למרות ההתנגדות טראמפ אישר סנקציות חדשות על רוסיה

נשיא ארה"ב חתם על החקיקה שזכתה ברוב גורף בקונגרס, אשר תקשה עליו להסיר את העיצומים בתגובה להתערבות רוסיה בבחירות ■ ואולם, הוא אמר כי "בחוק יש פגמים", וכי הוא פוגע בסמכות שלו ■ רוסיה השתלטה על נכסים של השגרירות האמריקאית, כחלק מתגובתה

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

שיא ארצות-הברית דונלד טראמפ חתם היום (ד') על חבילת הסנקציות החדשה שהטיל הקונגרס על רוסיה, על אף שביקר את המהלך, שאותו כינה "פגום" וכזה שפוגע בסמכות שלו בשל המגבלות שהוטלו עליו להסיר את העיצומים. טראמפ רוצה לשקם את היחסים עם הנשיא ולדימיר פוטין ומסרב לקבל את מסקנות סוכנויות המודיעין שבקרמלין פעלו כדי לסייע לו להיבחר.

המהלך אושר בבית הנבחרים ובסנאט בשבוע שעבר, וזכה לתמיכה גורפת מצד המחוקקים שביקשו להעניש את מוסקבה על התערבותה בבחירות. הסנקציות מענישות את רוסיה גם על פעילותה באוקראינה ובסוריה, וכן על הפרת זכויות אדם ומכירת כלי נשק. בתגובה, מוסקבה הודיעה על צמצום צוות השגרירות האמריקאית במוסקבה ב-755 איש והשתלטה היום על שני נכסים של השגרירות במוסקבה.

החקיקה, הכוללת גם עיצומים על איראן ועל קוריאה הצפונית , מגבילה את יכולתו של הנשיא לבטל את אותם עיצומים מבלי להתייעץ עם הקונגרס. טראמפ יכול היה להטיל וטו, אולם לקונגרס היה די קולות כדי לעקוף אותו בקלות. בנוסף לכך, חסימת הסנקציות מצד טראמפ הייתה עלולה להתפרש בצורה בעייתית בעת שבה החקירה סביב קשרי מקורביו לקרמלין הולכת ומתהדקת.

סגן נשיא ארצות-הברית מייק פנס, שביקר בימים האחרונים בשכנותיה של רוסיה, הבהיר כי הסרת הסנקציות תתאפשר רק אם מוסקבה תחדל מלתמוך במשטרים סוררים, כמו אלה בדמשק ובפיונגיאנג. פנס אמר בריאיון לפוקס ניוז כי הנשיא חש שהסנקציות מאוזנות, על אף שהן פוגעות בסמכותו במדיניות החוץ.

למרות דבריו של פנס, שאמר אתמול כי טראמפ והקונגרס מאוחדים בסוגיה, בממשל חלוקים לגבי התועלת שבסצנקציות החדשות. שר החוץ רקס טילרסון אמר אתמול כי הוא וטראמפ סבורים כי העיצומים לא יסייעו לממשל מול רוסיה.