אוריקס ויז'ן גייס 50 מ' ד': "לא מחפשים אקזיט בשנתיים-שלוש"

הסטארט-אפ Oryx Vision שהשלים היום גיוס של 50 מיליון דולר מפתח מערכת שמיועדת לרכב האוטונומי ומודדת את המרחק בין עצמים באמצעות לייזר

עד כמה ישראל הפכה לאחת המובילות העולמיות בתעשיית האוטו טק (Auto Tech, כלומר טכנולוגיות לרכב) אפשר ללמוד לא רק ממכירת מובילאיי (Mobileye) לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר. אפשר להגיע למסקנה הזו מהמספר ההולך וגדל של חברות הזנק ישראליות בתעשייה הזו שנחשפות בעיקר כשהן משלימות סבבי גיוס. החברה התורנית נקראת Oryx Vision והיא השלימה סבב גיוס בהיקף 50 מיליון דולר.

Oryx Vision הוקמה למעשה בשנת 2009 על ידי דוד (דודי) בן בסט, סמנכ"ל מחקר ופיתוח והמוח הטכנולוגי שלה, ונקראה בתחילת דרכה PlanXwell. אחרי שהטכנולוגיה הבשילה, החברה שינתה את שמה ב-2016 ואז יצאה לרפד את חשבון העו"ש שלה. ממועד זה גייסה החברה 67 מיליון דולר כאשר סבב A בסך 17 מיליון דולר נסגר רק לפני שנה ושלושה חודשים - נתון המעיד, בין היתר, על הפופולריות הגוברת של חברות אוטו טק. לפי הידוע, החברה השתמשה עד כה רק במחצית הכסף שגייסה בסבב A.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הגיוס של Oryx Vision הוא השביעי בגודלו מתחילת השנה (חולק את המקום הזה יחד עם הגיוס של חברת הביומד Cnoga, ראו טבלה).

מה עושה Oryx Vision? החברה פיתחה מערכת מבוססת טכנולוגיית Lidar עבור כלי רכב אוטונומיים. Lidar היא טכנולוגיית מדידת מרחק על ידי הארת המטרה בקרן לייזר, וכשמדובר בכלי רכב אוטונומיים הכוונה היא למדידת מרחק של עצמים שונים מכלי הרכב (כמו אבן שנופלת ממשאית עפר שנוסעת לפניו). המילה Lidar נוצרה משילוב המילים אור (Light) ומכ"ם (Radar) ומבטאת את קיצור המילים "מדידת וגילוי אור" (Light Detection And Ranging). הטכנולוגיה אינה חדשה, היא נולדה בתחילת שנת 1960 והיא די נפוצה במערכות מוטסות וקרקעיות (בעיקר לשימושים צבאיים) וכן בתחומי החקלאות (כמו מיפוי טופוגרפיה של שדות) והארכיאולוגיה (כמו מיפוי הריסות מתחת לצמחייה).

הרעיון להקמת החברה נולד במוחו של בן בסט (46), מהנדס אלקטרוניקה במקצועו, שהחל את הקריירה כעתודאי במשרד הביטחון. בן בסט התמחה במהלך שירותו הצבאי בטכנולוגיות אלקטרו-אופטיות ואחרי שהשתחרר נמנה על מייסדי חברה שנקראה RFWaves ופיתחה טכנולוגיית תקשורת אלחוטית המבוססת על תדרי רדיו. בשנת 2004 נרכשה זו האחרונה על ידי ענקית הסמיקונדוקטור Vishay ובן בסט המשיך לכהן ב-Vishay כסמנכ"ל מחקר ופיתוח במשך חמש שנים, עד שבחר לצאת שוב לדרך עצמאית.

