צפון קוריאה עונה לטראמפ: "שוקלים לתקוף את האי גואם"

אחרי שנשיא ארה"ב טראמפ איים כי צפון קוריאה תיתקל ב"אש וזעם" שהעולם טרם ראה, המשטר הקומוניסטי מגיב בחזרה ומסמן את הטריטוריה האמריקאית באוקיינוס השקט ■ "התוכנית תצא לפועל כשקים ג'ונג און יורה על כך", הזהירו

דונלד טראמפ וקים ג'ונג און / צילומים: רויטרס
דונלד טראמפ וקים ג'ונג און / צילומים: רויטרס

קוריאה הצפונית איימה הלילה (ד') לשגר טילים לעבר הטריטוריה האמריקאית גואם שבאוקיינוס השקט, שעות לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ איים על פיונגיאנג "באש ובזעם" שהעולם עוד טרם ראה.

ההחרפה באיומים נרשמה בעקבות סנקציות חדשות שהטילה ביום שבת מועצת הביטחון של האו"ם, וברקע הערכת גורמים אמריקאים, שלפיהם המדינה הקומוניסטית המבודדת הצליחה למזער ראשי קרב גרעיניים - מה שיאפשר לה להרכיבם על טילים בין-יבשתיים. עם זאת, לא ברור אם היא כבר ניסתה זאת.

בהודעה שהוקראה בסוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה, נמסר כי המדינה "בוחנת בקפידה" תוכנית של מתקפת טילים על גואם שבשטחו מוצבים כוחות צבא אמריקאים, בהם מפציצים שמעת לעת טסים בשמי חצי האי הקוריאני.

בגואם מתגוררים 163 אלף איש, ופרט למפציצים המוצבים בו, בבסיס האמריקאי עוגנות גם צוללות וצוות של משמר החופים. 

דובר של הצבא הצפון-קוריאני מסר כי התוכנית תצא אל הפועל ברגע שהמנהיג, קים ג'ונג און, יחליט לעשות זאת. בדיווח נוסף בסוכנות הידיעות הצפון-קוריאנית אמר גורם אחר בצבא כי פיונגיאנג תגן על עצמה במתקפת מנע, אם וושינגטון תראה "כל סימן של פרובוקציה נגדנו".

מושל גואם, אדי קלבו, אמר בעקבות האיומים של קוריאה כי האי "מוכן לכל תרחש", וכי אמצעי הגנה פרוסים במקום כדי להגן על התושבים. "גואם היא אדמה אמריקאית, אנחנו לא רק בסיס צבאי", אמר.

בהודעת וידאו שפרסם ברשת אמר קלבו כי הוא בקשר עם הבית הלבן, וכי משרדי ההגנה וביטחון המולדת הבהירו כי אין שינוי ברמת האיומים. המושל הוסיף כי הוא יכנס דיון עם מפקד הצבא באי וכן עם רשויות החירום כדי לדון במוכנות. 

קוריאה הצפונית לא מסתירה את תכניתה לפתח טיל המסוגל לשאת ראשי קרב גרעיניים המסוגלים לפגוע בלב שטחה של ארה"ב, והתעלמה מאזהרות הקהילה הבינלאומית ומקריאותיה לעצור את פיתוח תוכנית הטילים והגרעין שלה.

פיונגיאנג טוענת כי כך היא מגנה על עצמה מפני "עוינותה" של ארה"ב, שלטענתה כוללת תרגילים צבאיים משותפים עם קוריאה הדרומית. ארה"ב נותרה מבחינה טכנית במלחמה עם קוריאה הצפונית, מאז שהמלחמה בחצי האי הסתיימה ב-1953 בשביתת נשק בלבד.

בסיאול שבדרום קוריאה מתגוררים כ-10 מיליון איש, שנמצאים בטווח הטילים והרקטות של צפון קוריאה, שאותם לא ניתן יהיה להשמיד במכת התקיפה הראשונה של ארה"ב.

עשרות אלפי חיילים אמריקאים מוצבים בקוריאה הדרומית וביפן השכנה, שהחודש מציינת את הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסקי בסוף מלחמת העולם השנייה.