חיים הורביץ: "לא מתרגש ממחיקת 6 מיליארד דולר"

חיים הורביץ, בנו של מייסד טבע, ל"גלובס": "ירידה של 25% במנייה פירושה מחיקה של ערך שאנשים רבים עבדו בשבילו מאוד קשה לאורך שנים" ■ "טבע חייבת מנכ"ל מהעשירייה המובילה של הפארמה"

חיים הורביץ / צילום: יונתן בלום
חיים הורביץ / צילום: יונתן בלום

"זה היה יום קשה", אומר היום (ו') ל"גלובס" חיים הורביץ, בנו של מייסד טבע אלי הורביץ ובעבר מנהל בכיר וחבר דירקטוריון החברה, לאחר הצלילה של 24% במחיר מניית החברה בוול סטריט אתמול, בעקבות פרסום דו"חות הרבעון השני של החברה (לכתבה המלאה) . טבע לא עמדה בתחזיותיה להפחתת החוב הרובץ עליה, מודיס הורידה את דירוג האשראי של החברה (לכתבה המלאה), טבע מחקה כ-6 מיליארד דולר על רגע הרכישה היקרה של ענקית הגנריקה אקטביס וגם הודיעה על פיטורי 7000 עובדים.

"זו החמרה של המשבר", אומר הורביץ. "ירידה של 25% פירושה מחיקת ערך שאנשים רבים עבדו בשבילו מאוד קשה לאורך שנים". מניית טבע לא נסחרה ברמות מחיר אלה מאז 2003.

"אני לא מתרגש מהמחיקה של 6 מיליארד דולר. כבר לפני כמה זמן אמרתי שכשכל הכפר אומר לך שאתה משוגע, כנראה שיש בזה משהו. המחיקה היא הודאה שהמחיר של רכישת אקטביס באמת היה מופרז בזמנו אבל, זה לא משפיע על ההליכה קדימה, זה אקט מאזני נטו. לכן זה היה נכון לעשות את זה עם כל הכאב של העניין".

הורביץ ממליץ להסתכל גם על נקודות האור:"הגנריקה עלתה 20% ומדובר בעסק הליבה של טבע. הגנריקה היא עסק מצויין שהדמוגרפיה בו עובדת לטובתנו, גם אם יש כרגע לחץ מחירים נקודתי. 20% זה גידול מאוד מרשים. בשוק שמאופיין בקונסולידציה של הרכש. אנחנו כבר התמודדנו עם זה בארץ כשהרוכשים שלנו הם מספר קטן של קופות חולים. בארה"ב זה דבר חדש שלוקח זמן עד שהשוק לומד לחיות איתו. ובתוך המצב הזה - 20% זה מספר מאוד חזק. במונחים שנתיים זה שני מיליארד דולר בשנה. זה לא צחוק.

"נקודת אור נוספת שלא תוקשרה כל כך נכון, יהא שגם בתרופות המקור קרו שני דברים חיוביים. הגשנו לאישור שיווק את המוצר להפרעות עצביות מוטוריות וגם הרחבה שלו. זה יכול להיות מוצר של מאות מיליוני דולרים תוך כשנתיים שלוש, כי הוא נכנס לשוק כמעט ללא תחרות. אני צופה שהוא ימריא מאוד מהר. כמו כן השלמנו את הפאזה השלישית של הניסויים במוצר למיגרנה. זה שוק שצפוי להגיע ל-20 מיליארד דולר ויש בו ארבעה מתחרים, אולי חמישה. גם בקופקסון היו מתחרים. טבע ידעה להגיע ל-40% מהשוק. אז נניח שלא יגיעו ל-40% - גם 20% מ-20 מיליארד דולר זה לא רע בכלל.

