השקעה בריאה: איך להיחשף למגזר הבריאות האמריקאי?

איך יכולים משקיעים להיחשף לחברות בעלות פרופיל צמיחה ורווחיות גבוהה? השקעה בקרן הסל Guggenheim S&P 500 Equal Weight Health Care ETF מאפשרת השקעה מפוזרת על פני כל תתי-המגזרים בענף

סניף רשת וולגרין / צילום: בלומברג
סניף רשת וולגרין / צילום: בלומברג

מניות מגזר הבריאות בארה"ב צוברות תאוצה בחודשים האחרונים ומתאוששות מהחולשה שהעיקה עליהן לפני שנתיים, בעקבות הציוץ בטוויטר של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון, על ניפוח מחירי התרופות, שהוביל למפולת במניות הסקטור.

הנושא של מחירי התרופות הצטיין בתור אחד הנושאים החמים במהלך הקמפיין לנשיאות ארה"ב, כששני המועמדים תקפו את חברות הפארמה, ובכך הובילו ללחצים על מחירי התרופות ולביצועי חסר של מניות מגזר הבריאות האמריקאי.

כמו במקרים רבים בשוק המניות, הירידות במניות הבריאות התבררו כהזדמנות השקעה, ולאחר ירידות חדות בסוף 2015 ובתחילת 2016, מפגין הסקטור התאוששות נאה. מתחילת השנה הנוכחית הציג מגזר הבריאות האמריקאי תשואה חיובית של כ-16%, ביצועי יתר לעומת מדד S&P 500, שעלה בכ-10%, והוא מצטיין בתור המגזר השני הטוב ביותר בשוק המניות בארה"ב, לאחר מגזר הטכנולוגיה.

עם זאת, העליות הנאות במגזר הבריאות אינן מהוות תופעה אחידה עבור כל פלחיה. כך למשל, מגזר הפארמה - הפלח הגדול ביותר במגזר הבריאות האמריקאי, שכולל את חברות התרופות הגדולות, המכונות "Big Pharma" (כמו פייזר, מרק, ג'ונסון אנד ג'ונסון ואחרות) - הציג ביצועים חלשים יחסית, הן מתחילת השנה והן בשנתיים האחרונות. הסיבה לכך היא המשך הלחצים על מחירי התרופות המובילות, היעדר פיתוחים משמעותיים של תרופות אינובטיביות גדולות ופעילות M&A, שעדיין רחוקה מהשיאים של השנים 2014-2015.

השקעה במגזר יחיד - מסוכנת יותר

התופעה של האטה בצמיחה המלווה בלחצי מחירים ופגיעה ברווחיות בולטת גם במגזר התרופות הגנריות, ומוכרת היטב למשקיעים הישראליים, המאוכזבים מביצועי מניות הפארמה הישראליות, כמו טבע, פריגו, מיילן ואופקו - רביעייה שאחראית על ביצועי חסר של מדד המניות הישראליות ת"א 35 לעומת מרבית מדדי המניות הגלובליים.

לפיכך, נשאלת השאלה איך יכול המשקיע להיחשף לחברות בעלות פרופיל צמיחה ורווחיות גבוה, ובכך ליהנות מביצועים חזקים של מגזר הבריאות בארה"ב? אפשרות אחת היא, כמובן, להיחשף לפלחי המגזר הספציפיים שנהנים ממגמות חיוביות, כמו תת-מגזר הביוטכנולוגיה או תתי-המגזרים של שירותי הבריאות והציוד הרפואי. תתי-מגזרים אלה הפגינו ביצועים חזקים יחסית למגזר הבריאות הכללי מתחילת השנה, אבל ההשקעה במגזר אחד כרוכה ברמת סיכון גבוהה יחסית ועלולה להפגין תנודתיות על פני זמן.

דוגמה לכך היא ביצועי מגזר הביוטכנולוגיה, שהתרסק בכ-50% בתקופה קצרה, מיולי 2015 (מועד הציוץ של קלינטון) עד לפברואר 2016 - אבל לעומת זאת, רשם תשואה גבוהה של יותר מ-30% מתחילת 2017.

