קרן פרמירה תמכור את השליטה בנטפים ב-1.5 מיליארד דולר

הרוכשת היא חברת מקסיכם המקסיקנית ■ מחיר מכירת השליטה משקף לחברה שווי של כ-1.9 מיליארד דולר, יותר מכפול מהמחיר ששילמה פרמירה על השליטה בחברת התעשייה בשלהי 2011

חתימת עסקת נטפים / צילום: קיבוץ חצרים
חתימת עסקת נטפים / צילום: קיבוץ חצרים

תעשיית האקזיטים של הקיבוצים רושמת היום עוד וי. הענקית המקסיקנית מקסיכם (Mexichem) רוכשת את השליטה בחברת נטפים בכ-1.5 מיליארד דולר, המשקף לחברה שווי של 1.895 מיליארד דולר.

המרוויחה הגדולה בעסקה במסגרתה תחזיק מקסיכם ב-80% מנטפים היא קרן פרמירה הגרמנית שרכשה 61% מנטפים בשנת 2011 לפי שווי חברה של 850 מיליון דולר ותקבל כעת 1.16 מיליארד דולר; שני הקיבוצים הישראלים - חצרים ומגל - לא ייצאו מקופחים: חצרים מוכר 12.7% מתוך 32.7% המניות שהוא מחזיק בחברה בתמורה לכ-240 מיליון דולר; קיבוץ מגל עתיד להכניס בתמורה למכירת 6% ממניות החברה כ-114 מיליון דולר.

מכירת השליטה בנטפים לחברה המקסיקנית נעשתה בתום הליך מכרזי שבו השתתפו חברות נוספות, בהן Stanley, Clofax ו-Fortive האמריקאיות ועוד שלוש קרנות השקעה מסין ומסינגפור. לישורת האחרונה במכרז שהובילה קרן פרמירה למכירת מניותיה בחברה הגיעו מקסיכם ו-Clofax, שלדברי גורמים משפטיים שהיו מעורים בהליך- הגישה הצעה נמוכה בכמה עשרות מיליוני דולרים מזו של החברה המקסיקנית. "זה היה דו קרב מותח, ועד הרגע האחרון לא היה ברור מי תיקח", אמר ל"גלובס" גורם משפטי שהיה מעורב בהליך.

השלמת הרכישה תושלם על פי הערכות ברבעון הרביעי של השנה: "חיפשנו לנטפים שותף אסטרטגי שיאפשר לנו להמשיך ולפתח את החברה ולבצע את קפיצת המדרגה הבאה, ואנחנו גאים לזכות באמון מצד חברה מובילה כמו מקסיכם ומאמינים שנוכל להבטיח ביחד את המשך צמיחה ושגשוגה של נטפים", אמר היום ל"גלובס" הנשיא והמנכ"ל של נטפים, רן מידן. הוא הוסיף כי חרף מכירת השליטה על החברה לענקית המקסיקנית, הצביון הישראלי של נטפים ישמר לפחות ב-20 השנים הבאות וזאת תוך התחייבות לשמירת מרכז הפעילות והידע של החברה בישראל.

1,000 עובדים בישראל

נטפים שנוסדה בשנת 1965 בקיבוץ חצרים מעסיקה כ-4,500 עובדים, מתוכם כ-1,000 בישראל. היא מחזיקה ב-29 חברות בנות, ב-17 מפעלי יצור ופועלת בכ-110 מדינות, שבהן היא מציעה פתרונות מתקדמים להשקיה בענפי החקלאות השונים, הובלת מים, ניהול יבולים ואוטומציה ועוד.

החברה נחשבת חלוצה עולמית בתחום ההשקיה באמצעות טפטפות - שיטה שזוכה שנים רבות לעניין רב בעולם. בשנים האחרונות החברה הציגה תוצאות כספיות מרשימות שמצביעות על צמיחה משמעותית במכירות ושיפור ברווחיות, וזאת תוך השקעה בחדירה לשווקים חדשים והרחבת היצע המוצרים שלה. מחזור המכירות של נטפים הסתכם ב-2016 ב-855 מיליון דולר.

