היסטוריה: הטלפוניה של בזק נפתחת לתחרות מהשבוע הבא

המתחרים יוכלו לקנות מבזק את השירות כמו שהוא ללא שינוי פיזי בקו ■ בזק תוציא חשבונית למתחרות על השימוש בקו, והן יחייבו את המשתמש

טלפון לחצנים / צילום: אייל פישר
טלפון לחצנים / צילום: אייל פישר

שירות הטלפוניה של בזק ייפתח לתחרות בשבוע הבא בהתאם לתוכניות ולהוראות משרד התקשורת. המפעילים ובזק ביצעו את הפעולות המתאימות, וביום שני יוכלו מפעילים לחבר לקוחות לשירות טלפוניה שלהם שיבוצע על גבי הטלפוניה הקיימת של בזק ללא התקנת קו או מספר וללא שום שינוי מבחינת המשתמש.

המתכונת שנבחרה לשירות היא מתכונת של מכירה חוזרת, דהיינו פרטנר או סלקום מעדכנות את בזק שלקוח טלפוניה שלה עובר אליהם, ואז מה שקורה זה שהלקוח ממשיך להשתמש בשירות כרגיל, אבל החשבון של הלקוח מחויב לפי תעריפים שקבעו לו פרטנר וסלקום. למעשה, בזק מוציאה חשבונית לפרטנר וסלקום על השימוש שעשה הלקוח בטלפון הקווי, והן אלה שמוציאות ללקוח את החשבונית לתשלום. בפועל מבחינת הלקוח לא בוצע שום שינוי בקו הטלפון שלו, והשינוי היחידי יהיה שהוא יקבל את החשבונית לא מבזק אלא מהספק החדש שבחר.

הטלפוניה של בזק יוצאת לתחרות בעיכוב של שנתיים. בזק תקעה את התחרות בכל דרך אפשרית והיום לאור החקירות והגילויים של הרשות לניירות ערך על הקשר הבעייתי שבין בזק למשרד התקשורת, נראה שמשרד התקשורת פעל כדי לשרת את האינטרסים של בזק ולכן תרם תרומה לכך שהשירות עוכב עד עתה.

בזק הצליחה לתקוע את התחרות בטלפוניה ובכך השיגה הישג אדיר מבחינתה. אחד ממקורות הרווח הגדולים ביותר של בזק הוא הטלפוניה והיא בסיוע משרד התקשורת שפעל בניגוד לאינטרס הציבורי ולטובת בזק, עיכבו את התחרות בשירות וגרמו לכך שבמקום שיהיה חלק אינהרנטי מהרפורמה באינטרנט, הם הצליחו להחריג את השירות ובכך פגעו באפקטיביות של רפורמת השוק הסיטונאי.

כעת יהיה קשה הרבה יותר לחולל תחרות מחדש בשוק הטלפוניה מכיוון שמשרד התקשורת, שפעל בפועל לקידום האינטרסים של בזק, משיק את השירות במחירים הרבה יותר גבוהים שאינם כדאיים כלכלית למתחרים. במקום למכור את השירות במחיר המקורי שקבע המשרד לפני שנתיים, הוא משיק אותו במחיר הרבה יותר גבוה לבזק (כלומר המתחרים ישלמו מחיר עבור החכרת השימוש בטלפוניה של בזק גבוה בעשרות אחוזים ממחיר השימוש המקורי), 16 שקל לחודש פלוס 1.6 אגורות לדקה ותשלום עבור שירותי רשת כמו שיחה מזוהה ושיחת ועידה, במקום 7 שקלים לחודש ו-1 אגורות לדקה.

הבשורה היחידה שאפשר לומר עם השקת השירות בשבוע הבא הוא שאפשר להניח שבזק לא תרצה לסכל את התחרות בטלפוניה לאור מה שמתרגש עליה בחקירות בימים האחרונים, ויש לקוות שמשרד התקשורת יחדל מלשמש כסניף של החברה, ויבטיח שהשירות יעבוד כמו שצריך וללא תקלות. 

במסגרת ההיערכות קיימה בזק מספר פגישות עם נציגים טכנולוגיים מכל החברות המעוניינות בשירות, במסגרתן תואמו כל תהליכי העבודה הממוכנים. הקשר נמשך באופן שוטף, ובזק נותנת מענה לכל פנייה ושאלה של נציגי החברות. בתוך כך, התבצעו בימים האחרונים בדיקות לבחינת כל התהליכים שהוטמעו במערכת עד כה בין בזק למפעילות התקשורת המעוניינות בשירות הטלפוניה.