ועדת החקירה הפרלמנטרית בעניין אליעזר פישמן יצאה לדרך

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל: "אנחנו יוצאים למסע בו נפגוש את האמת אבל גם את השקר"

אליעזר פישמן חדוה בר / צילומים: איל יצהר
אליעזר פישמן חדוה בר / צילומים: איל יצהר

"אנחנו יוצאים למסע בו נפגוש את האמת אבל גם את השקר" - כך אמר הבוקר (ד') ח"כ איתן כבל, בפתח הישיבה הראשונה של ועדת החקירה הפרלמנטרית לבחינת התנהלות המערכת הבנקאית בעניינו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן והלווים הגדולים במשק.

כבל, העומד בראש הוועדה, ציין כי מדובר בהזדמנות חברי הכנסת להוכיח את דאגתם לציבור, וכי לא הכול בפוליטיקה מתחלק לשמאל וימין, יהודים מול ערבים. "נקיים דיון אחראי ומקצועי, ואין בכוונתנו להגן לא על בנק כזה או אחר ולא על מפקח או רשות כזו או אחרת. נפעל לחקר האמת באומץ, כדי להבין איך ייתכן שכך התקבלו ההחלטות. אין בכוונתי להיכשל. בכוונתנו להצטיין ולהוציא את התוצאה הטובה ביותר עבור הכלכלה הישראלית", הוא הוסיף.

לדברי כבל, בימים אלה מגייסת הוועדה יועצים מהשורה הראשונה. כדי לגבש צוות מקצועי שיחל לעבוד כבר במהלך פגרת הקיץ של הכנסת, שמתחילה בשבוע הבא. "נזמין גם מומחים מהעולם, כדי ללמוד מה קורה במקומות אחרים. נזמן בעלי תפקידים מהעבר ומההווה ונבנה תהליך למידה מקצועי ושיטתי שיאפשר לחברי הוועדה להתמקצע כדי שנדע מה לשאול ואת מי", אמר כבל.

יו"ר הוועדה הבהיר כי הוא מצפה לשיתוף-פעולה מלא מצד הרגולטורים וכלל הגורמים הנוגעים למערכת הפיננסית, וכי אם לא יהיה שיתוף-פעולה כזה, הכנסת תפעל מיד בתום הפגרה לתיקון חקיקה שיאפשר לוועדה כלים נוספים שיחייבו את הגורמים השונים בשיתוף-פעולה.

ח"כ יואב קיש (ליכוד), שניסה להוביל בעצמו את מאמץ החקיקה שיאפשר לחייב בנקאים וחברות ציבוריות לעמוד בפני שימוע ולמסור כל מסמך לוועדת החקירה לרבות מסמכים סודיים, נשמע היום פייסני במיוחד: "אנחנו לא מחפשים לצלוב אף אחד. אפשר להשיג את אותו אפקט גם בלי ההצגה למצלמות ובלי לשרוף את הגשרים מול המגזר העסקי. יש פה נבחרת טובה מאוד, ואני בטוח שנעמוד גם במשימה הזאת".

לדבריו, "יש לפעמים נטייה לקחת ולהפוך גם את הטייקונים והבנקאים לאויבי העם, ולדעתי זו טעות. האשראי שהבנקים נותנים זה מנוע הצמיחה מספר אחד במשק. אם נפגע בזה, אנו יכולים לעשות נזק מאוד גדול. האווירה צריכה להיות שמירה על הכבוד של כל הגורמים, בלי לעשות סיבוב על מישהו".

למרות הדברים, גם קיש הזהיר: "נדרוש שיתוף-פעולה מלא של הרגולטורים והבנקאים, אבל אם לא נראה שיתוף-פעולה כזה ולא נצליח להתגבר על הקושי, נוביל בוועדת הכנסת החלטה ברורה לתיקון חקיקה. ממה ששמענו, יש לנו הרגשה שנזכה לשיתוף-פעולה".

