מניית נטו נפלה ב-25% בחודשיים על רקע הסכסוך מול יינות ביתן

בית ההשקעות אי.בי.אי מציף חשש בנוגע למצבה של יינות ביתן: "העצירה באשראי במכירה לרשת הקמעונאות יכולה להיות התחלת הסוף עבורה"

דודי עזרא ונחום ביתן /  צילומים:  אביב חופי ותמר מצפי
דודי עזרא ונחום ביתן / צילומים: אביב חופי ותמר מצפי

הסכסוך המתוקשר שהסלים בשבוע האחרון בין יבואנית ומשווקת מוצרי המזון נטו אחזקות  לבין רשתות השיווק של נחום ביתן (יינות ביתן ומגה), שגרר להפסקת אספקת הסחורה מנטו לשתי הרשתות, משתקף בעוצמה במגמת המסחר במניית נטו (שעד כה לא דיווחה לבורסה אודות האירוע).

בתוך שבוע איבדה מניית נטו, אחת מקבוצות המזון המובילות בישראל, כ-10% מערכה. מאז חודש מאי, אז נסחרה ברמת שיא, צללה מניית נטו בכ-25% - ירידה המשקפת מחיקה של כ-400 מיליון שקל משווי החברה, הנסחרת כיום לפי שווי של פחות מ-1.3 מיליארד שקל. למרות הירידות האחרונות, בסיכום השנה האחרונה הציגה נטו עלייה של כ-17% בערכה וקפיצה של כ-80% ב-3 השנים האחרונות.

ברקע לסנטימנט השלילי במניה, עומד הסכסוך שהתגבר באחרונה בין דודי עזרא, בעל השליטה ונשיא נטו אחזקות, לבין נחום ביתן, בעלי הרשתות יינות ביתן ומגה, שגרר הפסקה הדרגתית בחודשים האחרונים של אספקת בשר, דגים וירקות על-ידי נטו לרשתות של ביתן.

הסכסוך צפוי לפגוע בהכנסות

בעוד מקורבים לנטו טענו בשבוע שעבר כי מה שעומד מאחורי המהלך הוא החשש מפני מצבן העסקי של מגה ויינות ביתן ויכולתן לפרוע את התחייבויותיהן - בסביבת ביתן טענו כי מדובר בסכסוך מסחרי, שפרץ בעקבות הקטנת הפעילות של הרשתות מול נטו.

נזכיר כי הדוחות הכספיים של נטו לרבעון הראשון של 2017 גילו כי החל באפריל עצרה החברה-הבת ביכורי שדה, האחראית לפעילות הירקות והפירות שלה, את הפעילות עם לקוח מהותי, וההערכות היו כי מדובר בקבוצת יינות ביתן-מגה.

יינות ביתן רכשה לפני כשנה את רשת מגה שקרסה תמורת כ-455 מיליון שקל והפכה לקמעונאית השנייה בגודלה בישראל, אחרי שופרסל. ההערכה קדימה היא כי הסכסוך בין הצדדים יוביל לירידה בהיקף המכירות של נטו ברבעונים הקרובים.

אף שלא התקבלו כל אינדיקציות רשמיות בנוגע למצבה הפיננסי של יינות ביתן הפרטית, בבית ההשקעות אי.בי.אי מתייחסים בחשש למתרחש בשוק הקמעוני ומציינים כי "הדינמיקה של השבועות האחרונים סביב יינות ביתן מזכירה את זו של מגה ז"ל. העצירה באשראי במכירה ליינות ביתן, שעליה שמענו השבוע, יכולה להיות התחלה של הסוף עבור יינות ביתן".

ליאור יוחפז, מנהל השקעות ראשי באי.בי.אי גמל והשתלמות, אומר בעניינה של יינות ביתן: "אין עליה נתונים, כי היא לא חברה מדווחת, אבל החשש הוא שכמו שקורה לעתים בשוק האג"ח, ההחלטה של נטו תשפיע על התנהלות של גופים נוספים מולה, ובסוף תהפוך לנבואה שתגשים את עצמה".

על רשת מגה הוא אומר: "ביתן קנה חברה בעייתית, שעברה פשיטת רגל, וזה היה ידוע שמצבה מאתגר".

יוחפז גם התייחס לאפשרות התאורטית של יציאת שחקנית קמעונות מזון גדולה מהשוק, ואמר: "אפשר שקריסה נוספת של קמעונאי תוביל לעליית מחירים. מצד שני, ההנחה הרווחת בשוק היא שרמי לוי הוא שייכנס בנעלי יינות ביתן, לפחות בסניפים הממוקמים בתוך העיר. מהלך כזה יביא למתחרה גדול מול שופרסל ותחרות אגרסיבית וחזקה בסניפים העירוניים".

הסכסוך עם ביתן מעיק על מניית נטו
 הסכסוך עם ביתן מעיק על מניית נטו