טליט שכולה תכלת? ההסתבכות של עוזי כץ

בדיווח לבורסה בלונדון מציינת טליט כי "ישנן ספקולציות בנוגע לכתב אישום היסטורי שהוגש נגד המנכ"ל עוזי כץ בקשר לעניינים שאינם קשורים לחברה וקרו זמן רב לפני הקמתה" ■ יוסי פייט, מנהל הכספים ונשיא החברה, ישמש כמנכ"ל זמני

האם מנכ"ל טליט תקשורת , עוזי כץ, נמלט מאימת הדין בארה"ב לפני כ-25 שנה, והדבר נודע רק כעת?

חברת הטכנולוגיה הישראלית טליט, הנסחרת בבורסה של לונדון, העבירה הבוקר דיווח לבורסה, ובו ציינה כי "יש ספקולציות בנוגע לכתבי אישום היסטוריים שהוגשו נגד מנכ"ל החברה, עוזי כץ, בקשר לעניינים שאינם קשורים לחברה וקרו זמן רב לפני הקמת החברה". החברה הוסיפה כי "דירקטוריון טליט מינה עורכי דין עצמאיים לבצע בדיקה מקיפה של הנושא. עד לקבלת תוצאה של הבדיקה, הדירקטוריון קיבל את בקשתו של כץ לצאת לחופשה ללא תשלום מהחברה. יוסי פייט, מנהל כספים ונשיא החברה, ישמש מנכ"ל זמני בתקופה זו".

מעבר לדיווח הלקוני, טליט לא הוסיפה פרטים נוספים. החברה מסרה היום בתגובה כי "במידה ויהיה לנו מה לעדכן, נעדכן". בתגובה לדיווח צנחה היום מניית טליט במסחר בלונדון ב-33.3%, והמשיכה בכך מגמה תנודתית מהיומיים האחרונים (נפילה של 41.5% שלשום על רקע דוחות חלשים, ותיקון הכולל עלייה של 21.5% אתמול). בסך הכל בשלושה ימים איבדה החברה מחצית משוויה, והיא נסחרת כעת בשווי של 150 מיליון ליש"ט (כ-700 מיליון שקל).

כתב אישום במסצ'וסטס ב-1992

במה הואשם כץ? בחברה כאמור לא מפרטים, ואת תגובתו של כץ לא ניתן היה להשיג עד כה. ואולם, על פי דיווח באתר המידע למשקיעים Shareprophets.com , שבו כותבים עיתונאים עצמאיים, פרסם טום וויניפרית' (Winnifrith) מידע שעשוי לשפוך אור על הפרשה.

לפי הפרסום, כץ ואשתו רות עזבו את ארה"ב ב-1991-1992, לאחר שהיו מבוקשים שם באשמת הונאה. וויניפרית' צירף לדיווח מסמך מ-1992 - כתב אישום שהוגש לבית המשפט המחוזי במסצ'וסטס. לפי החשד העולה מכתב האישום, ב-1991 פעלו בני הזוג כץ ואדם נוסף בשם צפיר שפיצבורג בתחבולה כדי להונות ולהשיג כסף ורכוש באמצעים של הונאה.

עוד עולה מכתב האישום כי כץ היה מוצא נכסים למכירה ומארגן עסקה שבה שפיצבורג היה קונה את הנכס כ"איש קש" במחיר השוק; הנכס היה נמכר מיידית לרות כץ במחיר גבוה במיוחד; הזוג כץ, בסיוע אחרים, השיג הלוואה (משכנתא), כאשר המידע שניתן לצורך קבלת המשכנתא היה חשוד ככוזב, ובכלל זה, שונו נתוני מחיר הרכישה, רמת ההכנסה ומידע על התעסוקה של רות כץ, הסכום שיושקע בנכס ומידע על פיקדונות של רות כץ בבנקים.

יתרה מכך, לפי הדיווח ב- Shareprophets.com, כץ מילאה טפסים שבהם הצהירה כי היא אזרחית ארה"ב, אף שלא היתה לה אזרחות אמריקאית. לפי הדיווח של וויניפרית', הזוג כץ "ברחו מארה"ב, ומעולם לא ראו את אולמות בית המשפט מבפנים", וכץ מוגדר כנמלט. נציין כי במסמך המשפטי מאוית השם עוזי כץ כ-Uzi Katz, בעוד שבדיווחי טליט הוא מאוית "Oozi Cats".

