אלפא בראבו: התנהגות כביש ספורטיבית וביצועים נמרצים

אלפא רומיאו אולי שמה כיום את הכוונת השיווקית על השוק האמריקני, אבל הקרוס-אובר החדש שלה לא זונח גם את המעריצים האירופאים המושבעים של המותג

לכל יצרן רכב גדול יש "לווייתן לבן" משלו - יעד כיבוש מיתולוגי ובלתי ניתן להכנעה. במקרה של קונצרן פיאט, מדובר בשוק הרכב האמריקני, שאליו ניסתה החברה לחדור ללא הצלחה משמעותית משנות ה-50. שעת הכושר הגיעה לאחר המשבר הכלכלי הגדול בעשור הקודם, שבעיצומו (2009) רכשה פיאט את השליטה בקרייזלר-ג'יפ. מאז הרוויחו האיטלקים מיליארדים ממכירת מכוניות קרייזלר וג'יפ, חלקן עם מנועים והנדסה איטלקית, ואפילו שיווקו פה ושם מכוניות פיאט 500 ללקוחות אמריקנים אקסצנטרים. אבל ה"תיקון" האמיתי מתחיל בימים אלה, עם חזרתה של אלפא רומיאו לארה"ב. בראש החץ שלה ניצב הקרוס-אובר הראשון של המותג, שנושא את השם "סטלביו".

חיצונית, הסטלביו מאמץ את שפת העיצוב של הג'וליה החדשה, שותפתו לפלטפורמה ולרוב הרכיבים המכניים. זה אומר חרטום מלא הבעה עם ה"שפם" של אלפא ג'וליה, שמודגש כאן מאוד. קו הגג "מהיר" ומשתפל מעט לאחור אך הפרופיל הצדדי די תקני לז'אנר וכך גם עיצוב הזנב הכבד.

כמו בג'וליה, תגובות הקהל משתנות בהתאם לזווית. מאחור, הרכב לא מושך תשומת לב. מלפנים קשה לצופים לעמוד בפני הקסם האגרסיבי-נוסטלגי והאופי איטלקי.

הג'וליה עשתה צעד גדול בכל הנוגע ליוקרה ואיכות בתא הנוסעים, והסטלביו ממשיך בזה. עמדת הפיקוד שואבת השראה מהאחות ה"נמוכה", עם אותו לוח מחוונים קלאסי. ההגה מרהיב ומענג לאחיזה ומשני צדדיו מותקנים להבי מתכת גדולים נוסח מזראטי, לשליטה ידנית בהילוכים. מערך המתגים אסתטי ומאורגן היטב, כולל צביר נאה של מתגי שליטה עגולים שממוקם על הקונסול הגבוה בין המושבים הקדמיים.

האבזור די מקיף וכולל בין השאר מערכת קול איכותית, מושבים חשמליים, ריפוד עור ועץ, התנעה ללא מפתח, מערך מכובד של מערכות בטיחות עדכניות ועוד. למרבה הצער, ממשיכה היבואנית לייבא את הרכב עם מערכת מולטימדיה קטנה ודלה באפליקציות, שנראית לא במקום ברכב שאמור להיות יוקרתי.

איכות החומרים והגימור גבוהה, כמו בג'וליה, בדגש על דיפוני עץ מרהיבים ותפירה מוקפדת של הריפוד. בידוד הרעשים מצוין גם במעבר על שטחים משובשים. עם זאת, מי שיחפש ימצא עדיין לא מעט משטחי פלסטיק נוקשים בשולי שדה הראייה והמגע. בינתיים, לפחות, אאודי ולקסוס שומרות על הבכורה בסעיף הזה.

סף הכניסה/יציאה לתא ממוקם היטב והתא מספק חלל מחיה סביר בהחלט לארבעה מבוגרים. תא המטען מציע נפח מהגדולים בפלח.

כרגע מגיע הסטלביו לישראל עם אופציית הנעה אחת בלבד - מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 280 כ"ס ו-40 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת שמונה מהירויות. לא זו בלבד שההספק הוא אחד הגבוהים בפלח ה-2 ליטר, אלא שהנדסה עילית ושימוש נרחב ברכיבי אלומיניום הצליחו להפחית את המשקל העצמי לכ-1,630 ק"ג בלבד.

