עובד בטבע: "החברה הפרה חוקי ני"ע כשלא גילתה על חקירות"

העובד מבקש לייצג את כל עובדי טבע בארה"ב שרכשו מניות בין פברואר 2015 לנובמבר 2016, במסגרת תוכנית התגמול ההוני של החברה

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: בלומברג
סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: בלומברג

עובד של חברת טבע  בארה"ב הגיש בקשה לתביעה ייצוגית כנגד טבע, וכנגד בכירי החברה בעבר - ארז ויגודמן ושלמה ינאי שהיו מנכ"לים, ואיל דשא שהיה מנהל הכספים הראשי. כך על פי דיווח באתר המשפטי Law360.

התביעה הוגשה שלשום לבית המשפט המחוזי באוהיו על-ידי רוברט הולמייר, המבקש לייצג בכך את כל עובדי החברה בארה"ב, אשר נכללו בתוכנית התגמול ההוני ורכשו מניות טבע במסגרת התוכנית בין פברואר 2015 לנובמבר 2016.

התובע טוען שטבע הפרה את חוקי ניירות הערך, וביצעה גם הפרת אמונים, הפרת חוזה ויצירת מצג שווא. כל זאת על רקע אי-דיווח על כך שהתנהלו נגד טבע חקירות מצד משרד המשפטים האמריקאי ומצד התובע הכללי של קונטיקט, בחשדות לתיאום מחירים (הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים) וכן בחשדות אחרים, להפרת החוק האמריקאי למניעת מעשי שחיתות במדינות זרות, FCPA.

"הגילוי החלקי גרם נזקים"

לטענת התובע, ההסתרה של טבע הובילה לכך שטבע למעשה ניפחה באופן מלאכותי את מחירי המניה (למעשה ADS, איגרת מעקב בוול סטריט אחר מניה הנסחרת בבורסה זרה), והוא מוסיף כי ערך ה-ADS ירד משמעותית לאחר שהמידע בנושא החקירות הגיע לשוק.

לפי התביעה, גילוי ראשון מצד טבע לנושא זה הגיע רק באוגוסט 2016, לאחר שלדבריו הדוחות המורחבים של טבע (20F) לשנים 2014 ו-2015 כללו הצהרות כוזבות ו/או מטעות וכן חוסר גילוי בדבר החקירות. "בכל התקופה הרלוונטית, הדיווחים הציבוריים של טבע היו כוזבים ומטעים באופן מהותי", נכתב בכתב התביעה.

תחת הכותרת "האמת מתגלה", מתאר התובע בכתב התביעה כיצד באוגוסט 2016, במסגרת ההערות שנוספו לדוחות הכספיים, גילתה טבע לראשונה שהיא נדרשת לספק מידע ומסמכים למשרד המשפטים ולתובע הכללי של קונטיקט, בשתי חקירות שונות, וכי הפניות לטבע מצד גורמים אלו היו ב-2015-2016. "על בסיס הגילוי החלקי הזה, לתובע ולמשקיעים אחרים נגרמו נזקים כשמחיר ה-ADS של טבע ירד ב-1.24 דולר למחרת הדיווח", נכתב שם.

מאוחר יותר, חלו התפתחויות נוספות המפורטות בתביעה. בנובמבר 2016 פורסם בבלומברג כי חקירת משרד המשפטים על תיאום מחירים בין טבע וחברות תרופות אחרות החלה עוד ב-2014. בהקשר של החקירה השנייה, הנוגעת לחשש להפרת חוקי השחיתות במדינות זרות, טבע הגיעה בדצמבר להסכם על תשלום קנס של 283 מיליון דולר בגין שוחד של אנשי ממשל ברוסיה, אוקראינה ומקסיקו, תוך הפרת חוקי FCPA. (נציין, שטבע דיווחה כחודש מוקדם יותר על הפרשה של כ-520 מיליון דולר לטובת ההסדר).

התובע מבקש מבית המשפט לקבוע פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו ולשאר העובדים שרכשו מניות במסגרת תוכנית התגמול.

מטבע נמסר: אנו בוחנים את הנושא ונגיב בזמן המתאים.