"בצד הפיננסי, החברה הרוויחה מיליארד דולר ברבעון וכנראה תחזור על זה בכל הרבעונים הבאים. זו לא בדיוק חברה במשבר. התזרים לא רע בסך הכל. ואין עדיין קופקסון גנרי - אני תמיד חשבתי שהוא לא יגיע במהלך 2017, ושגם כשהוא יגיע, ההשפעה שלו לא תהיה דרמטית כמו בגנריקה קלאסית. השיווק של המוצר הזה מאוד מסובך, ודורש רמת תמיכה מיוחדת בחולות".

- אז המשבר לא קטלני?

"אני עושה עכשיו חשבון גס: השנה אם נעשה 3 מיליארד תזרים רגיל ועוד 2 מיליארד על מכירה של עסקי בריאות האישה, זה - 5 מיליארד דולר. ובשנה הבאה התזרים יהיה 5-6 מיליארד דולר, זה אומר שנוכל להוריד את החוב ב-10 מיליארד דולר. אז עם 35 מיליארד דולר זה חוב שגרום לי ולכולם אי נוחות רבה מאוד, הרי ש-25 מיליארד זה דווקא חוב בסדר גמור, שיכול אפילו לפנות מזומן לרכישות נוספות".

- בכל זאת התמונה הכללית מדאיגה

"יש דבר אחד ממנו אני מודאג, אולי לא מודאג בדיוק, אבל זו נקודת אי וודאות - מה אלרגן תעשה עם ה-100 מיליון מניות. אני מאמין שהמניה תעלה בימים הקרובים, אבל אם אלרגן תזרוק את ה-100 מיליון מניות לשוק, אני עלול להתבדות".

- טענת בעבר כי החוב דווקא מגן על החברה מפני השתלטות עויינת

"אני עדיין חושב כך".

- לטבע יש כרגע בעיה קשה של אמינות. שוב נתנה החברה תחזיות שלא הצליחה לעמוד בהן, ועדיין אין מנכ"ל. אמנם המנכ"ל הזמני פטרבורג מסביר כי הוא בונה תוכנית אסטרטגית, אך זה לא אותו דבר מבחינת אמון השוק כמו תוכנית אסטרטגית שמציג מנכ"ל קבוע

"בעיית המנהיגות היא משהו שחייבים לפתור אותו. הסתבכנו עם הפסקל הזה (פסקל סוריו, מנכ"ל אסטרהזנקה - ג.ו.). היה מו"מ איתו, אבל הוא קיבל הצעה נגדית שלא יכל לסרב לה, להישאר באסטרהזנקה. חייבים מנכ"ל מהעשירייה המובילה של הפארמה".

- אדם כזה יסכים להגיע?

"במקומו הייתי לוקח את זה בשתי ידיים כי מהנקודה שבה אנחנו נמצאים מבחינת המניה, אפשר רק לעלות".

- איזה סוג מנכ"ל דרוש?

"כששואלים איפה החולשות והחוזקות של טבע - דווקא את מוצרי המקור אנחנו יודעים לשווק היטב. השאלה היא איך בונים חזון גנרי ל-10 השני הבאות. צריך מישהו שהוא גם חיה גנרית. אולי רק חיה גנרית. לא אדם שעוסק רק באינובציה.

- האם אתה לא מסכים עם דעתם של רוב האנליסטים שהחברה צריכה להיות יותר ממוקדת אינובציה?

"אני לא מסכים עם זה בכלל. העסק העיקרי הוא גנריקה והאינובציה מתאפשרת בזכות הגנריקה. גנריקה היא תחום מדהים וצפויה בו צמיחה הרבה שנים קדימה. זה עולם שצריך להיות בו אבל הוא תלוי מאוד ביעילות ובניהול.

"אחרי שעוברים על הכאב של אבדן הערך צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה. החברה עומדת על יסודות מאוד חזקים ואפשר לצאת מהמשבר הזה. אבא שלי תמיד היה אומר לי, לא רק כמנהל אלא כאבא, שמאחורי כל משבר, גם אישי, מסתתרת ההזדמנות הבאה".