כלל במו"מ לרכישת תיק אשראי בכמיליארד שקל מבנק ירושלים

מדובר בעסקה נוספת המשלבת בין האינטרס של המוסדיים הרעבים להשקעות בעולם של ריביות אפסיות - לרצון הבנקים לשחרור של מקורות הון

נמשכת המגמה של מכירת תיקי מימון קמעונאי מידי המערכת הבנקאית לידי הגופים המוסדיים: ל"גלובס" נודע כי כלל ביטוח , שאת השקעותיה מנהלת ענת לוין, מקיימת מגעים עם בנק ירושלים , שבניהול גיל טופז, לרכישת תיק אשראי בהיקף של כמיליארד שקל. היקף תיק האשראי לציבור של בנק ירושלים עמד בסוף הרבעון הראשון השנה על כ-9.6 מיליארד שקל.

גורם המעורה בנושא אמר כי לפי שעה אין ודאות שהעסקה האמורה תושלם. מבנק ירושלים נמסר בתגובה: "בנק ירושלים בוחן מפעם לפעם הזדמנויות עסקיות ושיתופי-פעולה מול גופים מוסדיים במטרה להרחיב את פעילותו בתחום המשכנתאות ובמגזרים נוספים".

מדובר בחוליה נוספת של שרשרת עסקאות בתקופה האחרונה שבאמצעותן משחררים לעצמם הבנקים הון ומעבירים חלק מתיקי ההלוואות שהעמידו לידי המערכת המוסדית, שצמאה להשקעות ראויות בעולם של ריביות נמוכות ושוקי הון שעולים בעקביות מזה שנים.

כך, בין היתר, בנק לאומי מכר בעבר למנורה מבטחים תיק משכנתאות בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל, כשהבנק הותיר בידיו את ניהול התיק וגם 20% ממנו. עסקה זו נחתמה לאחר שבנק לאומי קיים עסקה דומה עם חברת הביטוח הראל, שבמסגרתה הגופים מיסדו שת"פ להעמדת משכנתאות חדשות.

בעבר רכשה הראל גם תיק משכנתאות מידי בנק הפועלים, כשגם בנק מזרחי טפחות, השחקן הגדול ביותר בתחום המשכנתאות, ביצע שתי עסקאות להכנסת משקיע מוסדי - אחת עם מנורה מבטחים והשנייה עם מגדל, בהיקף כולל של 1.67 מיליארד שקל.

לאחרונה אף הודיע בנק דקסיה כי התקיימו התנאים להשלמת הסכם המכר למכירת תיק הלוואות בהיקף 1.5 מיליארד שקל שנחתם ביוני השנה בינו לבין קבוצות הביטוח הראל כלל ביטוח. ההסכם האמור, שאושר על-ידי הגורמים הרלוונטיים, צפוי להבשיל לכדי השלמת העסקה בימים הקרובים. במקרה זה מדובר בהלוואות אשר הועמדו על-ידי הבנק לגופים שונים מהסקטור המוניציפלי.

שיתופי-הפעולה בין הבנקים למוסדיים תפסו תאוצה בשנים האחרונות. כך, שיתופי-פעולה בין המערכת המוסדית, שמאופיינת בנזילות אדירה בכל תיקי ההשקעות של כספי העמיתים והמבוטחים לטווח ארוך, לבין המערכת הבנקאית, שמתמחה בהעמדת אשראי ובניהולו וטיפול בו אם וככל שמתעוררות בעיות - אינם ייחודיים לתחומי המימון הקמעונאי. זה שנים שקיימים שיתופי-פעולה משמעותיים גם באשראי לגופים עסקיים גדולים, ולפרויקטים עסקיים מורכבים, בין היתר באמצעות קונסורציומים.

המוסדיים מחפשים תשואה נאה

מבחינת המוסדיים, הכניסה לתחום המשכנתאות הוא אפיק השקעות חדש שמספק להם מענה לצורך במציאת השקעות עם ריבית נאה, במיוחד על רקע התשואות האפסיות ששוררות בשווקים הסולידיים יחסית. מנגד, לבנקים מדובר בעסקאות שמשחררות הון רב, מה שמאפשר להם בנוסף גם להעמיד אשראים חדשים, או לשפר יחסים פיננסיים ולחלק יותר דיבידנדים. הבנקים סובלים ממגבלות הון מחמירות והולכות אך למוסדיים אין מגבלות שכאלה, שכן הם מבצעים את ההשקעה מכספי עמיתים, ובסביבת הריבית הנמוכה הם רק מחפשים מקורות גיוון להכנסותיהם.

כלל ביטוח, בניהול איזי כהן, נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-3.17 מיליארד שקל. מניות השליטה בכלל ביטוח (49.9%) נמצאות בידי קבוצת אי.די.בי (הגם שהזכויות בגינן נמצאות בידי נאמן מטעם הפיקוח על הביטוח, משה טרי). לאחרונה נודע כי אי.די.בי קיבלה הצעה למכירת מניות אלה לחברה שבבעלות סינית, לפי שווי הזהה להון העצמי של החברה (כ-4.7 מיליארד שקל נכון לסוף 2016). על-פי הערכות בשוק ישנם סיכויים לא מבוטלים שההצעה האמורה לא תבשיל לכדי עסקה מושלמת.

טופז, שמונה למנכ"ל בנק ירושלים לפני כשנתיים, מתכנן לבצע לא מעט שינויים אסטרטגיים בבנק. בנק ירושלים סובל מחיסרון לקוטן - הוא הבנק העצמאי הקטן ביותר במערכת הבנקאית. טופז מתכנן שינויים במבנה פעילות הבנק, במטרה להגדיל את פעילות הבנק במוצרים הבנקאיים השונים, ולהכניס מוצרים חדשים. כך למשל, באחרונה פורסם ב"גלובס" כי הוא מוביל מהלך להגברת הפעילות של יועצי המשכנתאות החיצוניים במטרה להגדיל את נתח השוק של הבנק בתחום זה. מכירת תיק ההלוואות תפנה לבנק ירושלים הון, ותאפשר לו לגייס אשראי חדש. בנק ירושלים, שבשליטת משפחת שובל, נסחר לפי שווי של כ-523 מיליון שקל.

גיל טופז וענת לוין / צילומים: סיון פרג' ורמי זרנגר
 גיל טופז וענת לוין / צילומים: סיון פרג' ורמי זרנגר