על הטכנולוגיה של Oryx Vision עבד בן בסט במשך שש שנים, במימון עצמי וקצת עזרה מאנג'לים, ואז נפגשה דרכו עם זו של רני ולינגשטיין שבסוף 2015 הצטרף אליו כמייסד וכמנכ"ל. ולינגשטיין (51), בדומה לבן בסט, ידע יותר מאקזיט אחד בחייו והאחרון היה די משמעותי: בשנת 2013 נמכרה Intucell, שלהקמתה היה שותף, לסיסקו תמורת 475 מיליון דולר, ו-ולינגשטיין נפגש עם 83 מיליון דולר - אקזיט ענק ליזם יחיד במונחי ההיי-טק המקומי. "אחרי מכירת Intucell הצטרפתי לסיסקו כי ראיתי בזה הזדמנות להיכנס לחדר המנועים של אונייה גדולה", מספר ולינגשטיין בראיון מיוחד ל"גלובס" על רקע הגיוס של Oryx Vision. "הייתי בסיסקו שלוש שנים, ואז רציתי לעשות משהו חדש וממש גדול. חיפשתי טכנולוגיה מאוד משמעותית וכך הגעתי לדודי. הבנו יחד שמה שדודי פיתח זו טכנולוגיה ייחודית וחיפשנו תעשייה מספיק גדולה ליישם בה אותה, וכך לבנות חברה ממש גדולה גם אם זה ייקח הרבה זמן. יש לנו סבלנות. אנחנו לא מחפשים אקזיט תוך שנתיים שלוש".

- אולי בגלל שכבר עשיתם אקזיט, ודי משמעותי במקרה שלך.

"נכון. זה שיקול. אף פעם לא ממש דיברתי על האקזיט שלי מ- Intucell אבל אני מודה שהוא מאפשר לי יותר אורך רוח בבנייה של Oryx Vision".

שכבה נוספת של חיישנים

קשה לא להשוות בין Oryx Vision לבין מובילאיי, ולפחות לנסות להסביר את ההבדל בין שתי החברות. מובילאיי היא מובילה עולמית בפיתוח מערכות ראיה ממוחשבת ובינה מלאכותית, ניתוח נתונים, מיקום ומיפוי לסיוע לנהגים ולנהיגה אוטונומית. המערכות של החברה, שמבוססות על מצלמות, שייכות לקטגוריה שנקראת ADAS (ראשי תיבות של Advanced Driver Assistance Systems כלומר מערכות סיוע מתקדמות לנהג שהן הבסיס לרכב אוטונומי). המערכת של מובילאיי אינה כוללת טכנולוגיית Lidar ואחרי שחיטטנו קצת במסמכי מובילאיי גילינו כי החברה מתייחסת לטכנולוגיה זו כאל סיכון שעמו היא צריכה להתמודד: "למרות שאנחנו מאמינים שעיבוד של מצלמה חד עינית (Monocular Camera Processing), הטכנולוגיה שעומדת מאחורי מערכת ה-ADAS שלנו, תמשיך להיות הסטנדרט למערכות ADAS, יש אפשרות שמודולי חישה אחרים, כמו רדאר או Lidar, יהפכו למקובלים יותר בשוק", כותבת מובילאיי.

מנגד, טוענת מובילאיי כי "איננו מאמינים שהדורות החדשים של טכנולוגיית Lidar עשויים להחליף את המצלמה כחיישן המוביל במערכת ה-ADAS אלא להפוך לשכבה השלישית של החיישנים". ולינגשטיין אומר דבר די דומה: "מערכות נהיגה אוטונומית דורשות שלוש שכבות של חיישנים: מצלמה, מכ"ם וסורק לייזר כלומר מערכת Lidar. כשיש שמש, המצלמה מסתנוורת ולכן המכ"ם מתפקד במקומה כדי להתריע על עצם קרוב. כשהמכ"ם לא עובד, סורק הלייזר נכנס לתפקיד. ולכן, כל תעשיית הרכב במרדף אחרי טכנולוגיית Lidar. ברור לכולם שצריך את זה".

