"לומר שתמר פטרוליום לא עניינה משקיעים זרים, זה שטות"

רנן כהן-אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, מספר על ההנפקה הענקית שהחברה הובילה עבור תמר פטרוליום ■ "מהלך ההנפקה עצמו מבורך, והיה צריך להתקבל במחיאות כפיים, משום שהוא מעביר כ-10% ממאגר תמר - שהוא מאגר הגז של כולנו - אל כולנו"

השבוע הושלם אחד ממהלכי גיוס הכספים הגדולים בתולדות שוק ההון הישראלי - הנפקת תמר פטרוליום, החברה הייעודית שהוקמה על ידי השותפות דלק קידוחים לצורך קליטת חלק מהחזקותיה במאגר הגז תמר. דלק פטרוליום גייסה סכום עצום של כ-850 מיליון דולר (כ-3 מיליארד שקל) בתוך כשבועיים. שלשום סיימה החברה גיוס הון של כ-200 מיליון דולר, לאחר שמוקדם יותר החודש גייסה כ-650 מיליון דולר בהנפקת אג"ח.

כספי הגיוס יעברו לידי דלק קידוחים בתמורה ל-9.25% מהזכויות במאגר תמר (שההנפקה משקפת לו שווי של 10.6 מיליארד דולר). כתוצאה מהמהלך, דלק קידוחים תרשום ברבעון השלישי רווח הון של 550 מיליון דולר, ורוב הסכום יחולק כדיבידנד לבעלי יחידות ההשתתפות, ובראשם קבוצת דלק של יצחק תשובה.

את ההנפקה החריגה בהיקפה, שחלק האקוויטי שלה היה הגדול ביותר מאז הנפקת המניות הראשונית של קבוצת עזריאלי (שהתחילה להיסחר בבורסה ביוני 2010), הובילה חברת החיתום לידר הנפקות, בראשות רנן כהן-אורגד. בשיחה עם "גלובס" אומר היום כהן-אורגד: "מלבד היקפה, מהלך ההנפקה עצמו גם הוא מבורך, והיה צריך להתקבל במחיאות כפיים, משום שהוא מעביר כ-10% ממאגר תמר - שהוא מאגר הגז של כולנו - אל כולנו. לכן, במובן הזה, זהו צעד חשוב ברמת המשק".

בעניין ההנפקה וההיערכות אליה מספר כהן-אורגד כי "זה היה מהלך קצת יוצא דופן, שבו גייסנו אג"ח צמודות דולר. זה היה הגיוס צמוד הדולר הגדול ביותר בבורסה המקומית, וגיוס שתנאי מתלה לגביו היה שאם לא יתקיים שלב האקוויטי שהגיע לאחריו, יתבצע בו פירעון מוקדם".

לדבריו, "להנפקה נלוו כמה מורכבויות, והיא היתה שונה מהנפקה רגילה, בכך שליווה אותה מסמך משפטי שאפשר למשקיעים אמריקאים לקחת בה חלק. ההנפקה נעשתה לא באמצעות מכרז על המחיר כמו רוב ההנפקות שמתבצעות בישראל, אלא באמצעות נוהל של הליך קבלת הזמנות (Book Building), כדי להקל על גופים זרים להשתתף בהנפקה. תהליך השיווק והמכירה שלה, המצגות, החומרים השיווקיים והרוד שואו שנעשה בשוק, התקיים כמו בהנפקות אחרות".

"בסך הכל", מסכם כהן-אורגד, "את הנכס עצמו, מאגר הגז, שוק ההון הישראלי כבר מכיר וכבר חשוף אליו דרך זרועות שונות. אבל אני חושב שהייחודיות של הכלי שהנפקנו, הוא שזוהי חברה שזה מה שיש לה, ללא כל דבר נוסף. בעיני, יש לתמר פטרוליום יחס חוב לאקוויטי נכון יותר מאשר במקומות אחרים - מה שמספק תשואת אקוויטי יפה על נכס, שאני חושב שהתזרים ממנו הוא די בטוח".

- האם מחיר ההנפקה משקף הנחה על השווי של מאגר תמר?

"יצאנו להנפקה בטווח שווי חברה של 330-450 מיליון דולר, והנפקת האקוויטי נסגרה ברף הנמוך של הטווח. בהשוואה לתמחור השוק את מאגר תמר, מחיר הסגירה הגיוני מאוד. אם היתה הנחה או אם נלקחה פרמיה על שווי תמר, אפשר לנהל על זה דיון ולהציג טיעונים לשני הצדדים".

- קבוצת דלק כבר הצהירה לא פעם בעבר על כוונותיה להיסחר גם בבורסה בחו"ל. האם הביקושים למניות תמר פטרוליום מצד משקיעים זרים בהנפקה (כ-50 מיליון דולר בלבד) יכולים ללמד משהו בקשר לכך?

"לדעתי, זה לא יכול ללמד כמעט כלום על התוכניות של דלק. צריך להבין שהיכולת של גופים זרים להשתתף בהנפקות לנייר ערך שנסחר רק בתל אביב, יוצרת להם חשיפת מס של 15%-20% - חשיפה שלא קיימת להם בניירות ערך שמונפקים בחו"ל. לכן, האמירה שההנפקה לא עניינה זרים, היא פשוט שטות. מי שהשתתף בהנפקה, עשה זאת אף שהוא רואה מכך תשואה נמוכה יותר, בגלל ענייני המס".

