פרוטרום רוכשת 7.57% מאנזימוטק בתמורה ל-12.9 מיליון דולר

אנזימוטק, הנסחרת בנאסד"ק, מפתחת ומשווקת חומרי גלם ביו-אקטיביים מבוססי שומן ■ פרוטרום תבחן את השקעתה העתידית ותשקול להגדיל או להקטין את החזקתה באנזימוטק

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

פרוטרום מבצעת מהלך לא שגרתי. החברה, שבשנים האחרונות נקטה מדיניות אגרסיבית של רכישת השליטה בעשרות חברות ברחבי העולם, הודיעה הבוקר כי היא רוכשת כ-7.6% מחברת אנזימוטק, שמניותיה נסחרות בנאסד"ק. פרוטרום רכשה את המניות במחיר ממוצע של 7.4 דולרים למניה והשקיעה במהלך בסך הכול כ-12.9 מיליון דולר ממקורותיה העצמיים.

אנזימוטק פועלת בתחום הרכיבים התזונתיים ותוספי התזונה, ומנייתה רשמה עלייה של 5% אתמול, ל-8.45 דולרים, ועלתה ב-30% מתחילת השנה. שווי השוק של החברה עומד על 193 מיליון דולר.

בפרוטרום, שפועלת בתחום של תמציות וחומרי גלם לתעשיית המזון והמשקאות, ומנוהלת על-ידי אורי יהודאי, מציינים כי אנזימוטק מפתחת, מייצרת ומשווקת חומרי גלם ביו-אקטיביים חדשניים - המבוססים על ליפידים (שומנים) - לתעשיות תוספי התזונה, הבריאות, המזון הרפואי ותחליפי החלב לתינוקות, וכי היא בעלת ידע, מו"פ ומוצרים שחלקם מעניין ורלוונטי לעסקי הליבה של פרוטרום.

עוד אומרים שם, כי "פרוטרום רואה את ההשקעה באנזימוטק מעניינת ורלוונטית, וזאת אם יחול שינוי מהותי באסטרטגיה העסקית של אנזימוטק ובמימושה. בהתאם לאסטרטגיה העתידית ולמימושה, ולמדדים נוספים - כמצבה העסקי והפיננסי של אנזימוטק ושווי השוק שלה, תבחן פרוטרום את השקעתה העתידית, ותשקול להגדיל או להקטין את החזקתה".

"שמחים כשקונים מניות שלנו"

מנכ"ל אנזימוטק, ארז ישראלי, אמר היום: "אנחנו תמיד שמחים כשקונים את המניות שלנו ופרוטרום חברה מצוינת. אנחנו בוחנים כרגע את האסטרטגיה שלנו קדימה, אולם עדיין לא קיבלנו החלטות לגבי קווי המוצר הקיימים שלנו. כמו כן אנחנו בוחנים מוצרים חדשים וגיאוגרפיות חדשות".

נראה כי פרוטרום מעוניינת בעיקר בקו המוצרים העצמאיים של אנזימוטק, מותג ה-VAYA, המכיל תוספי מזון מגובים במחקר קליני בתחומים של הורדת כולסטרול, שיפור הזיכרון וטיפול בהפרעות קשב. מוצרים אלה משווקים בארה"ב (ובישראל על-ידי טבע ישראל) והפעילות צומחת. לעומת זאת פרוטרום פחות מעוניינת במוצרי שמן הקיריל (תחליף לאומגה 3) ובחומצות השומן המתווספות לתרכובות מזון לתינוקות.

באשר לאפשרות שפרוטרום תרכוש את אנזימוטק, נראה כי כרגע זו בעיקר שאלה של מחיר.

פרוטרום, כאמור, ביצעה בשנים האחרונות עשרות רכישות חברות, מהלכים שהביאו לצמיחה מהירה בהכנסות וברווחי החברה. מניית החברה רשמה עלייה של קרוב ל-200% בשלוש השנים האחרונות, ושוויה הגיע לכ-15 מיליארד שקל.

אנזימוטק הנפיקה את מניותיה בנאסד"ק בספטמבר 2013, במחיר של 14 דולר למניה, ובחודשים שלאחר ההנפקה טיפסה המניה עד לשיא של 34 דולר. העלייה הדרמטית הביאה את בעלי המניות הגדולים בחברה (קיבוץ מענית, קרן עופר היי-טק וקרן מילניום) לבצע בפברואר 2014 הצעת מכר בהיקף של כ-130 מיליון דולר. לאחר מכן חוותה החברה הידרדרות בעסקיה, מחיר המניה קרס במהלך 2014 ובנובמבר 2016 הגיע לשפל של 5.7 דולרים. החברה מנוהלת כיום ללא בעל שליטה מרכזי, ועיקר מניותיה מוחזקות על-ידי גופים פיננסיים.

 

מניית אנזימוטק בשנה האחרונה 1.8.17
 מניית אנזימוטק בשנה האחרונה 1.8.17