שופרסל נכנסת לתחום ההפצה: תפיץ מוצריה לשוק הפרטי

מדובר בצעד משמעותי ביחסי הרשת עם הספקים, שמצטרף למעבר לסדרנות עצמית ולפגיעה ממכירות המותג הפרטי הצומח של שופרסל

המרלו"ג של שופרסל בשהם. 51 אלף מ"ר / צילומים: שלומי יוסף
המרלו"ג של שופרסל בשהם. 51 אלף מ"ר / צילומים: שלומי יוסף

כבר לא רק קמעונאית: שופרסל עושה צעד נוסף לשיפור הרווחיות והחלה בפיילוט שבמסגרתו תשמש כמפיצה לשוק הפרטי. ל"גלובס" נודע כי הרשת מחפשת מקורות הכנסה נוספים ומרחיבה את מערך ההפצה שלה. הרשת החלה בחודש האחרון בפיילוט של הפצה עצמאית של מוצרים הן של המותג הפרטי והן של ספקיות אחרות, שבמסגרתו המוצרים מופצים למינימרקטים ומכולות בכפרים ומושבים באזור השרון באמצעות משאיות של שופרסל שיספקו אליהם את הסחורה ישירות.

ההפצה של שופרסל למעשה מאפשרת למינימרקטים לקבל את כל הסחורה במסירה אחת, ולא כפי שהיה נהוג עד היום מספקים ומפיצים שונים, מה שמקל על הלוגיסטיקה ומשפר את היעילות התפעולית שלהם. המחירים ששופרסל תוכל להציע לסך החבילה הכוללת עבור בתי העסק יהיו נמוכים יותר, שכן ההנחות שביכולתה להשיג מהספקים גבוהות יותר בזכות כוח הקנייה שלה.

לשופרסל מרכזים לוגיסטיים (מרלו"גים) בראשון לציון ובשוהם שדרכם עוברים ספקים העובדים עם הרשת בשיטת "קרוס דוקינג", קרי הספק מביא את המוצרים למרלו"ג ואילו הרשת מעבירה את המוצרים לסניפים. אם הפיילוט יצליח, שופרסל תוכל להגדיל את מכירות המותג הפרטי שלה, דבר שעשוי באופן טבעי להשפיע גם על המכירות של הספקים שמוכרים עבורה את הסחורה.

כיום המינימרקטים והמכולות רוכשים ומקבלים את הסחורה שלהם ישירות מהספקים שמביאים אותה אליהם באמצעות מערך הפצה עצמאי או באמצעות מערך הפצה גדול יותר. כך, לאחרונה החלה תנובה להפיץ את המיצים של היצרנית פריניב, אסם את הגבינות והמוצרים של גד, ושטראוס את המיצים של פריניר.

אם המהלך הזה יתרחב, מדובר בהכנסה לא מבוטלת עבור שופרסל, שכן השוק הפרטי מהווה חלק משמעותי מהמכירות, והוא כולל היום כ-7,000 נקודות מכירה ברחבי הארץ, בהן מינימרקטים, מכולות וקיוסקים מוכרים, ומגלגל 7-8 מיליארד שקל בשנה, מתוך 30 מיליארד שקל של כלל השוק.

מדובר בצעד משמעותי נוסף ביחסים של שופרסל עם הספקים, שמצטרף למעבר לסדרנות עצמית ולעובדה שחלקם כבר נפגעו משמעותית ממכירות המותג הפרטי הצומח של שופרסל, שברבעון הנוכחי עמדו על יותר מ-21% עם מכירות של כ-2.5 מיליארד שקל בשנה, וברשת שואפים להביא אותן ל-30%. שני הצעדים הללו אפשרו לשופרסל לייצר מערכת יחסים חדשה בינם לבין הספקים, שבה הספק כבר לא מכתיב את היחסים לרשת, והכוח נמצא בידיים שלה.

בספקיות המזון הופתעו לשמוע על פעילות ההפצה של שופרסל, ואמרו היום ל"גלובס" כי "אין להן אינטרס גם לשלם על ההפצה שלהן, וגם למכור לשופרסל את המוצרים במחירים נמוכים יותר", אך העריכו שבינתיים מדובר בהיקפים קטנים ושעוד אין סיבה לדאגה. גורם אחר הוסיף כי "אם שופרסל תיכנס לזה בגדול ותהפוך להיות מפיץ משמעותי, זה ישנה את כל מערכת היחסים שיש היום לספקים עם שופרסל. כשספק מוכר לשופרסל מוצרים בהנחה כי זו שופרסל זה דבר אחד, אבל מהרגע ששופרסל מוכרת לבעלי עסקים אחרים באופן ישיר זה בפירוש דבר שיכול לבוא על חשבון הספקים. תיאורטית זה יכול לייצר בעיה".

בכך ממשיכה הרשת ביישום תוכנית "שופרסל עסקים", שכוללת פעילות בשוק המוסדי ומכירה סיטונאית שהופכת למנוע צמיחה משמעותי עבור הרשת. בין הפעילות של שופרסל עסקים ניתן לציין גם את חנות ה-Cash and Carry הראשונה של הרשת, כפי שנחשף ב"גלובס". רק לאחרונה אמר איציק אברכהן, מנכ"ל רשת שופרסל, בראיון ל"גלובס": "יש פה עסק גדול מאוד שעומד לצאת לדרך ואנחנו מדברים לא על 200-300 מיליון שקל אלא על מאות רבות של מיליוני שקלים ויותר. נתחיל לבסס את התחום מסוף 2017, בעיקר 2018-2019".

החנות הראשונה החלה את פעילותה בימים אלה באזור באר יעקב ומציעה לבעלי מינימרקטים ומכולות חבילות מוצרים יבשים במארזים מובנים שבעלי החנויות יאספו ברכבי הובלה פרטיים מהחנות במחירים אטרקטיביים. רק בינואר האחרון חנכה שופרסל את המרלו"ג בשוהם בהשקעה של 420 מיליון שקל. המרלו"ג - ששטחו 51 אלף מ"ר, מתוכם 37 אלף מ"ר בנוי - משמש לריכוז ולהפצת סחורה בטמפרטורה מבוקרת (פירות וירקות, מזון קפוא, מוצרי חלב, בשר, סלטים ועוד), ומאפשר לה להגדיל באופן משמעותי את יכולות ההפצה שלה.

סוגיה נוספת שעשויה לעלות במקרה הזה היא התחרות. אם שופרסל אכן תהפוך לשחקנית משמעותית בתחום ההפצה, בנוסף להיותה קמעונאית, יהיה צורך לבחון את הסדרי ההפצה שלה גם מהזווית של הרשות להגבלים עסקיים, ולבחון אם ההסכמים שלה יוגדרו כהסכמים אופקיים או אנכיים, ואם הם עלולים להפחית את התחרות.

בימים אלה ממתינה שופרסל לאישור רשות ההגבלים העסקיים לעסקה לרכישת רשת ניו-פארם מידי קבוצת המשביר לצרכן, מה שעשוי להשפיע באופן דרמטי על שוק רשות הפארם ועל התחרות מול רשת סופר-פארם.