שופרסל ולאומי קארד ירחיבו השת"פ במועדון כרטיסי האשראי

לאומי קארד תצטרף לשופרסל ברכישת מניות פז ■ בשופרסל פיננסים הצדדים במו"מ להארכת הסכם השותפות, שצפוי להיות רחב מקודמו

שופרסל בראשון לציון / צילום:איל יצהר
שופרסל בראשון לציון / צילום:איל יצהר

שופרסל ולאומי קארד צפויות להרחיב את שיתוף-הפעולה שלהן במועדון כרטיסי האשראי המשותף להן. בסוף השבוע נודע כי לאומי קארד החליטה להצטרף לשופרסל ולרכוש את המניות של השותפה השלישית במועדון, חברת פז. שופרסל מחזיקה כיום ב-64% מחברת שופרסל פיננסים המרכזת את המועדון, פז מחזיקה ב-20% מהמניות ולאומי קארד מחזיקה ב-16% מהמניות.

פז שופרסל, בניהולו של איציק אברכהן, כבר הודיעה כי בכוונתה לנצל את האופציה לרכוש את מניות חברת פז בחברה, ובסוף השבוע הודיעה לאומי קארד בניהולו של רון פאינרו כי גם היא מצטרפת לרכישת המניות. הרכישה תתבצע כך שכל אחת מהחברות תשמור על כוחה היחסי הקיים במבנה בעלי המניות הנוכחי, כלומר שופרסל תרכוש 16% ממניות החברה, ותגיע להחזקה של 80%, ואילו לאומי קארד תרכוש 4% מהמניות המוחזקות על ידי פז ותגיע להחזקה של 20%. שווי הרכישה בעסקה ייקבע לפי הערכת שווי.

במקביל, מתקיימים בימים אלה מגעים בין לאומי קארד לשופרסל על הארכת הסכם תפעול מערך כרטיסי האשראי המשותף. ההסכם בתוקף עד ינואר 2018, אולם לפי ההסכם על הצדדים להודיע חצי שנה מראש אם השותפות מסתיימת. ביום חמישי שעבר הודיעה שופרסל כי עדיין לא הושגו הסכמות בין הצדדים, ולכן הוחלט להאריך את מועד ההחלטה עד ל-15 באוגוסט. בכל אופן, ההחלטה של לאומי קארד להצטרף לרכישת מניות פז בחברה המשותפת, מעידה על כך שרוב הסיכויים שהסכם התפעול בין הצדדים יוארך.

לפי הערכות הסיבה המרכזית לכך שהחידוש לא נעשה אוטומטית הוא שהצדדים צפויים לחתום על הסכם חדש שירחיב את שיתוף-הפעולה והפעילות של המועדון המשותף. כך למשל, לפי הערכות פעילות ההלוואות המשותפת של החברות צפוי לגדול באופן משמעותי. בשתי החברות רואים במועדון המשותף נכס אסטרטגי ומצליח, בעל פוטנציאל צמיחה משמעותי, במיוחד לאור השינויים הצפויים בענף כרטיסי האשראי.

מנוע צמיחה משמעותי

כרטיס האשראי המשותף של שופרסל ולאומי קארד נחשב לאחד מהכרטיסים החוץ-בנקאיים הגדולים בישראל. הוא החל לפעול ב-2006, ונתח השוק שלו בתחום כרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים עומד על כ-17%. נכון לסוף דצמבר ישנם 505 אלף כרטיסים פעילים של המועדון, ו-22% מהמכירות ברשת שופרסל מתבצעים באמצעות כרטיס זה. הרווח התפעולי של המועדון עמד אשתקד על 47 מיליון שקל.

ענף כרטיסי האשראי בישראל עובר שינויים דרמטיים בעקבות חוק שטרום, ובראשם הפרדת ישראכרט ולאומי קארד מהבנקים הגדולים. צעד זה מביא לכך שלאומי קארד למשל צריכה למצוא מנועי צמיחה משמעותיים נוספים, שכן הקשר החזק של החברה עם בנק לאומי צפוי להתרופף לאחר ההפרדה. אחד ממנועי הצמיחה הוא עולם הכרטיסים החוץ-בנקאיים. המועדון עם שופרסל נחשב למועדון המוביל של לאומי קארד, ולכן היא צפויה להשקיע בו ולפתח אותו על מנת שיהווה מקור הכנסות מהותי עבורה.

בשיחה עם "גלובס", אמר איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, כי החזון של הרשת הוא לחזק את הפעילות בתחום הפיננסי: "כל העולם הזה של מועדון הלקוחות הוא העולם החדש, שופרסל רוצה להיות לא רק קמעונאית מזון, היא רוצה להיות קבוצת קמעונאות שעושה עוד הרבה דברים מעבר לנושא המזון. אנחנו נכנסים לכל העולם הפיננסים בגדול. יש לנו למעלה מ-500 אלף כרטיסי אשראי, תחום שאנחנו מרוויחים בו 5 מיליון שקל בשנה. אנחנו יושבים על תיק של קרוב ל-1.5 מיליארד שקל אשראי ללקוחות".