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין, שיזמה את הקמת ועדת החקירה, אמרה היום: "הבוקר הזה לא בוקר משמח. מי שחושב שאנחנו מחפשים דם, לא מבין את האחריות הציבורית פה. מי שחושב שאנחנו מחפשים להעלות מישהו על המוקד, לא מבין את הבעיות פה. כן, הקריסה של פישמן הייתה קריסה אחת יותר מדי, והנה כבר עכשיו יש לווה נוסף שלא אזכיר את שמו בגלל החקירה שמתנהלת מולו, וגם הוא עלול לקרוס (הכוונה היא לבעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ' - ש.נ)".

לדבריה, אמנם המנדט של הוועדה הוא בנושא האשראי, אבל אי-אפשר להתנתק מאירועים של העלמות מס, הלבנת הון ומתן אשראי למקורבים. "הציבור מצפה מאיתנו לשמור עליו, וזה תפקידנו. בנק ישראל והפיקוח על הבנקים הובילו מהלך מאוד מוטעה מול הכנסת, כשהובלתי מהלך להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית. יחד עם זאת, אני מקווה שהרגולטורים עושים הכול כעת כדי לשתף פעולה וכדי למנוע הישנות מקרים כאלה.

"אני קוראת לכל הגורמים לשתף פעולה ולאפשר לנו נגישות כדי להבין כיצד קרה הדבר. אנחנו חייבים להבין לאן אנו הולכים מכאן. אף אחד לא רוצה לקום בבוקר לעוד קריסה או לעוד אי-שוויון בין לווים. המגזר העסקי זקוק לנו", היא הוסיפה.

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) התריע מפני "מוטיבציית יתר" של הוועדה, אשר עלולה שלא במתכוון לפגוע בעבודה השוטפת של הרגולטורים וגורמי האכיפה. "אמר לי רגולטור אחד שהוא נמצא כבר שנה בעיצומן של חקירות סמויות ואינטנסיביות, והוא ביקש שניזהר לא לפגוע לו בחקירות האלה", סיפר ילין. לדבריו, "אנחנו צריכים להבין עד איזה גבול אנחנו יכולים להגיע".

ח"כ רועי פולקמן אמר בישיבה כי התפקיד המרכזי של ועדת החקירה הפרלמנטרית הוא לא בהכרח בטיב החקירה, אלא בתוצאה. "תמכתי בהקמת ועדה פרלמנטרית, כי יש לה כלים חזקים לבניית אמון. גם אם נהיה פחות מדויקים בצד המחקרי, אבל נקבע נורמות חדשות - עשינו את העבודה החשובה באמת", אמר פולקמן.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) ביקשה לדבר בישיבה על הפן הנורמטיבי בהתנהלות המערכת הפיננסית, שלדבריה עדיין לא הפנימה את גודל הבעיה. "המקרה של פישמן זה הקרחון שעלה על פני המים", היא אמרה. "במשך למעלה מעשור אנו עדים לתופעה בלתי אפשרית שבה קיימות בעצם שתי מערכות חוק - אחת לבני תמותה פשוטים ורגילים, ושנייה למורמים מעם המקושרים להון. הם אפילו לא בעלי הון, יש להם פחות ממה שיש לנו - הם שליטי הון", היא הסבירה.

"השיבוש התודעתי כאן כל-כך גדול, שכל המערכת התגייסה להגן עליהם, והיא עדיין עושה את זה. גם כשהעזנו להגביל את שכר הבכירים במערכת הפיננסית, כולם התנפלו עלינו ואפילו עתרו נגד הכנסת", היא הזכירה. "הוועדה הזו היא הזדמנות מאוד גדולה עבורנו לבער את התופעה הזו מקרבנו", סיכמה יחימוביץ'.

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) אמר בישיבה כי "ועדת החקירה הזאת הייתה צריכה לקום מזמן, אבל לצערי היא לא תמנע את המשך תופעת 'התספורות', כמו שהמגנומטר לא ימנע פיגועים. יש לנו הזדמנות לעשות שינוי מבני ומעמיק, אבל בשביל זה הוועדה צריכה שני דברים: שיניים ואומץ לפעול לדאגת כלל הציבור מול כל אלה המאיימים על ערעור היציבות במשק ורוצים לשמר את המצב הקיים לטובת החזקים והמחוברים".