אפשרות שנייה, המאפשרת השקעה מפוזרת על פני כל תתי-המגזרים של ענף הבריאות האמריקאי, היא השקעה בקרן סל Guggenheim S&P 500 Equal Weight Health Care ETF (סימול: RYH).

קרן זו, שמנוהלת על ידי חברת הניהול Guggenheim, הושקה לפני יותר מעשור, בנובמבר 2006, ובנויה על השקעה במניות מגזר הבריאות של מדד S&P 500 במשקלות שווים, ולאו דווקא לפי שווי שוק. עקרון זה מאפשר להימנע מחשיפת יתר לחברות הפארמה הגדולות, שסובלות מבעיות צמיחה בצבר מוצרים, מלחצים על מחירי תרופות ולעתים גם ממינוף פיננסי גבוה, ולעומת זאת, להגדיל חשיפה לחברות בעלות פרופיל צמיחה גבוה.

השוואה בין מבנה ההחזקות של קרן RYH לבין מבנה מגזר הבריאות הכללי בארה"ב מציגה הבדלים רבים. לדוגמה, מגזר התרופות (Pharmaceuticals) - תת-הסקטור הגדול בענף הבריאות האמריקאי, האחראי על כ-35% משוויו הכולל - מקבל בהרכב קרן RYH נתח של כ-14% בלבד. נציין כי תת-סקטור זה הציג ביצועים חלשים לעומת סקטור הבריאות, תשואה חיובית של 10% מתחילת השנה, תשואה שלילית של 6% ב-12 החודשים האחרונים ותשואה שלילית מאכזבת של 34% בשנתיים האחרונות.

מגזר הביוטכנולוגיה התנודתי מקבל בקרן RYH דווקא משקל נמוך במעט ממשקלו בסקטור הבריאות (16% לעומת 20%). לעומת זאת, מגזר שירותי הבריאות (Health Care Providers & Services), כמו קופות חולים ובתי חולים, ומגזר הציוד הרפואי (Health Care Equipment), מקבלים כל אחד משקל של כ-29% בהרכב קרן RYH - משקלות גבוהים בכ-10% ממשקלות תתי-הסקטורים האלה בענף הבריאות בארה"ב.

נציין כי דווקא שני המגזרים האלה, שלעתים קרובות מתפספסים על ידי המשקיעים, מציגים שיפור עקבי בביצועיהם, ונהנים מכוח תמחור ומשליטה טובה בהוצאות, בניגוד לחברות התרופות שנדרשות להשקיע סכומי עתק בניסויים קליניים, ולא בהכרח מצליחות לקצור את הפירות בסביבה הנוכחית.

קרן RYH מחזיקה בנכסים בהיקף של כ-720 מיליון דולר, ומחזיקה באותן 61 מניות שבהן מחזיקה קרן סל פופולרית על סקטור הבריאות, XLV - אבל, כאמור, במשקלות שווים (עם שינוי משקלות פעם ברבעון).

הקרן נושאת דמי ניהול שנתיים של 0.4%, ומציגה מחזור מסחר יומי של כ-5 מיליון דולר. מתחילת השנה רשמה קרן RYH תשואה חיובית של כ-19%, ביצועי יתר לעומת סקטור הבריאות, שעלה בכ-16%, ולעומת מדד S&P 500 הרחב, שעלה בכ-10%.

נציין כי קרן RYH הציגה ביצועי יתר עקביים לעומת מגזר הבריאות הכללי בכל חתך זמן - שנה, שנתיים, חמש שנים ואפילו 10 שנים - וזאת לצד ביטא של 1, הזהה לשוק הכללי ולענף הבריאות. גם רמות התמחור של קרן RYH דומות לאלה של מגזר הבריאות הכללי, בהתבסס על מכפילי הרווח וההון העצמי.

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

ביצועי קרנות
 ביצועי קרנות