקות שזוכות לביקורות הרבות בזמן האחרון, סביב השאלה האם ישראל היא בעצם יותר דמוקרטית או יותר יהודית.

לפי הדיווח היום (ד') בגלי צה"ל, מכך היועץ המשפטי לממשלה חושש. היועץ אביחי מנדלבליט הביע התנגדות נחרצת לאותו סעיף מרכזי ודרמטי בעניינו של בית המשפט העליון. הוא סבור כי אין להעביר את החוק ביחד עם הסעיף המדובר.

לטענת חלק הגורמים המעורבים, העמדה של מנדלבליט מייצגת את למעשה את עמדת השופטים עצמם. למשל, הם מצביעים על הדברים שאמרה בכנס הרצליה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש: "החוק הזה הוא חוק מסוכן מאוד. הוא משנה את האיזון של הבסיס שנקבע במגילת העצמאות, שעליו הוקמה המדינה. בית המשפט הוא המוסד הציוני ביותר מבין מוסדות השלטון - אבל מדינת הלאום היהודי איננה שאלה שנויה במחלוקת".

אמנם היועץ מנדלבליט מתנגד להיבט הזה של החוק, אבל השרים בהחלט לא מחויבים לכך. עמדתו של היועץ המשפטי נלקחת בחשבון, אבל הבחירה נמצאת בידי המחוקק, לא בידיו. עם זאת, כמובן שהתנגדותו של היועמ"ש תקשה על המהלך, בעיקר בזירה הציבורית.

ח"כ יואב קיש הסביר בשיחה עם אפי טריגר בגלי צה"ל כי יש צורך בחוק הלאום: "יש פגיעה באופיה היהודי של המדינה - כשנחקקים רק חוקים דמוקרטיים, מאבדים מהצביון היהודי", אמר והוסיף כי "החוק צריך לקבל תמיכה גם באופוזיציה - כל המפלגות הציוניות צריכות לתמוך בו".