עמלות הסליקה של אמריקן ודיינרס יופחתו עד 2% תוך 3 שנים

שר האוצר, בנק ישראל ומנהלי החברות גיבשו מתווה מסוכם להפחתת העמלות הגבוהות שגובים המותגים הבינלאומיים שבשליטת ישראכרט וכאל ■ מדריך סליקה באינטרנט

אמריקן אקספרס
אמריקן אקספרס

עמלות הסליקה שמשלמים בתי העסק לאמריקן אקספרס ודיינרס יופחתו עד לרמה של כ-2% בעוד 3 שנים - כך עולה ממתווה שהושג בין שר האוצר, משה כחלון; המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר; ואמריקן אקספרס שבבעלות ישראכרט ודיינרס שבבעלות כאל. 

במסגרת המתווה יבצעו החברות הפחתה ב-4 פעימות: פעימה ראשונה תיערך עד סוף השנה, אז תפחת העמלה המקסימלית שגובות החברות ל-2.95%, לאחר מכן בסוף דצמבר 2018 תפחת העמלה ל-2.45%, בסוף שנת 2019 היא תעמוד לכל היותר על 2.1%, וביוני 2020 היא תתייצב על עד 1.99%. 

כיום העמלה הממוצעת שגובות חברות אלה מוערכת בכ-1.5% בממוצע (לעומת כ-1% במותגי כרטיסי האשראי הרגילים), כך שלא מדובר בהורדה דרמטית. יחד עם זאת, בתי עסק קטנים משלמים פעמים רבות עמלת סליקה של 2%-3% לאמריקן אקספרס ודיינרס, ולכן עיקר ההשפעה תחול עליהם. 

עוד סוכם כי הפיקוח על הבנקים יבצע צעדים שישפרו את שקיפות המחירים בתחום, וכי חברות כרטיסי האשראי המפעילות של אמריקן אקספרס ודיינרס יקבעו מחיר נפרד וברור לכל מותג וסוג של כרטיס, בכדי למנוע תלונות על חוסר שקיפות בתמחור. 

שר האוצר, משה כחלון, מסר: "ההפחתה תקל על למעלה מ-60 אלף עסקים קטנים ובינוניים שכורעים תחת נטל הריכוזיות ומופלים לרעה לעומת העסקים הגדולים. אנחנו נעקוב ונראה שהפחתת המחירים מתבצעת הלכה למעשה בשטח".

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, מסרה: "הפיקוח על הבנקים מברכת על המתווה שהושג. המתווה יביא להטבה בעמלות המשולמות על-ידי עשרות אלפי בתי עסק, לצד הישרדותם של מותגי סליקה בינלאומיים בישראל". 

דורון ספיר, מנכ"ל כאל ומנכ"ל דיינרס ישראל, מסר כי "אנו מברכים את משרד האוצר על עבודה מקצועית ועניינית, תוך הבנה עסקית וראיית צורכי השוק בכלל והעסקים הקטנים והבינוניים בפרט".