הפיטורים של עובד גוגל: גבולות חופש הדיבור במקום העבודה

גוגל פיטרה עובד שלה שכתב מזכר פנימי, ובו טען כי התכונות הביולוגיות שמיוחסות לנשים, כמו "נטייה לחרדה גבוהה", גורמות לפער המגדרי בגוגל, ולא הסקסיזם של החברה ■ ההגיגים הללו הציתו כצפוי סערה בענקית החיפושים ובקהילת הטק הרחבה

משרדי גוגל בקליפורניה / צילום: בלומברג
משרדי גוגל בקליפורניה / צילום: בלומברג

חברות טכנולוגיה כמו פייסבוק, טוויטר ואלפאבית (גוגל) מעודדות את עובדיהן להשיח את אשר על לבם, אבל מה קורה כאשר עובד מבטא השקפה מאוד לא פופולרית, ואפילו פוגעת?

התשובה של גוגל שלשום הייתה ברורה - היא פיטרה עובד שלה שכתב מזכר פנימי ובו טען שהתכונות הביולוגיות שמיוחסות לנשים, כמו "נטייה לחרדה גבוהה", גורמות לפער המגדרי בגוגל, ולא הסקסיזם של החברה. ההגיגים הללו הציתו כצפוי סערה בענקית החיפושים ובקהילת הטק הרחבה.

חברות טק רבות אמנם מספקות לעובדיהן פורומים דיגיטליים לדיון בנושאים שכוללים סיקור תקשורתי, אופן השימוש של לקוחות במוצרי החברה וביקורת על ההנהלה, והסערה בגוגל ממחישה את הסיכונים שבאים עם דיון פתוח בנושאים רגישים.

חברות יכולות לאסור על ביטויים והתנהגות שמפלים לרעה או מטרידים עובדים ועובדות שלהן, והן יכולות גם לפטר את אלה שמפירים את הערכים או את השליחות של החברה, אומרים משפטנים.

"אין זכות לא מוגבלת של עובדים לומר את כל אשר על לבם בלי תגובה של החברה שלהם", אומר דניאל שוורץ, שותף שמתמחה בדיני עבודה במשרד עורכי הדין שיפמן אנד גודווין. "השאלה שחברות כמו גוגל צריכות לשאול את עצמן היא אם לנקוט צעדים משמעתיים נגד עובדים שביטאו את דעותיהם, אחרי שיצרת פלטפורמה שמעודדת אותם לעשות זאת".

אותו עובד בגוגל טען שהיוזמה של החברה ליצור סביבת עבודה רב-גונית מפלה לרעה כמה עובדים, ושהטיה ליברלית של כמה מנהלים ועובדים רבים בחברה מקשה על דיון בנושא הזה. התזכיר הזה הפך לוויראלי מאז שהוא פורסם בתפוצה פנימית בחברה בסוף השבוע שעבר, והודלף לעיתונות בסוף השבוע. זו האחרונה בסדרת תקריות שיוצרות את הרושם שתעשיית הטק אינה ידידותית לנשים ולמיעוטים.

חוקי ההטרדה במקום העבודה מעניקים למעסיקים סמכות לפקח על פורומי הדיונים הדיגיטליים באותו אופן שהם מפקחים על התמונות והמסרים שעובדים מחזיקים במקום העבודה הפיזי שלהם, אומר עו"ד שוורץ. החברות מגבילות את השימוש בחומרים אלימים ופורנוגרפיים מסיבה זו.

מומחים אומרים שניהול דיונים דיגיטליים מחייב הנחיות ברורות לגבי כללי ההשתתפות בהם ותיאום לגבי ניהול התגובות למסרים שמפירים את הנורמות.

ויקטוריה פלאוט, פרופסור למשפטים ומנהלת המעבדה לתרבות, רב-גוניות ויחסים תוך-קבוצתיים באויברסיטת קליפורניה בברקלי, אומרת שחברות יכולות לחזק את הפורומים הפנימיים שלהן במסגרת מובנית יותר שבה יכולות להתבצע שיחות קשות. זה יכול לכלול שכנוע עובדים להצטרף לקבוצות מיקוד ולסקרים, למשל. "גוגל תוכל להשתמש במקרה הזה כהזדמנות ללמידה - גם ללמוד מה חושבים עובדיה וגם להצביע על מקורות התנגדות ליוזמות שלה", היא אומרת.

פיטוריו של כותב המזכר עלולים ליצור עוד סיבוכים לגוגל. לדברי ולרי פרידרקסן, מנכ"לית חברת השמת כוח אדם בכיר, פיטורי עובד מנימוקים כאלו עלולים לגרום תחושת ניכור בקרב עובדים אחרים בחברה שמסכימים בשקט עם דעותיו. "יכול להיות שיש 10,000 עובדים שרוצים בפיטוריו, אבל יש 30 או 40 אנשים שחושבים שצריך לאפשר לו להביע את דעתו", היא הוסיפה.

ג'ותן זינגר, מהנדס שעזב לאחרונה את גוגל, כתב בדוא"ל שאם מחבר המזכר היה בצוות שלו, הוא היה פועל לפטר אותו בגלל סביבת העבודה העוינת שהמזכר יצר. "חשוב מאוד שיהיה בחברה דיון חופשי ומכבד על רעיונות, אבל אין שום דבר מכבד באמירה, 'אני חושב שאת, ואנשים כמוך, לא מתאימים מראש לעבודה הזאת כמו אנשים כמוני'. הרעיון זה הוא לא מכבד", הוא כתב.