מניות הביוטכנולוגיה הישראליות כיכבו ביולי עם זינוק של כ-5%

מדד גלובס פרומתאוס הכללי עלה בחודש החולף ב-0.2% בלבד לעומת עלייה של 3.4% בנאסד"ק ■ תת מדד הטכנולוגיה הציג תשואה פחותה ממדדי ההשוואה - הנאסד"ק טכנולוגיה שטיפס 3% ות"א טכנולוגיה שעלה 2.5% ■ הנפילה בטבע תתבטא במדד הבא

חברת סיליקום / צילום: שירי חביב ולדהורן
חברת סיליקום / צילום: שירי חביב ולדהורן

ההתמתנות בשווקים שהורגשה בחודש יוני, הגיעה באיחור קל גם לחברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט, כאשר מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב, רשם ביולי עלייה צנועה ביותר של 0.2%. לעומת זאת, מדד נאסד"ק הציג עלייה חודשית מרשימה של 3.4%, ומדד ת"א 125 ממשיך באותה מגמה מתחילת השנה עם עלייה צנועה של 0.6%.

בניגוד למדדים הכלליים, דווקא מניות הביוטכנולוגיה הישראליות כיכבו ועקפו בחודש שחלף את מדדי ההשוואה בצורה משמעותית, עם זינוק של 4.7% בתת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים, וזאת לעומת עלייה נאה אך צנועה יותר של 2.9% במדד הנאסד"ק ביוטכנולוגיה. בניגוד גמור לשוק האמריקאי, מדד ת"א ביומד המשיך להידרדר גם ביולי עם ירידה של 1.7%.

החברה הבולטת ביותר בתת המדד היא נוירודרם (NeuroDerm), שהודיעה על רכישתה ב-1.1 מיליארד דולר בידי תאגיד הפארמה היפני מיצובישי טנאבה, והשלימה עלייה של 29% במהלך החודש. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים לחיוב גם את ביוליין, שטיפסה ב-26% על רקע סקירה אוהדת של פרוסט אנד סאליבן. מנגד, אחת החברות שבלטו לשלילה בתת המדד היא ריווק רובוטיקס שצנחה ב-23%, על אף חתימה על הסכם הפצה משמעותי בצרפת, וזאת עקב תגובת השוק להחלטתם של מספר בעלי מניות מהותיים למכור את החזקותיהם בחברה. הנפילה החדה שמערערת את חברת טבע התרחשה לאחר סיום חודש יולי, כך שהיא תבוא לידי ביטוי במדד הבא.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה השיג תשואה דומה למדד הכללי, כשעלה ב-0.2% בלבד, והציג תשואה פחותה ממדדי ההשוואה כאשר מדד נאסד"ק טכנולוגיה עלה ב-3% ואילו מדד ת"א טכנולוגיה עלה ב-2.5%. למרות הדשדוש של תת המדד, ישנן מספר חברות שבלטו ביולי, בהן לייבפרסון שעלתה ב-23% בעקבות פרסום התוצאות לרבעון השני, שכללו עדכון של תחזית ההכנסות לשנת 2017 כלפי מעלה. מנגד, חברת סייברארק בלטה לשלילה וירדה ב-17% על רקע אזהרת רווח.

סיליקום מרחפת על ענן

בחודש יולי רשמה סיליקום, יצרנית ציוד התקשורת, עלייה חדה של כ-22% במחיר המניה, ובתום החודש נגע שווי השוק של החברה ב-400 מיליון דולר. העלייה הכוללת בשווי החברה מתחילת השנה עומדת נכון לסוף יולי על כ-31.5%.

סיליקום היא מחברות הטכנולוגיה הוותיקות בישראל. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי החברה החלה להיסחר בנאסד"ק ב-1994 ודשדשה במשך שנים רבות מתחת לרדאר של המשקיעים, ורק בשנים האחרונות החלה המניה לצבור תאוצה. בין בעלי המניות בסיליקום מצוים שמות מכובדים הכוללים את בלקרוק, מורגן סטנלי, ג'יי פי מורגן ואחרים. בפרומתאוס מוסיפים כי הכנסות החברה צומחות באופן עקבי בשנים האחרונות - ב-2013 רשמה החברה הכנסות של כ-73 מיליון דולר, וברבעון האחרון (השני ב-2017) הכנסות החברה כבר עמדו על קצב שנתי של 120 מיליון דולר, עלייה של 16% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, "סיליקום היא עוף מוזר בעולם הטכנולוגיה: היא גם צומחת, גם רווחית וגם מחלקת דיבידנדים. להערכתנו, הסיבה להצלחת החברה נובעת משילוב של אסטרטגיה נכונה יחד עם העובדה שהחברה נמצאת בזמן הנכון עם הטכנולוגיה הנכונה. וכמובן שקצת מזל לא מזיק".

בשנים האחרונות הפך מחשוב הענן לאחד התחומים הלוהטים בעולם הטכנולוגיה. חברות ענק ובהן מיקרוסופט ואמזון בונות תשתיות ענן, שהן למעשה רשתות של מיליוני מחשבים המספקים שירות לארגונים ואנשים פרטיים. "ענן הוא שם 'סקסי' יותר לחוות שרתים ענקיות, אבל מישהו צריך להקים את הענן", אומר שבח. "בחודש מארס השנה זכתה סיליקום בחוזה ענק של 30 מיליון דולר לפחות, במסגרתו ישולבו מוצריה באחד מענני המחשוב החדשניים ביותר המוקמים בימים אלו. מדובר בזכייה בעלת משמעות קריטית לחברה. חברת הענן, ששמה לא פורסם, היא אחת מ-10 חברות הענן הגדולות בעולם. החומרה של סיליקום תהיה חלק קריטי מהשרתים המרכיבים את הענן, אשר מיוצרים על ידי אחת מיצרניות השרתים המובילות בעולם. הפרויקט הזה יצר לסיליקום שיתופי פעולה עסקיים שהקפיצו אותה לליגה אחרת".

להערכת פרומתאוס, במידה שהענן החדשני יוכיח את עצמו, צפויות חברות ענן נוספות לעבור לבנות ענני מחשוב בארכיטקטורה דומה. במקרה כזה, הפרויקט הנוכחי של סיליקום עשוי להיות רק ההתחלה. "נראה כי נפתחו בפני החברה הזדמנויות רבות, ואם ברצונה לנצלן - סביר להניח שהיא תיאלץ לחרוג ממדיניותה השמרנית", אומר שבח. "מבדיקה שערכנו עולה כי הוצאות המכירה והשיווק של החברה נמוכות ביותר ועומדות על כ-6% מהמחזור בלבד לאורך השנים. על מנת לנצל את ההזדמנויות שנקרו בדרכה, נראה כי יהיה על סיליקום להגדיל את ההשקעה בשיווק, ובנוסף ייתכן שיהיה צורך להגדיל את ההוצאה על מחקר ופיתוח. למרות שמהלכים כאלה ישחקו את הרווח בטווח הקצר, ניתן להעריך כי שוק ההון יתייחס לכך בחיוב, שכן ממילא המניה מתומחרת כיום לפי מכפיל של 33 על הרווח הנקי (של שנת 2016), נתון שמשמעו כי הציפייה לרווחים עתידיים היא השיקול העיקרי של השוק".

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס-פרומתאוס יולי 2017
 גלובס-פרומתאוס יולי 2017