מוסדי בכיר: לא נחיה בשלום עם מה שקורה בקבוצת אלוביץ'

"ספק גדול שהדירקטורים של הקבוצה יעזו לאפשר העדפת נושים, בחברה שכרגע לא ברור שהיא סולבנטית ושראשיה נמצאים בחקירות פליליות" ■ יורוקום: בשבועות הקרובים נשב עם מלווי יורוקום נדלן ונשקול יחד את האפשרות לפריסה ארוכה יותר של החוב

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

הטלטלה העוברת על קבוצת אלוביץ' מתגלגלת במהירות לפתחם של מלווי הקבוצה. על פי פרסומים שונים, המערכת הבנקאית מבקשת משאול אלוביץ' לעבות בטוחות בקבוצת החברות ועיבוי בטוחות זה (למערכת הבנקאית) מעורר חשש אצל המשקיעים המוסדיים שמבחינתם החלו בבחינה משפטית של הסוגייה.

בשלב זה,  חובה של יורוקום נדל"ן לקונסורציום מלווים שכולל את פסגות, כלל ביטוח, אלטשולר שחם ובנק מזרחי (ההלוואה מנוהלת על ידי בנק מזרחי) עומד על כ-260 מיליון שקל. החוב הזה עבר טלטלה בשנה שעברה כשהתעורר חשש שהחברה אינה מסוגלת לעמוד בלוח הסילוקין של ההלוואה, מה שגרר קנס של 1.5% בריבית שעומדת כיום על 7.5%.

כנגד החוב הזה (שבמקורו עמד על כ-800 מיליון שקל) יש שורה שעבודים הכוללים מניות חלל, שעבוד על עודפים מפרויקט מידטאון, קרקע בבית דגן וערבות של יורוקום תקשורת.

הבטוחות

בשלב זה, שווי הבטחות שעומדות לטובת ההלוואה יורד, בעיקר בשל הירידה בשווי מניות חלל - שאף היא נמצאת בחקירת רשות ני"ע. המלווים, שמודאגים מהירידה בשווי הבטוחות שלהם, נושאים עיניים לערבות שהעמידה יורוקום תקשורת לחברה - והיא זו שתיאלץ לפרוע את יתרת ההלוואה במידה וזו תקרוס בשל הטלטלה בקבוצה. כל זאת, בהנחת עבודה שכל עוד חקירת הרשות מתנהלת, ורב הנסתר על הגלוי - היא תמשיך להעיב על ביצועי מניות חלל.

הבנקים

החובות של יורוקום תקשורת ויורוקום נדל"ן מוערכים בקצת פחות ממיליארד שקל, כשלמערכת הבנקאית (דיסקונט והפועלים) מדובר בחוב של כ-700 מיליון שקל. הבנקים, שחוששים ממצב שבו "ייתקעו" עם חוב לא משולם או חוב שאינו עומד בהסכמי ההלוואות, מבקשים עיבוי בטוחות או במילים עדינות יותר: שעבוד ספציפי של נכסים של יורוקום תקשורת לטובת ההלוואה - מהלך, שאם ייצא אל הפועל, ייטיב את מצבם.

המוסדיים

במצב בו הבנקים מקבלים שעבוד ספציפי מיורוקום תקשורת לטובת ההלוואות שלהם, הערבות של יורוקום תקשורת למוסדיים שמלווים ליורוקום נדל"ן נחלשת - והם מצידם אינם מוכנים להסכים לכך. 

בסיכומו של דבר, המוסדיים שמחזיקים בהלוואה לטובת יורוקום נדל"ן החלו בבחינה משפטית של מצב העניינים החדש ובתקופה הקרובה בכוונתם להתחיל בשיחות מול קבוצת אלוביץ על שיפור מצבם ככל שהבנקים ינסו לשפר את מצבם על חשבון עוצמת הערבות שהעמידה יורוקום תקשורת ליורוקום נדל"ן.

גורם מוסדי בכיר אמר היום ל"גלובס": "יש הרעה בכל קבוצת אלוביץ' ואנחנו מלווים של יורוקום נדל"ן. לנו חסר מידע מדוע הבנקים דורשים חיזוק בטוחות שמחלישות את מעמד הציבור. לפי מה שאנחנו מבינים, אלוביץ' נמצא בהפרה מול הבנקים כבר שלוש שנים ויש בעיות ביחסים שלו עם המערכת הבנקאית ואנחנו מתכוונים לדאוג לזכויות הציבור בכל התהליך הזה. אם אין הפרה, אנחנו מצפים שהבנקים לא ישפרו את מצבם על חשבון הציבור. אם יש הפרה, אנחנו מעוניינים לדעת מזה כדי שנוכל לשמור על האינטרס הציבורי בכל התהליך הזה. בכל מקרה, אנחנו נדאג לזכויות הציבור".

הבכיר הוסיף כי: "ספק גדול אם בחברה, שכרגע לא ברור שהיא סולבנטית וראשיה נמצאים בחקירות פליליות - ספק גדול אם הדירקטורים שלה יעזו לאפשר העדפת נושים".

מקבוצת יורוקום נמסר: "מדובר בהלוואה טובה מאוד שגם היום אחרי ירידה נקודתית זמנית בשווי חלל יחס בטוחותיה הינו מעל 200%. במהלך השבועות הקרובים נשב עם מלווי יורוקום נדלן, עימם יש לנו יחסים מצוינים, ונשקול עימם יחד וברוגע המצב והאפשרות לפריסה ארוכה יותר של החוב".