קנון קיבלה הצעות לרכישת פעילות חברת תחנות הכוח ICP

שווי ההצעה מוערך ביותר מ-700 מיליון דולר ■ מניית קנון הגיבה לדיווח בעליות ■ מנכ"ל קנון, יואב דופלט, שמוביל את מהלך המכירה, יפרוש מתפקידו בספטמבר

קנון , חברת ההחזקות של עידן עופר, קיבלה הצעות למכירת פעילויות החברה הבת איי.סי פאואר (ICP) באמריקה הלטינית - חלקן או כולן. על כך דיווחה הבוקר (א') החברה לבורסה. עופר מחזיק 63% מהון מניות של קנון, המחזיקה בבעלות מלאה על ICP אשר פועלת בתחום ייצור החשמל, ומפעילה תחנות כוח במדינות אמריקה הלטינית ובישראל. לחברה 12 תחנות כוח הפרוסות ב-10 מדינות ברחבי דרום ומרכז אמריקה, ובראשן פרו.

נזכיר כי בתחילת 2017 ביקשה קנון להנפיק את ICP בבורסת ניו יורק לפי שווי של כ-1.4 מיליארד דולר "אחרי הכסף" (1-1.1 מיליארד דולר "לפני הכסף"), אולם נסוגה מהמהלך לאחר שלא קיבלה מהמשקיעים האמריקאים את תג השווי המבוקש. לאחר שההנפקה נכשלה פנו בהנהלת קנון לכיוונים אחרים ובימים אלה מקדמת החברה הנפקת מניות ראשונית של החברה הבת או.פי.סי אנרגיה, שמפעילה תחנת כוח במישור רותם ובונה תחנה נוספת בחדרה.

לאחר ביטול ההנפקה המשיכו בקנון לחפש קונים לפעילויות של ICP בדרום אמריקה ודברי גורמים בשוק התקבלו לאחרונה בחברה הצעות מחיר גבוהות יותר מהשווי עליו דובר בהנפקה שבוטלה. מדברים אלו עולה, כי תחת ההנחה ששווי הפעילות בישראל עומד על כ-350 מיליון דולר, הרי שההצעות שהתקבלו לרכישת הפעילות באמריקה הליטנית נקבו כנראה בשווי הגבוה מ-700 מיליון דולר. בקנון מתכוונים לחלק את המזומנים שיתקבלו ממכירת ICP כדיבידנד לבעלי המניות, ולא להשקיע את הכסף בנכסים אחרים, וזאת כחלק ממהלך כולל למימוש כל פעילויות החברה.

עם זאת, לחברה גם חוב של 228 מיליון דולר לחברה לישראל וכן התחייבות להשקעה אחרונה של 42 מיליון דולר בחברת קורוס בה היא שותפה. בקנון גם הדגישו היום, כי עדיין קיים סיכוי שעסקת המכירה לא תצא בסופו של דבר אל הפועל. מניית קנון הגיבה להודעת החברה בעלייה של כ-5% ושוויה של החברה הגיע לכ-2.7 מיליארד שקל. במקביל, הודיע מנכ"ל קנון, יואב דופלט, כי הוא מבקש לסיים את תפקידו בסוף חודש אוגוסט. דופלט ימשיך לכהן כיו"ר פעיל ב-ICP ולהוביל את עסקת מכירת פעילויות החברה, וכחבר בדירקטוריונים של החברה הבת או.פי.סי אנרגיה (OPC) וכן של חברת הספנות צים, בה מחזיקה קנון 32% מהמניות. את דופלט יחליפו בתפקיד המנכ"ל ברק כהן ורוברט רוזן, סגן נשיא קנון ויועץ החברה בהתאמה.

הכנסות ICP צמחו ב-2016 ב-45% ל-1.87 מיליארד דולר בזכות תחילת הפעלתן של תחנות חדשות במהלך השנה. מנגד, התכווץ הרווח הנקי של החברה ל-15 מיליון דולר בלבד לעומת 36 מיליון דולר ב-2015 וזאת בין השאר בגין גידול של 61% בהוצאות המימון. ה-EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) המתואם שלה זינק ב-2016 ל-420 מיליון דולר, לעומת 326 מיליון דולר ב-2015ברבעון הראשון של 2017 הציגה ICP צמיחה של 29% בהכנסות ל-544 מיליון דולר, בזכות התחלת הפעלתן של שתי תחנות כוח בפרו בחודשים מאי ואוגוסט אשתקד. בניטרול הפעילות בישראל, הציגה ICP ב-2016 הכנסות של כ-1.5 מיליארד דולר ו-EBITDA של 353 מיליון דולר. ברבעון הראשון של 2017 הסתכמו ההכנסות מחוץ לישראל ב-445 מיליון דולר וה-EBITDA ב-118 מיליון דולר.