החברה עברה להפסדים בחצי השנה האחרונה

טליט פעילה בתחום ה-M2M (Machine to Machine) ומספקת מוצרים ושירותים שמטרתם קיום תקשורת בין מכשירים אלקטרוניים עבור שווקים שונים, ובהם למשל יישומי האינטרנט של הדברים (IoT). מעניין לציין כי אף שנגד המנכ"ל הוגש לכאורה כתב אישום בארה"ב, מניית טליט רשומה למסחר גם בארה"ב, מעבר לדלפק, ברשימת ה"פינק", הכוללת את הדרישות הרגולטוריות המינימליות ביותר.

טליט פרסמה שלשום דוחות כספיים חלשים לסיכום המחצית הראשונה של 2017. בעוד שהכנסות החברה צמחו ב-6.9% והסתכמו בכ-178 מיליון דולר, טליט עברה להפסד תפעולי ולהפסד נקי. ההפסד התפעולי שנרשם היה 4.8 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 6.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016; וההפסד הנקי הגיע ל-4.1 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 4 מיליון דולר בתקופה המקבילה. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) התכווץ ב-31.2% והסתכם ב-14.7 מיליון דולר.

על הדוחות השפיעה לרעה דחייה בקבלת אישורים לשיווק מוצרים בטכנולוגיית LTE בארה"ב. החברה סיפקה תחזית שלפיה היא מצפה להכנסות שנתיות של 400-430 מיליון דולר ב-2017, עם EBITDA מתואם של 47-60 מיליון דולר. מדובר בצמיחה של 8%-16% בהכנסות לעומת 2016, אבל ב-EBITDA המתואם הטווח הוא בין ירידה של 14% לעלייה של 10%. טליט מציינת שהיא צופה צמיחה של יותר מ-15% בהכנסות ב-2018.

בעקבות הדוחות נפלה שלשום מניית טליט ב-41.5%. המפסיד הגדול "על הנייר" היה כץ, ששווי החזקתו נפל ב-17.4 מיליון ליש"ט, לסכום של 24.5 מיליון ליש"ט. ואולם כץ גם ניצל את החולשה במניה, ורכש מניות נוספות. לפי דיווח שפורסם אתמול, כץ רכש 400 אלף מניות טליט בתמורה לכ-688 אלף דולר. עבור מחצית מהמניות שילם כץ מחיר של כ-1.84 ליש"ט למניה, ועבור המחצית הנוספת שילם לפי מחיר של 1.6 ליש"ט (לשם השוואה, בשעות הצהריים נסחרה היום טליט במחיר של כ-1.25 ליש"ט). בסך הכל מחזיק עתה כץ בכ-12.9% מהון המניות של טליט, והוא בעל המניות הגדול בחברה.

כץ הפך לבעל השליטה ב-2007

טליט הפכה לחברה ציבורית בלונדון ב-2005. באותה תקופה החברה היתה חברה בת של פולאר השקעות מקבוצת שרם פודים קלנר. זאת, לאחר שפולאר רכשה את טליט, האיטלקית במקור, כשלוש שנים קודם לכן. מי שניהל את פעילות טליט מימיה הראשונים בישראל היה כץ, שהיה בעברו מנכ"ל רשת אוטו דיפו בישראל.

בתחילת דרכה עסקה טליט בפיתוח חומרה לטלפונים סלולריים, אבל בהמשך נכנסה לשוק ה-M2M. באמצע העשור הקודם ניסתה פולאר למכור את החזקותיה בטליט במשך תקופה ארוכה, וב-2007 כץ הפך ממנכ"ל שכיר לבעל שליטה, כשהוביל קבוצת משקיעים יחד עם פרנקו ברנבה האיטלקי, ורכש מידי פולאר 28% מטליט תמורת כ-10 מיליון דולר. זמן קצר לאחר מכן, הגדילו כץ ושותפיו את ההחזקה שלהם בחברה ל-38%.

ב-2011 רכשה טליט בעסקה של 26 מיליון דולר את חטיבת ה-M2M של מוטורולה. כשלוש שנים מאוחר יותר, כץ קיבל הלוואה מקרן ויולה קרדיט, במטרה להגדיל את החזקותיו בטליט. כץ השקיע 26 מיליון דולר והגדיל את החזקתו בחברה לכ-20%. מניית טליט הגיעה לשיא באפריל השנה, כשהיא משקפת לחברה שווי של כ-480 מיליון ליש"ט - וכץ ניצל זאת, ומכר נתח מהחזקותיו בה תמורת 24.1 מיליון ליש"ט, כשהתמורה מהמכירה שימשה אותו להחזר הלוואה לוויולה.