כהן-אורגד מוסיף כי "למרות מה שנכתב, למיטב ידיעתי, זוהי הפעם הראשונה שבה גופים זרים לקחו חלק בהנפקה ישראלית בצורה משמעותית ולקחו בה חלק פעיל. מבחינת ההזמנות שהתקבלו, הזרים היוו סדר גודל של 15%-20% מההנפקה".

כהן-אורגד גם התייחס, בלי לציין שמות ספציפיים, להתבטאויות שונות סביב ההנפקה וטרם יציאתה לפועל, ובהן אמירות של חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שטענה בתחילת החודש כי המחיר שלפיו נעשית ההנפקה מנופח. "אני חושב שהנטייה של פוליטיקאים מסוימים להפוך ליועצי השקעות היא ניצול ציני של החסינות שלהם, והיא נטייה שמלווה בהרבה בורות", אמר.

"הפרידה מלידר השקעות עשתה טוב"

לידר הנפקות מהווה חלק מחברת לידר שוקי הון, שאשתקד נמכרה למנהליה על ידי חברת לידר השקעות, שנמצאת בשליטת יורשי דן דוד, תמורת 25 מיליון שקל. הרקע למכירה היו יחסים עכורים בין יו"ר לידר השקעות, צחי אפלויג, לבין המנהלים שרכשו את החברה, הכוללים מלבד כהן-אורגד גם את עמית ורדי, שי בן יקר, אלון גלזר ואחרים. ברקע המחלוקות שהובילו למכירה עמדו, ככל הידוע, הסכמי התגמול הנדיבים שמהם נהנו מנהלי הפעילות הנמכרת (שכאמור, הפכו לבעליה).

הפרידה, שהושלמה באוקטובר 2016, הותירה את החברה הבורסאית (ששמה שונה ל"אטראו שוקי הון") עם נכס יחיד - החזקה במחצית ממניות בית ההשקעות המשגשג ילין לפידות. שאר הפעילויות שהיו ברשותה - הברוקראז', בנקאות ההשקעות, החיתום וההנפקות והאנליזה - עברו לידי לידר שוקי הון "החדשה", הנמצאת בבעלות מנהליה. הבנק הבינלאומי מחזיק בנתח של 20% מלידר הנפקות.

כהן-אורגד אומר בעניין זה כי "אין ספק שהפרידה עשתה לנו טוב, ואני מקווה שככה גם חושבים בעלי המניות של אטראו. אין ספק שבחודשים שקדמו לפרידה, כשנושא הבעלות היה לא ברור, זה לא תרם לפעילות שלנו, וחייב אותנו לעבוד קשה יותר. אבל לא רק שהצלחנו לשמור על מעמדנו המוביל בשוק, אלא אולי אפילו הצלחנו גם לקדם אותו מעבר לכך מאז הפרידה. בפעילות החיתום אנחנו נמצאים במיקום טוב מאוד, בין שלישיית החתמים המובילים בישראל".

בהתייחס לכמה חברות חיתום חדשות שהתחילו לפעול באחרונה בישראל אמר כהן-אורגד: "בשוק ההון יש לכל גוף ומנהל משימה לא פשוטה, לנסות ולשמור את הטאלנטים אצלו בבית. אני מקווה שאנחנו מבצעים את המשימה הזאת טוב, והעובדה היא שהצוות כאן עובד יחד כבר הרבה שנים, למרות שינויי בעלויות. זה בסדר שיש התחדשות וחברות חדשות, אבל בפרספקטיבה היסטורית, אני לא רואה פה משהו שונה מבעבר, ולא רואה שינוי משמעותי במספר החתמים וחברות החיתום".

- מה הצפי שלכם להמשך לגבי הפעילות האינטנסיבית המאפיינת את שוק גיוסי האג"ח?

"מאז 2010, שוק האג"ח הפך לזרוע משמעותית במימון של עסקים וחברות, ואנחנו צופים שהוא ימשיך להיות כזה. אין ספק שסביבת הריבית הנוכחית היא נוחה לפעילות, ואני לא רואה אותה משתנה דרמטית בעתיד הקרוב. לכן, אני חושב שההיקפים הנוכחיים של הפעילות משקפים במידה רבה את היקפי הפעילות שגם צפויים לנו בשנה-שנתיים הקרובות".

- ומה לגבי שוק ההנפקות הראשוניות (IPO), שהתעורר מתחילת השנה?

"כבר בסוף 2016 הנחנו ששוק זה נמצא במקום של שינוי, במידה לא מבוטלת בזכות הרגולציה, שהלכה לכיוון החברות, בזכות הבורסה שנוקטת צעדים משמעותיים בניסיונה לקדם הנפקות חדשות, וכן בזכות העובדה שמחירי האקוויטי בשוק מאפשרים מפגש בין קונים ומוכרים.

"לקח לא מעט זמן עד שכולם הפנימו שסביבת הריבית הנוכחית היא שונה מהסביבה שרובנו גדלנו עליה - מה שאומר שהמכפילים צריכים לעבור התאמה.

"זה קרה בכל השווקים, לא רק בישראל, ובהינתן שלא יהיו שינויים דרסטיים בשווקים, נראה שהמגמה תימשך".

לידר הנפקות

תחום פעילות: בנקאות להשקעות, חיתום, והפצת ני"ע

מנכ"ל: רנן כהן-אורגד

בעלי מניות: לידר שוקי הון (80%) והבנק הבינלאומי (20%)

עוד משהו: הובילה כ-30% מסך היקף גיוסי האקוויטי שבוצעו מתחילת השנה

תמר
 תמר