בהתייחס לעסקת הענק, אמר הבוקר מידן כי "היסודות החזקים שלנו, התוצאות הכספיות המרשימות כמו גם פוטנציאל הצמיחה הגבוה לאור ההשקעות במנועי צמיחה עתידיים - כל אלו הובילו את מקסיכם להחלטה להשקיע בנטפים, במטרה לחזק את פעילותה בתחום ההשקיה". מידן ציין כי "ההרגשה טובה מאוד, מאחר שהצלחנו לייצר עסקה טובה לכולם: לקרן פרמירה שרצתה למכור את מניותיה בחברה במחיר יפה, לקיבוץ חצרים שחיפש דרך נכונה למכור קצת ולהישאר קצת, לנטפים שמקבלת את בעל המניות הכי טוב שאפשר היה להביא, ולמקסיכם שמקבלת חברה מאוד טובה ותוכל להוביל את שוק ההשקיה שנים רבות. עסקה טובה נמדדת בזה שכולם מרוצים ממנה, ואכן - זו העסקה הכי טובה לחברה".

לדברי מידן, ההליך שקדם למכירת השליטה בחברה למקסיכם ארך כמעט שנה. "במהלך התקופה הזאת פגשנו את אנשי מקסיכם בצפון אמריקה והם פגשו אותנו כאן, ראינו שיש כימיה טובה ובסיס לעבודה משותפת, שכן התרבות הניהולית של שתי החברות דומה. אני חושב שהשילוב של סינרגיה תפעולית ואנושית הוביל לכך שמקסיכם זכו בהליך".

הליכי המכירה של נטפים בידי קרן פרמירה קודמו על ידי הבנקים גולדמן זקס, בנק אוף אמריקה ומריל לינץ'. את מקסיכם ליווה בנק ג'יי.פי מורגן.

מנכ"ל מקסיכם, אנטוניו קרילו רולה, התייחס לעסקת הענק ומסר: "זו רכישה אסטרטגית שמחזקת את סל המוצרים והפתרונות הייחודיים שלנו. הסינרגיה שמתקיימת בין החברות תאפשר לנו לחזק את נטפים כחברה מובילה וחדשנית בשוק ההשקיה החכמה שצומח במהירות. הרכישה הזאת תיתן לנו גישה לטכנולוגיה מתקדמת שבסופו של דבר תשמש בסיס לפתרונות חכמים לתחומי תעשייה נוספים".

גם בנטפים הרחיבו היום אודות הסינרגיה שמתקיימת בין שתי החברות, זאת בין השאר בזכות פעילותה הנרחבת של מקסיכם בתחום צינורות הפלסטיק, בזכות היותה אחת מיצרניות ה-PVC המובילות בעולם. "אנו נהיה זרוע ההשקיה של מקסיכם, שהיא תאגיד תעשייתי גדול, שמתנהל בשורה ארוכה של תחומים ובהיקף של מיליארדי דולרים רבים. בד בבד נמשיך בפיתוח הפעילות שלנו, נקבל סיוע משמעותי בפריסת המוצרים שלנו בשווקים חדשים בעולם שבהם עדיין לא התבססנו כפי שרצינו, בהם מרכז ודרום אמריקה", אמר מידן.

ראשי קרן פרמירה הם כאמור המרוויחים הגדולים בעסקה. בהתחשב במחיר העסקה המקורית שביצעה הקרן האירופית ובמחיר העסקה הנוכחית, הרי שפרמירה עשתה תשואה מצטברת של קצת יותר מ-120% על ההשקעה שביצעה בשלהי 2011 במניות נטפים - תשואה שנתית נאה של 14.3%, בממוצע. "נטפים היא עסק מצוין ולאחר השותפות שלנו היא התחזקה כמובילה עולמית בתחום תוך שימת דגש על חדשנות", אמר מנהל ושותף בקרן, טורסטן ווגט.

אף שראשי נטפים, כמו גם חברי קיבוץ חצרים שהבהירו היום כי החברה תשמור על הגוון הישראלי שלה, קרא היום נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש לממשלה לפעול לגיבוש מערכת תגמולים שתעודד חברות, כמו נטפים, לשמר את פעילותן בישראל: "הסיכום שלפיו החברה נטפים תמשיך לפעול בישראל לפחות ב-20 השנה הקרובות הוא חשוב, וכדי לשמר את המגמה הזו בקרב חברות נוספות על הממשלה ליצור מערכת תמריצים ותגמולים שתוודא שחברות תעשייתיות נוספות שיימכרו בעתיד יעדיפו להמשיך ולפעול בארץ ולא להעתיק את קווי היצור לחו"ל. רק כך נוכל לשמור על הידע הישראלי ולהמשיך ולייצא מישראל".

מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אודי אורנשטיין אמר בשיחה עם "גלובס" בהתייחס לעסקה, כי "העבר הוכיח כי בכל מקום שבו חברות הכניסו שותף הוני - הן צמצמו בסופו של דבר את האחזקה בהן עד לכדי מכירתן וזאת בשונה משותף אסטרטגי. זה לא הזמן לקיים את הדיון הזה במקרה של נטפים, אבל חשוב להבהיר כאן שנטפים הייתה ונשארת חברה ישראלית. ישראלית - כמו שמובילאי וטבע נשארו".

מקסיכם - ענקית כימיקלים בשווי 107 מיליארד דולר

מקסיכם (Mexichem) היא אחת מחברות הכימיקלים והפטרוכימיה הגדולות בעולם. החברה, שהוקמה ב-1953, מספקת מגוון רחב של מוצרים למגזרים מהירי-צמיחה כגון תשתית, דיור, טלקום ומי שתייה במקסיקו, ארה"ב, אירופה, אסיה, אפריקה, המזרח התיכון ואמריקה הלטינית.

במקור הוקמה מקסיכם על ידי קבוצת משקיעים מקסיקאים ובריטים כחברה לייצור כבלים מפלדה עתירת פחמן. עם השנים, בעקבות רכישות, עברה החברה להתמקד במגזר הכימיקלים, וב-2005 מכרה את כל עסקי ייצור הכבלים.

ב-1978 הפכה החברה לציבורית לאחר שהונפקה בבורסת מקסיקו והיא נסחרת שם כיום בשווי שוק של כ-107 מיליארד דולר.

מנכ"ל החברה הוא אנטוניו קריו רולה, שלו ניסיון נרחב במגזרי התעשייה, האנרגיה, התחבורה והבנייה הבינלאומיים, כולל מקסיקו, ברזיל וארה"ב. רולה הצטרף למקסיכם ב-2012. במהלך כל הקריירה שלו הוא עסק בתיאום מיזוגים ורכישת בסדרי גודל ורמות מורכבות משתנים. רולה שימש כמרצה לפיננסים ב-Instituto Tecnologico Autonomo de Mexico - אחת האוניברסיטאות היוקרתיות בתחום הפיננסים וראיית החשבון במקסיקו.

התרגשות בקיבוץ חצרים: "אנחנו לא מסתנוורים מהכסף"

לעסקה קדמו אסיפה והצבעה שבה השתתפו מאות מחברי הקיבוץ "הרוב תמך; לא יהיה מטוס עם חברי הקיבוץ שייצא לנופש בתאילנד"

אמש, סמוך לשעה 21:30 ננעלה הקלפי בקיבוץ חצרים. הקלפי נפתחה במוצאי שבת והזמינה את 460 החברים לממש את זכותם ולהכריע על מכירה של 12.7% מתוך 32.7% שמחזיק הקיבוץ בחברת ההשקיה נטפים למקסיכם (Mexichem) המקסיקנית. "כ-430 חברים באו, הצביעו ואמרו את דברם. אחרי ספירת הקולות הייתה הקלה גדולה. הרוב המוחלט של החברים אמר כן", תיאר היום בשיחה עם "גלובס" אלי בן סימון, מחברי ההנהלה הכלכלית של חצרים.

קיבוץ חצרים הוא קיבוץ שיתופי המונה 460 חברים. צד נוסף לעסקה הוא קיבוץ מגל ובו 1,000 תושבים, אולם איננו שיתופי - מה שימנע מהתושבים ליהנות באופן אישי מהעסקה.

"זה היה יום מתוח עבור כולנו. ההנהלה הכלכלית של הקיבוץ המליצה לחברים לאשר את העסקה. לפני ההצבעה, הליך חוקי שהיינו חייבים לקיים, ערכנו אספת חברים והבאנו לפניהם את כל המידע והנתונים. כולם שמעו, הבינו את המשמעויות ובסופו של דבר כל אחד היה צריך לקבל החלטה בינו לבין עצמו. היינו צריכים לשכנע חברים, והייתה גם אופוזיציה שאתגרה אותנו, קבוצה של 20 חברים בהנהלה הכלכלית. בסוף הוקל לכולנו: הרוב המוחלט תמך בעסקה", תיאר בן סימון.

