מורגן סטנלי חותך המלצה לטבע: "תרד עוד 20% ל-16 דולר"

מניית טבע יורדת מתחת ל-20 דולר בטרום מסחר בארה"ב ■ האנליסט דיוויד רייזינגר: "הערכנו בחסר את סיכוני לחץ המחירים בגנריקה לרווחי טבע ולדיבידנד שלה"

מפעל חברת טבע, יצחק פטרבורג  / צילומים: תמר מצפי, איל יצהר
מפעל חברת טבע, יצחק פטרבורג / צילומים: תמר מצפי, איל יצהר

בנק ההשקעות מורגן סטנלי חותך את הדירוג ואת מחיר היעד למניית טבע  , אחרי הנפילות של הימים האחרונים. ההמלצה ירדה מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק", ומחיר היעד צנח ב-55% ל-16 דולר, ממחיר יעד קודם של 36 דולר. מחיר היעד משקף צפי לצניחה של עוד 20% במניית טבע גם אחרי שהיא גילחה כשליש משוויה בימים האחרונים.

מניית טבע יורדת היום במסחר המוקדם בוול סטריט. 

המשבר בטבע - כל הידיעות

מניית טבע יורדת גם היום במסחר המוקדם בוול סטריט. טבע נפלה בוול סטריט ב-34% בשני ימי המסחר האחרונים ומנייתה הגיעה למחיר של 20.6 דולר, שמשקף לחברה שווי של 20.9 מיליארד דולר. בטרום מסחר המניה נסחרת כעת בירידה נוספת, שעלולה להוביל אותה אל מתחת לרף של 20 דולר, ימים ספורים לאחר שחצתה כלפי מטה את רף ה-30.

אנליסטים רבים המסקרים את טבע הורידו בימים האחרונים המלצות ו/או מחירי יעד למניה, וביניהם למשל גולדמן זאקס, אופנהיימר וקרדיט סוויס. היום מצטרף אליהם מורגן סטנלי, שחותך באופן חד את מחיר היעד כאמור, למחיר בו מניית טבע לא ביקרה מאמצע שנת 2003. 

האנליסט דיוויד רייזינגר כתב כי "הערכנו בחסר את סיכוני לחץ המחירים בגנריקה לרווחי טבע ולדיבידנד שלה. אנחנו מאמינים שייקח זמן עד שיחול שיפור בביצועים המאכזבים של עסקי הגנריקה של טבע, ושהתחרות המתקרבת לקופקסון תעיק על רווחי החברה ועל יכולתה להפחית את המינוף עד 2020. כל אלה יגבילו את יכולת טבע לרכוש מנועי צמיחה עתידיים".

נזכיר שמורגן סטנלי משמש כיועץ של טבע בניסיונה למכור את פעילותה בתחום בריאות האישה, כחלק מהמהלכים שהיא נוקטת במטרה להפחית את החוב. כן נזכיר, שביום חמישי, מיד לאחר הדוחות החלשים של טבע, מורגן סטנלי עדיין החזיק בהמלצת "תשואת שוק" במחיר יעד של 36 דולר. 

רייזינגר כותב שמכפיל ה-EV/EBITDA לפיו נסחרת טבע לאחר הירידה האחרונה במניה עדיין "גבוה מדי, משום שהמכפיל עדיין נמצא מעל הממוצע ההיסטורי שלה בחמש השנים האחרונות - תקופה שכוללת את השנים 2014-2015 בהן תעשיית הגנריקה נהנתה מעליית מחירים והסיכון לתחרות הגנרית לקופקסון היה רחוק".

במורגן סטנלי מציינים שבתרחיש "שורי", מניית טבע עשויה להגיע ל-31 דולר (המחיר בו נסחרה לפני הצניחה האחרונה), אם לא תהיה תחרות גנרית לקופקסון 40 מ"ג ב-2018 ויהיה אפסייד בתעשייה הגנרית. תרחיש "דובי" יביא למחיר יעד של 9 דולר בלבד - והוא כולל שחיקת מחירים בקופקסון בשל תחרות גנרית וירידה נוספת בגנריקה.