זוכי מחיר למשתכן בראשל"צ נגד התוספת שמבקש הקבלן

עשרות זוכים בדירות בפרויקט הגישו התנגדות לתכנון של חברת מרדכי אביב, בטענה כי תוספת הדירות שיימכרו בשוק החופשי פוגעת באיכות ובערך הדירות המוזלות ■ החברה: "אם נמצא שיש מקום לשינויים בתכנון, לא נהסס"

מרדכי אביב  / צילום: ליאור מזרחי
מרדכי אביב / צילום: ליאור מזרחי

עשרות זוכים בפרויקט מחיר למשתכן בראשון-לציון נגד הקבלן שעתיד לבנות הפרויקט. זכאי מחיר למשתכן בפרויקט הגישו התנגדות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר כנגד בקשת הקבלן לתוספת דירות במסגרת הקלת שבס. מדובר בפרויקט בשכונת הרקפות, לבניית 90 יחידות דיור מוזלות בבניין בן 23 קומות - פרויקט שאותו עתידה לבנות חברת מרדכי אביב לאחר שזכתה במכרז בדצמבר 2015.

על פי תקנון המכרז, כל הדירות בפרויקט מיועדות לזכאי מחיר למשתכן, אולם אם הקבלן יבקש תוספת שבס (תוספת יחידות דיור בפרויקט ללא תוספת בשטח הבנוי), הדירות הנוספות יוכלו להימכר בשוק החופשי במחירים שאינם מוזלים. נזכיר כי היום חלק ממכרזי מחיר למשתכן כוללים שילוב בין דירות לזכאים לדירות בשוק החופשי, אולם כאשר פורסם המכרז האמור בראשון-לציון, מדובר היה במהלך חריג עליו התעקשו דווקא בעירייה. המטרה הייתה שילוב דירות לשוק החופשי בבניין לצד דירות מוזלות, מה שהיה אמור להוביל לכך שהתכנון, והשטחים הציבוריים בבניין, יחייבו יותר השקעה מצד הקבלן.

כעת, חברת מרדכי אביב הגישה בקשה לקבלת הקלת השבס בפרויקט, אך הזוכים בדירות המוזלות טוענים כי הבקשה להקלה מובילה לתכנון בעייתי של הדירות המוזלות. "הקבלן מבקש להוסיף 20% יחידות דיור על פי הקלות שבס, המהוות 18 יחידות דיור, אשר ישווקו במחירי שוק חופשי, כלומר סך הכל 108 יחידות דיור בבניין ללא תוספת קומות", כך נכתב במכתב ההתנגדות ששלחו הזוכים לעיריית ראשון-לציון, "תכנון זה יוצר צפיפות מרובה. בבניין קומות עם 6 יחידות דיור בקומה, כאשר 22 יחידות דיור בבניין הן בעלות כיוון אוויר אחד, כלומר רבע מהדירות במסלול מחיר למשתכן."התכנון הצפוף של 6 ו-5 דירות בקומה וריבוי דירות בעלות כיוון אוויר אחד מורידים את שווי הדירות בצורה משמעותית, ומשנים את אופי הסביבה והשכונה באופן שיגרום לירידת ערך הנכסים בשכונה".

עוד טענות נגד התכנון המפורטות במסמך ההתנגדות הן: "חדרי אמבטיה בכל הדירות עם תעלות אוורור מאולץ במקום חלון, גם כאשר יש חזית חיצונית לחדר האמבטיה, דירות 3 חדרים עם מטבח קטן מאוד יחסית לסטנדרט הבנייה, דירות 4 חדרים גדולות מדי ביחס לרגיל (133 מ"ר ביחס לכ-105 מ"ר בממוצע לדירות 4 חדרים חדשות). כוללות חללים גדולים אשר לא מנוצלים היטב".

אחד הזוכים בדירה מוזלת בפרויקט הסביר ל"גלובס" כי "הקבלן תכנן את המגדל ככה שזוכי מחיר למשתכן יצטופפו ב-17 קומות ויקבלו דירות צפופות בכל קומה. אנחנו קבוצה גודלה של זוכים שמגישים את ההתנגדות לעיריית ראשון-לציון בכוונה שתדחה את התכנון".

מכתב ההתנגדות לוועדה המקומית בראשון-לציון מסתיים בבקשה לדחות את הבקשה להקלת שבס, או לחלופין, לאפשר לקבלן תוספת גם בשטח הבנוי של הפרויקט ולא רק במספר הדירות: "חלופה לתוכנית זו אשר עשויה למנוע את הבעיות התכנוניות לעיל היא בקשה להקלה לתוספת קומות באופן הולם לתוספת יחידות דיור בהקלה, בדומה לבקשות להקלות במגרשים השכנים. התכנון הנוכחי מהווה שינוי ניכר לרעה ביחס לתכנון מגדלי מגורים בפרט ותכנון למגורים בכלל בשכונת הרקפות... להקלות אין הצדקה תכנונית כלל. אם יאושרו, יגרמו להורדת ערך הנכסים, ולפגיעה במוניטין של חוקי ותוכניות הממשלה שנועדו להביא פיתרון למשבר הדיור לזוגות צעירים".

מחברת מרדכי אביב נמסר בתגובה: "ההתנגדויות התקבלו במשרדנו אתמול והננו שוקדים על לימוד הטענות שהועלו בהן. ככלל, חברתנו פועלת על פי כל דין וגם במקרה זה תכנון הפרויקט נעשה בהתאם להוראות התב"ע, המכרז והדין ובהתבסס על חוות דעת מקצועיות שברשותנו. הבקשה להקלה הוגשה בהתאם להקלת שבס ועל פי הנחיות המכרז. עם זאת, ככל שיימצא בבדיקת אנשי המקצוע מטעמנו כי יש מקום לשינויים בתכנון, לא נהסס לפעול כמתחייב".

מעיריית ראשון-לציון נמסר כי "ההתנגדויות שהוגשו יועלו לדיון בוועדה המקומית ושם תתקבל ההחלטה ביחס לכלל ההתנגדויות וכן ביחס להקלות שהתבקשו, לרבות תוספת יחידות הדיור. תכלית המודל שיזמה העירייה, ונזכיר כי הוא אומץ בחום על ידי המדינה וערים אחרות, היא להוסיף יחידות דיור שיימכרו בשוק החופשי מתוך מטרה לתמרץ את היזמים לשפר את איכות הבנייה של הבניין כולו. מהלך זה ללא ספק מעלה את סטנדרט הבנייה לעומת מה שהיה אמור להיות אילו היה נותר פרויקט מחיר למשתכן בלבד".