איזי כהן בדרך החוצה מכלל ביטוח עם עשרות מיליוני ש' בכיס?

כלל ביטוח דיווחה היום, כי מתנהלים דיונים מקדמיים עם המנכ"ל בקשר עם המשך העסקתו לאחר אוקטובר - מועד תום תקופת הסכם ההעסקה עמו ■ גרף כמעט 40 מיליון שקל ב-4 שנים

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

האם איזי כהן, המנכ"ל הדומיננטי של כלל ביטוח, בדרך החוצה מהחברה לאור השינוי שחל בגמול הבכירים בענפי הביטוח והפיננסים? בעוד חודשים אחדים יסתיים חוזה ההעסקה הנוכחי של כהן, שבעבר כיהן במשך שנים רבות כמנכ"ל אפריקה ישראל וכמנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל - וצבר הון רב, ולפי שעה טרם הושגו הבנות על אופי הסכם העסקה העדכני שלו.

כהן מקיים מגעים מול דירקטוריון כלל ביטוח  ביחס להסכם ההעסקה החדש שלו, וכן בדיקות לגבי יכולתו לקבל כמה מהתנאים שהוא מבקש מהחברה. מוקדם עדיין לקבוע בשלב זה האם יגיע כהן להבנות עם רשות שוק ההון על הסכם השכר החדש שהוא מבקש לעצמו, והאם ייוותר בתפקידו גם בשנים הבאות.

היום הודיעה כלל ביטוח, כי לאור כך ש"הסכם העסקת מנכ"ל החברה, איזי כהן, קצוב עד לתום חודש אוקטובר 2017 ("תום תקופת ההסכם")", הרי ש"מתנהלים דיונים מקדמיים עם המנכ"ל בקשר עם המשך העסקתו לאחר תום תקופת ההסכם, במסגרתם מקיים המנכ"ל בדיקות היתכנות רגולטוריות מקדמיות, אשר בהמשך ובכפוף אליהן, הנושא יובא לדיון באורגנים המוסמכים בחברה".

בחודש נובמבר 2012 אישר דירקטוריון כלל ביטוח את הסכם ההעסקה של כהן, שתוקפו היה למשך 5 שנים. הסכם זה קדם לחקיקת חוק שכר הבכירים בפיננסים, והוראות רגולטוריות אחרות שהושתו מאז, וששינו מהותית את אופן ההתקשרות של החברות בתחום זה עם הבכירים בהן.

מענק שנתי של עד 6.5 מיליון שקל

אז נקבע כי שכרו יעמוד על 180 אלף שקל לחודש, צמוד למדד, כולל זכאות למענק שנתי נדיב בהיקף של עד 6.5 מיליון שקל, וכן רכיב משתנה בדמות אופציות שניתנו לו בשלוש מנות ובשלושה מחירי מימוש - חלקן בכסף וחלקן נמצאות כיום מחוץ לכסף. בארבע השנים האחרונות הצטברה עלות העסקתו של כהן בכלל ביטוח לכמעט 40 מיליון שקל.

בעקבות כניסתו לתוקף של חוק תגמול בכירים, שלפיו יוגבל השכר לעד 2.5 מיליון שקל בשנה, הודיעה החברה לכהן בשלהי 2016, כי "החל ממועד כניסתו לתוקף של חוק תגמול בכירים, ביום 12 באוקטובר 2016, מופחת התגמול לו הוא זכאי באופן שיתאם להוראות חוק תגמול בכירים וכי עד לתום תקופת ההסכם הקצוב עמו, תנאי התגמול שלו יותאמו להוראות חוק תגמול בכירים".

אגב, בדוחות החברה מפורט, כי "במקרה שבו כהן יתפטר מתפקידו בחברה לאחר חלוף 24 חודשי עבודה, או שיסתיימו יחסי עובד מעביד בתום תקופת ההעסקה, כהן יהיה זכאי לפיצוי כספי בסכום השווה לשכר של שישה חודשי עבודה בתוספת תנאים סוציאליים ותנאים נלווים לשכר".

מניות השליטה בכלל ביטוח שייכות לקונצרן אי.די.בי, אך הן נמצאות בידיו של הנאמן מטעם הפיקוח על הביטוח - משה טרי. על אי.די.בי לפעול למכירת השליטה בכלל ביטוח תוך שנים ספורות, וזאת על מנת לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות.

עלות ההעסקה של איזי כהן בכלל ביטוח
 עלות ההעסקה של איזי כהן בכלל ביטוח