בין חברי הקיבוץ היו שהתלבטו בשאלה אם לתמוך בעסקה: אצל חלק אלו היו עניינים אמוציונליים; אחרים התעכבו על מידת השפעתו של הקיבוץ ביום שאחרי העסקה על תעשיית הדגל נטפים, על צביונה ועתידה. "ניסינו להפיג חששות, ולאורך כל הדרך קיבלנו ליווי מצד אנשי מריל לינץ', בנק אוף אמריקה ועו"ד גלעד וינקלר ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות' שהוא בן הקיבוץ וגם בנו של המנכ"ל הראשון של נטפים, עודד וינקלר".

זמן קצר אחרי סגירת הקלפי נספרו הקולות, המשקיפים אישרו את תקינות ההליך ובן סימון וחבריו להנהלה הכלכלית של חצרים נשמו לרווחה: "רוב עצום תמך בעסקה, כמעט מקיר לקיר. עכשיו יש כאן קונצנזוס גדול מסביב למהלך וגם התרגשות גדולה: לכולנו יש ציפייה לעתיד טוב, גם לקיבוץ וגם לחברה. כמובן שחלקנו את התוצאה עם השותפים החדשים שלנו ממקסיקו", סיפר.

בן סימון, כמו חברים אחרים בהנהלה הכלכלית, סירבו להביע הבוקר התרגשות מהכסף הגדול שיכנס לקופת הקיבוץ - כ-200 מיליון דולר. חצרים הוא קיבוץ עשיר, ולדברי בן סימון "החברים שלו לא מסתנוורים מכסף".

- ובכל זאת נכנס לקיבוץ סכום יפה מהרכישה.

"אתם בטח חושבים שתיכף נחלק את הכסף בין החברים ונעשה כאן חגיגות - אז לא. עשינו עבודה מאוד מסודרת מסביב לעניין הזה והיא מתמקדת בפורטפוליו העסקי שלנו: חלק גדול מאוד מהכסף יופנה לשם, לחברות לחברת הקוסמטיקה חוחובה ישראל ולפעילות שלנו בנגב אקולוגיה, נשקיע בהן ונטפח אותן ונפנה לכיוונים של חקלאות מתוחכמת ומתקדמת עם כמה מיזמים בתחום המים. נביא לשם ידע שצברנו גם מהפעילות הארוכה שלנו בנטפים ונמשיך לצעוד קדימה. אל תבנה על זה שתראה בוקר אחד מטוס מלא בחברים מחצרים שממריא לנופש משותף בתאילנד. בכל מקרה, חגיגות אין פה. מבחינת רוב החברים, לא קרה משהו מיוחד - נחכה חודשיים-שלושה לסגירת העסקה, אז הכסף יתחיל להגיע ונעשה אירוע קטן".

את הפעילות של בעלת הבית החדשה מקסיכם בן סימון מכיר משנים קודמות, בהן הוא שימש כנציג נטפים במקסיקו שממנה קידם את עסקיה של החברה בדרום ובמרכז אמריקה. "זו חברה מדהימה, סינרגטית מאוד לפעילות של נטפים. 80% מהעובדים שלה דוברי שפות אחרות, שכן החברה פועלת בכ-30 מדינות ברחבי העולם ויודעת לעשות את המהלכים הנכונים ואת הרכישות הטובות ביותר בשבילה. תהיה לנו שותפות מוצלחת שרק תגדיל ותפתח את נטפים. אני מעריך שבעוד כחמש שנים נטפים תהיה חברה הרבה יותר גדולה וחזקה ממה שהיא היום. אנחנו לא שוכחים שלפני כחמש שנים, כאשר קרן פרמירה רכשה את השליטה בחברה, היו שטענו שהיא קונה אותה במחיר גבוה מדי - והיום הקרן צוחקת כל הדרך אל הבנק. בכל חמש שנים נטפים מכפילה את עצמה", אמר.

לצד האופוריה הכללית שנלווית לעסקה, היו אחרים שחשים קצת אחרת, כמו מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אודי אורנשטיין, בן הקיבוץ רביבים שבדרום: "יש צביטה קטנה בלב, בגלל נכסים שאנו מתגאים בהם עוברים לידיים זרות. ועדיין, יאמר לזכותם של חברי חצרים שהם עוסקים במקביל ביצירה של תעשיות חדשות וישקיעו את הכסף שיקבלו על נטפים בחברות נוספות שהם מחזיקים. נטפים נשארת ישראלית, הן מבחינת אתרי הפעילות והן מבחינת ההנהלה והקיבוץ שימשיך להחזיק ב-20% ממנה, וזה אחוז לא מבוטל".

נטפים
 נטפים