- אז תיאורטית ברכב שיש בו מערכת ADAS של מובילאיי אפשר יהיה למצוא מערכת Lidar של Oryx Vision? כלומר, מערכות משלימות ולא מתחרות?

"נכון, משלימות".

- האקזיט של מובילאיי תרם להצלחת הגיוס שלכם?

"לא, חד משמעית לא. האקזיט של מובילאיי זה סיפור יפה, ואני חושב ש-Oryx Vision נהנתה ממנו בשני אופנים: הראשון, מובילאיי הוכיחה שחברת Tier 2 בתעשיית הרכב יכולה להגיע לרווחיות מאוד משמעותית ולמספרים גדולים. זה נדיר ולכן מובילאיי היא Game Changer (כינוי לשחקן בתעשייה שמשנה אותה, ט.צ); השני, מובילאיי הוכיחה שאפשר לעשות את זה מישראל למרות שאין בה תעשיית רכב כמו בגרמניה או בארה"ב. ועדיין, הגיוס שלנו לא הצליח בגלל שהמשקיעים אמרו "וואו, מובילאיי!" או "הנה מובילאיי הבאה". לא, המשקיעים שלנו מקצוענים עם רגליים על הקרקע".

Oryx Vision מעסיקה כרגע 30 איש, ואלו כוללים פיזיקאים, מהנדסי אופטיקה, מתכנני אנטנות, מפתחי תוכנה ומומחי עיבוד אותות. החברה אף משתמשת בשירותי המעבדה הננו-טכנולוגית של אוניברסיטת בר אילן, שחלק מבוגריה נמנים על עובדי החברה.

לדברי ולינגשטיין, "שיטת התאים הפוטו-אלקטריים מגבילה את אורכי הגל והתעשייה ניסתה להתמודד מול אתגר זה במשך שנים עד שדוד בן בסט פיצח אותו. האנטנות המיקרוסקופיות שלנו יכולות לקלוט כל אורך של גל, וכך המערכת שלנו מאפשרת גילוי קוהרנטי שעונה על כל דרישות הביצועים המחמירות של כלי רכב אוטונומיים".

שליחת הרבה קרני לייזר אינה עשויה להפוך למסוכנת לסביבה או למורכבת מדי לפיענוח במקרה ויהיו הרבה רכבים אוטונומיים על הכביש?

"זו שאלה ממש טובה. בשליחת קרני לייזר יש מספר מגבלות: האחת, בטיחות העין; השנייה, קרני הלייזר עשויות להפריע האחת לשנייה, כלומר רכב ישלח פולס ויקבל בחזרה פולס שנשלח מרכב אחר. זו עשויה להיות בעיה".

- כמה חיישנים של החברה צריך להתקין ברכב?

"אחד עד שישה תלוי במידת האוטומציה שלו, שעליה מחליט יצרן הרכב".

- ההכנסות של החברה יהיו פונקציה של מספר החיישנים?

"נכון. אנחנו מעריכים שנתחיל למכור מערכות בסביבות שנת 2022-2023 ועד אז השימוש בטכנולוגיית Lidar יהיה נפוץ יותר".

- באיזה שלב בפיתוח נמצאת המערכת?

"בתחילת השנה הצגנו את הטכנולוגיה שלנו מול מספר שחקנים מובילים בתעשיית הרכב, ספקי רכיבים ויצרני רכב כאחד, ויש לנו כבר כמה שיתופי פעולה עם שחקנים אלו. אנחנו מצפים שבאמצע השנה הבאה תהיה לנו מערכת שאפשר יהיה להרכיב על כלי רכב, ואז נתחיל למסור מערכות כאלו לצורך בדיקה על גבי כלי רכב".

- הלקוחות יהיו ספקי רכיבים ליצרני הרכב, כמו במקרה של מובילאיי?

"אכן, ספקי Tier 1".

