סטארט-אפ שמטפל בסרטן הלבלב מגייס 10 מיליון דולר

חברת התרופות הישראלית סיילנסיד הודיעה על כניסה ל ניסוי שלב II רב-מרכזי בתרופה לסרטן הלבלב, שייערך ב-80 חולים במספר מרכזים רפואיים מובילים בארה"ב

חברת התרופות הישראלית סיילנסיד (Silenseed) הודיעה על כניסה לניסוי שלב II רב-מרכזי בתרופה לסרטן הלבלב. הניסוי ייערך ב-80 חולים במספר מרכזים רפואיים מובילים בארה"ב. במקביל יוצאת החברה לגייס 10 מיליון דולר לצורך עריכת הניסוי. עד היום גייסה סיילנסיד 10 מיליון דולר בעיקר ממשקיעים פרטיים, ביניהם מדענים ישראלים מובילים בתחום הסרטן.

התרופה של סיילנסיד מבוססת על טכנולוגיית ה-SiRNA, שנחשבת מבטיחה אך עד כה ההבטחה טרם תורגמה לתרופה. תחום ה-SiRNA סומן כפוטנציאל למשפחה חדשה לגמרי של תרופות, לעומת רוב התרופות המשווקות היום בעולם, העשויות מחלבונים או מפעילות חלבונים. תרופות SiRNA מונעות קידוד של חלבונים מסוימים מה-DNA של התא. התרופה של סיילנסיד שנכנסת לניסוי, פועלת למניעת הקידוד לחלבון של גן בשם KRAS, כאשר נוצרת בו מוטציה שהופכת את התאים לסרטניים.

ההתפתחות האיטית של תחום ה-SiRNA נובעת בין השאר מהקושי להביא את מולקולות ה-RNA למקום הנכון בגוף ולתוך התא, מאחר שהן מתפרקות בקלות.

לדברי מנכ"ל ומייסד סיילנסיד, ד"ר אמוץ שמי, "פיתחנו שיטת הולכה ייחודית במסגרתה אנחנו אוגרים את התרופה בתוך שתל פולימרי שגם יודע לשמור עליה מפני התפרקות וגם לשחרר אותה בהדרגה. את השתל הזה אנחנו משתילים באמצעות אנדוסקופ במרכז הגידול". המוצר נבדק בהצלחה בניסוי שלב I (בטיחות וסימני יעילות) ב-15 חולים.

שמי מציין כי כאשר התרופה של סיילנסיד פועלת, היא לא רק הורגת בעצמה את תאי הסרטן אלא גם משפרת את החדירות של הגידול לתרופות אימונואונקולוגיות וכימותרפיות, אשר בדרך כלל קשה להן לחדור למרכז הגידול. סיילנסיד תצא במקביל לניסוי הרב-מרכזי, במסגרתו המוצר שלה ייבדק בשילוב עם כימותרפיה, גם לניסוי קטן יותר בו ישולב המוצר עם תרופות אימונואונקולוגיות.

סיילנסיד ביקשה בעבר להנפיק בנאסד"ק אך ויתרה על כך. "הבורסה רתחה למשך זמן קצר ואז התקררה", אומר שמי, "כיום אנחנו מעריכים כי עדיף להתקדם בדרך הקלאסית לפני שיוצאים לגיוס הרבה יותר גדול".

Silenseed

שנת הקמה: 2008

תחום פעילות: תרופות לטיפול בסרטן מבוססות SiRNA

מנכ"ל: אמוץ שמי

גיוסי הון: 10 מיליון דולר

משקיעים: פרופ' מיכאל סלע, פרופ' רות ארנון, פרופ' שמואל קבילי, ד"ר אתי פיראק, דיוויד בונדרמן, אילן שילוח וקרן בלסייז הבריטית