נתון המשקל הנמוך הוא הישג מרשים, שבא לידי ביטוי לא רק בנתון תאוצה רשמי של 5.7 שניות מאפס ל-100 קמ"ש אלא גם בתחושה זריזה ונמרצת עם דחף מרשים בעליות וצבירת מהירות מכובדת. התיבה האוטומטית חלקה ונעימה, אך כדי למצות את יכולת המנוע חייבים לבחור במצב הכיול הספורטיבי שלה. היינו גם שמחים לקבל רעש קצת יותר "אלפאי" מאשר הצליל המוחרש והתרבותי שמייצר המנוע הזה.

לאלפא רומיאו יש קהילה בינלאומית גדולה של מעריצים, ה"אלפיסטי", שהשפעתם על המותג ועל התדמית (והמכירות) שלו מרחיקת לכת. כאשר נודע בחוגים הללו שאלפא רומיאו מתכוונת להצטרף לטרנד רכבי הקרוס-אובר, סערו הרוחות ואף היו מי שכינו זאת "התמסחרות אמריקנית" ו"בגידה במורשת". לפיכך מהנדסי השלדה של אלפא עמלו לא מעט להוכיח לאותם אלפיסטי שהרוח המיתולוגית של המותג שורה גם על רכב הפנאי היוקרתי. החדש. קל להרגיש בזאת מאחורי ההגה. לסטלביו יש התנהגות מדויקת ומהנה, שרק מתחדדת ככל שתנאי הכביש הופכים תובעניים יותר. במצב "ספורט", ההיגוי מהיר וכבד במידה ראויה, נטיית הגוף בפניות מהירות כמעט זניחה, העברות המשקל זורמות וההנעה הכפולה מתנהגת ברוב המצבים כמו הנעה אחורית. בקיצור, זהו אחד הכלים הספורטיביים ביותר בפלח הזה, אם כי עדיין לא ברמת ההיזון החוזר והדיוק של פורשה מקאן.

לספורטיביות יש מחיר בנוחות הנסיעה, שנוטה לצד הנוקשה. מהמורות עירוניות רציניות מטלטלות את הנהג והנוסעים, אם כי על הכביש המהיר העסק נרגע. מרווח הגחון משלם מחיר מסוים על הורדת מרכז הכובד של הרכב ולסטלביו יש יכולת מוגבלת לתקל מסלולי עפר משובשים, עם או בלי הנעה כפולה.

גרסת ההשקה הישראלית של הסטלביו שהתייצבה למבחן עולה בישראל 385 אלף שקלים - מחיר גבוה בכ-10% בממוצע מזה של המתחרים לבית אאודי, ב.מ.וו, קאדילאק ולקסוס. אלפא מתחילה לשווק בימים אלה גם גרסת בסיס עם 200 כ"ס ורמת אבזור מעט נמוכה יותר, עם מחיר אטרקטיבי יותר של כ-320 אלף שקל. טווח המחירים הזה מציב אותה באחד מפלחי השוק התחרותיים והאגרסיביים ביותר בישראל, אבל עדיין יש לה לא מעט להציע, במיוחד למי שעדיין לא שם "קרוס" על הסיכוי ליהנות מנהיגה בקרוס-אובר גדול וייצוגי. !Complimenti Alfa

אלפא רומיאו סטלביו
 אלפא רומיאו סטלביו

חלק מהמתחרות

אאודי Q5

ב-352 אלף שקל מציעה גרסת ה-2 ליטר טורבו-בנזין של ה-Q5 החדש הספק של 252 כ"ס ומומנט של 38 קג"מ, היא קטנה מעט מהאלפא והתאוצה שלה קצת איטית יותר. אבל יש לה הנעה כפולה ותא הנוסעים האיכותי מצויד במיטב הטכנולוגיות העדכניות

קאדילק XT5

במחיר 395 אלף שקל לגרסת ההנעה הכפולה הבכירה מציע הקרוס-אובר החדש של קאדילק שלדה מתוחכמת, ממדים מכובדים ותא נוסעים מפואר ומאובזר מאוד. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר ו-310 כ"ס, אם כי המשקל הגבוה יחסית לא מציב אותה בפסגת הביצועים

ב.מ.וו X3 2018

מעבר לפינה כבר נמצא ה-X3 החדש של ב.מ.וו, שניצב על שלדה מודולרית חדשה וקלת משקל ומציע שלל אופציות להתנהגות ספורטיבית עם חבילת ה-M האופציונלית. המנוע המרכזי הוא 2 ליטר טורבו-בנזין בהספק 252 כ"ס, ואמור להיות זריז משמעותית מקודמו