האם משרד הביטחון יצא במבצע ציוד למתגייסים - ללא מכרז?

היקף המכרז, שבו זכו המשביר ו-H&O, הוא 70 מיליון שקל, בעוד היקף רכישת הציוד למתגייסים נאמד ב-200 מיליון שקל - ויש הבדל בפריטים ■ גורמים בענף: מכרז ייעודי לחיילי החובה היה מוריד משמעותית את העלויות ■ משרד הביטחון: מימשנו אופציה חוקית להגדלת היקף ההתקשרות

חיילים בבקו"ם/ צילום: בן אברהם - במחנה
חיילים בבקו"ם/ צילום: בן אברהם - במחנה

לא רק צוללות: האם משרד הביטחון הכפיל את היקף רכישת הציוד למתגייסים באמצעות נקודות, בלי להוציא מכרז נוסף? במאי האחרון הכריז צה"ל על מהפכת ציוד למתגייסים: מגיוס יולי מועמדים לשירות ביטחון שמתגייסים לצה"ל מקבלים "כרטיס כוכבים" לרכישת ציוד אישי באמצעות תקציב שמוקצה להם בהתאם לתפקיד שימלאו. את הציוד יכולים הצעירים לרכוש במשביר לצרכן וב-H&O, שתי הרשתות שזכו במכרז של משרד הביטחון.

ואולם, מבדיקת "גלובס" עולה כי כלל לא נעשה מכרז של מכירת ציוד למתגייסים, וכי משרד הביטחון התבסס על מכרז ישן מ-2013 בהיקף של 70 מיליון שקל, המיועד בכלל לאנשי הקבע, שמקבלים נקודות לרכישת ציוד ספורט שבתוכו נכללת גם הלבשה תחתונה. תוקף המכרז צפוי להסתיים ב-2018, ולאחריו יידרש מכרז חדש.

לפי הנתונים שפרסם צה"ל, העלות הכוללת של פרויקט הכוכבים נאמדת ב-60 מיליון שקל בשנה, ועלות הציוד האישי ללוחמים נאמדת ב-200 מיליון שקל נוספים, כלומר הרבה מעבר לאותם 70 מיליון השקלים שהוגדרו במכרז של אנשי הקבע.

בהודעה שהוציא צה"ל לתקשורת הוא ממליץ למתגייסים לרכוש לפני הגיוס פריטים כמו גופיות, תחתונים, גרביים ומגבת, שכן בקרוב יפסיקו להעניק אותם בבקו"ם למתגייסים הטריים. ואולם, מכיוון שהמכרז מבוסס על המכרז שמיועד לנקודות לאנשי הקבע - וכך הוא גם מופיע בחשבוניות של המשביר לצרכן ושל H&O, בשם "נקודות קבע" - ניתן במסגרתו לרכוש לא רק הלבשה תחתונה, כי אם גם מגוון רחב של מוצרי טואלטיקה, בהם דאודורנט, קרמים ומגבונים, שאינם נמצאים ברשימה של צה"ל למתגייסים הטריים.

בענף הופתעו

בשיחות עם גורמים בענף הם הופתעו ללמוד על המכרז של משרד הביטחון ועל תוכנית הכוכבים באמצעי התקשורת, והתקוממו על כך שלא נעשה מכרז מסודר גם עבור הציוד למתגייסים, שלדבריהם היה יכול להוריד משמעותית את העלויות.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "שתי הרשתות זכו במכרז פומבי לרכש הלבשה תחתונה עבור צה"ל בשנת 2013, למשך חמש שנים. זאת לאחר שהגישו את הצעותיהן, ענו על כל תנאי המכרז ועמדו בתנאי הסף אשר הוגדרו בו. עם תום תקופת הזיכיון, במחצית השנייה של שנת 2018, יפורסם מכרז חדש, שאליו תוכל לגשת כל חברה שתעמוד בתנאי הסף".

לשאלת "גלובס" מדוע לא פורסם מכרז נוסף שעשוי להוריד את העלויות - הן עבור משלם המסים והן עבור המתגייסים - השיבו במשרד הביטחון כי הוא מימש אופציה רגילה וחוקית להגדלת היקף ההתקשרות, ושהפריטים הנרכשים עבור אנשי הקבע הם אותם פריטים שיירכשו עבור חיילי החובה.

"מימוש האופציה מהווה עסקת המשך לעסקה הראשונה הנשענת בנוסף על צידוק כלכלי וחיסכון כספי. סכום ההתקשרות הוגדל ב-67 מיליון שקל", נמסר.