- מהו האתגר הכי גדול של החברה?

"יש לנו עוד הרבה עבודה הנדסית קשה, אבל את הבסיס יצרנו".

תחרות מול גוגל

Oryx Vision אינה היחידה שמיישמת טכנולוגיית Lidar במערכות לנהיגה אוטונומית. גוגל היא למעשה המתחרה הכי בולטת שלה, ועל החשיבות של טכנולוגיה זו עבור ענקית החיפוש אפשר ללמוד מתביעה משפטית שהגישה נגד אובר (Uber) בטענה כי זו גנבה ממנה את סודות ה-Lidar שלה לאחר שרכשה את Otto שהוקמה על ידי יוצאי גוגל. מלבד גוגל, יש חברה אמריקאית שנקראת Velodyne שרק לפני שנה גייסה בסבב A 150 מיליון דולר, בין היתר מענקית הרכב האמריקאית פורד ומענקית האינטרנט הסינית באידו (Baidu). חברה נוספת בשוק היא Innoviz הישראלית שגייסה עד כה 9 מיליון דולר.

ולינגשטיין טוען כי המתחרות של החברה הן בעיקר כאלו שמפתחות מערכות Lidar מדור 1, בעוד שהמערכת של Oryx Visionהיא דור 2, אך מדגיש כי "ייתכן שבטווח הקצר הן ישיקו מוצר מדור 2 לפנינו אך כנראה שהוא יהיה בעל יכולות מוגבלות לעומת שלנו. להערכתנו, לנו יש טכנולוגיה עליונה בסדרי גודל משמעותיים מול האלטרנטיבות הקיימות", אומר ולינגשטיין.

ההיבט הטכנולוגי - יכולת גבוהה ביחס למתחרים

כלי רכב אוטונומיים משתמשים בטכנולוגיית Lidar כדי ליצור תמונה תלת ממדית של המרחב. המערכות הקיימות עושות זאת על ידי שליחת פולסי לייזר (Pulse, גל שאינו מחזורי) וזיהוי האותות החוזרים מהעצמים השונים. בעוד שמערכות ה-Lidar הקיימות מגלות את האותות החוזרים באמצעות תאים פוטו-אלקטריים (פוטו אלקטרי פירושו התקן היוצר זרם חשמלי כשאור נופל עליו) המזהים את רמת האנרגיה של חלקיקי האור (פוטונים), המערכת של Oryx משתמשת באנטנות מיקרוסקופיות עשויות סיליקון כדי לזהות את התדר של גלי האור.

השיטה נותנת יכולת גילוי גבוהה פי מיליון ממערכות אחרות, מחסנת אותה מפני הפרעות של אור השמש ומאפשרת לה להפיק עבור כל נקודה מידע לגבי המרחק שלה מהחיישן, המהירות והכיוון שלה. "רמת ביצועים שכזו היא הכרחית כדי לאפשר נהיגה אוטונומית, ואף פתרון Lidar לא השיג אותה עד כה", נאמר בהודעת החברה.

Oryx Vision

שנת הקמה: 2009

מה החברה עושה: זיהוי עצמים בתנועה עבור רכבים אוטונומיים

מייסדים: רני ולינגשטיין (המנכ"ל) ודוד בן בסט (סמנכ"ל מחקר ופיתוח)

גיוסי הון: 67 מיליון דולר

מספר עובדים: 30 בפתח תקווה, אמור לגדול תוך שנה ל-50

בעלי מניות עיקריים: הקרנות Bessemer, Maniv Mobility, Trucks, Third Point, WRV וקרן ההשקעות של קבוצת יוניון של ג'ורג' חורש (בעלי יבואנית הרכב יוניון מוטורס)

מקור: IVC אונליין והחברה עצמה

עשרת הגיוסים הגדולים מתחילת השנה בתעשיית הטק
 עשרת הגיוסים הגדולים מתחילת השנה בתעשיית הטק