אלעד קראוס, אנליסט בכיר באקסלנס, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "מדובר בהודעה מאוד חיובית לקנון. רואים שיש התעניינות בתחנות הכוח של ICP בדרום ומרכז אמריקה. ככל הנראה המהלך ייקח לפחות עוד כמה חודשים או יותר. מחזיקי מניות קנון צפויים להנות מהצפת ערך משמעותית. צריך לזכור גם שקנון אמורה להתפרק לגמרי ולא להיות קיימת בעוד מספר שנים וזהו צעד מאוד משמעותי בכיוון הזה".

כאמור החזקה משמעותית של ICP שאינה כלולה בהצעת הרכישה היא פעילותה בישראל, המתבצעת באמצעות החברה הבת OPC אנרגיה. זו האחרונה נמצאת בעיצומו של מהלך הנפקה בת"א שבה היא מתכננת גייס כ-100 מיליון דולר (356 מיליון שקל) לפי שווי מינימלי של 355 מיליון דולר "לפני הכסף". OPC תגיע לבורסה המקומית אחרי שלפני כחודשיים כבר השלימה גיוס של 320 מיליון שקל בהנפקת אג"ח פרטיות לגופים מוסדיים.

הנכס המרכזי של OPC אנרגיה הוא החזקה ב-80% ממניות תחנת הכוח שבמישור רותם, הפועלת מאז יולי 2013 ומחזיקה בכושר ייצור של 466 מגוואט חשמל. מדוחות החברה עולה כי ב-2016 סבלה OPC מירידה של 6% בהכנסות ל-1.16 מיליארד שקל, עקב עדכון תעריפי החשמל בידי רשות החשמל. כתוצאה מכך, נפל הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) של החברה ב-46% ל-252 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי נחתך ב-57% ל-89 מיליון שקל.מלבד תחנה זו עוסקת OPC בפיתוח תחנות כוח נוספות, מתוך מטרה לבסס את מעמדה כחברת החשמל הפרטית המובילה בישראל. כיום היא נמצאת בשלבים מתקדמים של הקמת תחנת כוח בחדרה, בעלת הספק של 148 מגוואט, שאותה רכשה לפני כשנתיים מחברת נייר חדרה. כ-60% מפרויקט ההקמה כבר הושלם, והתחנה עצמה אמורה להתחיל לפעול בתחילת 2019, לאחר שיושקעו בה בסך הכל כמיליארד שקל.

ICP אחראית כיום, למעשה, למלוא השווי של קנון. נזכיר כי לאחרונה דיווחה קנון כי היא נפרדת מהשליטה במיזם הרכב הסיני הכושל קורוס, שהבעלות בו מוחזקת כיום בחלקים שווים על ידה וחברת הרכב הסינית צ'רי. בעלי קורוס הודיעו כי הגיעו להסכם עם משקיע מסין שבמסגרתו ישקיע האחרון 6.5 מיליארד יואן סיני (כ-942 מיליון דולר) בקורוס, תמורת השליטה בחברה. החזקה נוספת שנושאת הפסדים כבדים היא של 32% ממניות צים, שגם אותה מתכננת קנון למכור בעתיד.

קנון, שפוצלה לפני שנתיים וחצי מהחברה לישראל, סיימה את הרבעון הראשון עם מזומנים בסך 43 מיליון דולר והפסד של 20 מיליון דולר. לחברה נותר חוב של 228 מיליון דולר לחברה האחות, החברה לישראל (גם היא בשליטת עידן עופר), שלה משועבדות החזקותיה של קנון ב-ICP. את שנת 2016 סיימה קנון עם הפסד ענק של 412 מיליון דולר, על רקע הפסדים בקורוס וצים.