דיסני נפרדת מנטפליקס: תשיק שירותי סטרימינג עצמאיים

חברת הבידור הגדולה בעולם הודיעה כי היא משיקה שני שירותי הזרמה מקוונים של תוכני הספורט, הסרטים ותוכניות הטלוויזיה שלה ישירות למנויים, וכי מעתה ואילך היא לא תעביר לנטפליקס סרטים שהיא תפיק

ריד הסטינגס מנכל נטפליקס/ צילום: רויטרס
ריד הסטינגס מנכל נטפליקס/ צילום: רויטרס

וולט דיסני הפכה זה עתה לחותכת הכבלים הגדלה ביותר שהוליווד ראתה. חברת הבידור הגדולה בעולם הודיעה אתמול (ג') שהיא מתחילה שני שירותי הזרמה (סטרימינג) מקוונים של תכני הספורט, הסרטים ותוכניות הטלוויזיה שלה ישירות ללקוחות מנויים. בכך היא ירתה מטח פתיחה על מפיצי תכנים ותיקים וחדשים, כולל חברות שידורי הכבלים וכמובן על נטפליקס, מעצמת הזרמת התכנים הנוכחית.

במסגרת האסטרטגיה החדשה, דיסני הודיעה שמעתה ואילך היא לא תעביר לנטפליקס סרטים שהיא תפיק. ההודעה הזו לבד גרמה למפולת של 7% במניית נטפליקס אחרי סגירת המסחר.

דיסני תשיק שירות הזרמה אחד לערוץ שידורי הספורט שלה ESPN בתחילת השנה הבאה, ועוד שירות לתוכני הבידור שלה ב-2019, כולל חומרים מקוריים שיהיו זמינים רק בשירות החדש.

המהלך הזה הוא הימור על כך שבטווח הארוך יהיה כדאי לדיסני למכור את הבידור שלה - שכולל כמה מהדמויות והסיפורים בעלי הערך ביותר בהוליווד - ישירות לצרכנים, ולא דרך שירותים שמציעים תשלומים גדולים מראש, אבל גם משמשים שומרי סף בפני קהלים.

דיסני שולטת בשנים האחרונות בתעשיית הסרטים, בזכות רכישות שהכניסו את סדרת "מלחמות הכוכבים", פיקסאר ואולפני מארוול תחת קורת הגג שלה.

זוהי גם הבעת ביטחון עצמי של חברות מדיה שהן יכולות לקחת את השליטה על הפצת התכנים שלהן באינטרנט בלי להסתמך על נטפליקס או על חברות אחרות, כפי שהן עושות היום.

דיסני וחברות מדיה אחרות הפכו להיות תלויות בהכנסות הרישוי שלהן מנטפליקס, והן חיפשו דרכים להחזיר לעצמן את השליטה, כאשר התברר שסידורים כאלו מפחיתים את הפרופיל שלהן ואת המדרוג שלהן ושל תתי-המותגים שלהן.

השירות החדש שיהיה במיתוג דיסני יזרים סרטים של דיסני החל ב-2019, כולל "צעצוע של סיפור 4" ו"קפואים 2", מסרה החברה אתמול. יו"ר ומנכ"ל החברה, בוב אייגר, אמר בשיחת ועידה עם אנליסטים אתמול שדיסני תציע תחילה את השירות בארה"ב לפני שהיא תרחיב אותו לשוק הבינלאומי.

בסופו של דבר, אמר אייגר, גם כותרים ותיקים יותר של דיסני יצורפו לשירות החדש. התמחור שלו טרם נקבע, ואייגר השאיר פתוחה את האפשרות של שירותי הזרמה נפרדים ל"מלחמות הכוכבים" ולתכנים של מארוול.

כל העיניים בהוליווד יהיה נשואות לתוכניות שדיסני תסמן לשירות ההזרמה שלה. אייגר מסר שהשירות לא יפגע בהקרנות בלעדיות מסורתיות של סרטים חדשים, אבל לא ברור במה התכנים שיוזרמו יהיו שונים מהסרטים ומתוכניות הטלוויזיה שהחברה כבר מפיקה לערוצי טלוויזיה ולבתי קולנוע.

האיזון שדיסני צריכה להשיג כעת הוא בין יצירת שירותים חדשים עם תכנים מקוריים שימשכו מנויים בלי לפגוע במותגים הקיימים שלה.

חולשה ב-ESPN

החלטת דיסני היא גם הענקת ציון שלילי למערכת שידורי הכבלים המסורתית. מגמת "חיתוך הכבלים והחוטים" כבר החלישה את חברות הכבלים, וגרמה לירידת הכנסות גם בחטיבת הכבלים של דיסני, שכוללת את ערוץ ESPN. רווחי התפעול של החטיבה הזו כולל ESPN ירדו ב-23% ברבעון שעבר, יותר מהירידה של 21% שנחזתה על ידי קונצנזוס אנליסטים. מדובר על ירידה רבעונית רביעית (בהשוואה שנתית) בחמשת הרבעונים האחרונים.

ההודעה אתמול באה כשנתיים אחרי שהמנכ"ל אייגר אמר למשקיעים שדיסני "רואה קצת אובדן מנויים" ב-ESPN. ההודעה הזו ליוותה מאז את דוחותיה הכספיים של החברה.

מאז, בעיני וול סטריט, הבעיות ארוכות הטווח של ESPN האפילו על שובו המוצלח של "מלחמות הכוכבים", ביצועי השיא של סרטים כמו "היפה והחיה" ופתיחת פארק דיסני בשנחאי.

שירות ההזרמה החדש של ESPN יכלול משחקים של ליגת הבייסבול העיקרית (MLB) וליגת ההוקי הארצית (NHL). עם זאת, זו לא תהיה גרסת הזרמה של ערוץ הכבלים הרגיל של ESPN. תוכניות דגל כמו "כדורגל ימי שני בלילה" וכדורסל NBA לא יהיו בשירות ההזרמה. נשיא ESPN ג'ון סקיפר ינהל את שירות ההזרמה, שהגישה אליו תהיה דרך גרס משודרגת של היישום הנוכחי של ESPN.

דיסני הפכה לשבשבת של תעשיית הבידור בכללותה, והמעבר שלה לשירותי הזרמה יעודד תאגידים נוספים לשקול מודלים של גישה ישירה לצרכנים, שתחליש עוד יותר את תעשיית הכבלים.

בשנתיים-שלש האחרונות בדיסני, התאמת החברה לנוף צרכני שנשלט על ידי שחקנים כמו נטפליקס הפכה לבעיה העיקרית.

דיסני הודיעה אתמול שהיא תשלם 1.58 מיליארד דולר תמורת עוד 42% בחברת BAMTech, שמתמחה בטכנולוגיית הזרמה ישירה לצרכנים ובשירותי שיווק. דיסני מחזיקה כבר 33% בחברה זו.

נטפליקס ואמזון.קום הוציאו סכומים גדולים על תכנים מקוריים, כאשר אולפנים ורשתות שידור חושבים מחדש על האסטרטגיה של מכירת התוכניות שלהם לשחקנים חדשים יחסית שהפכו למתחרים הגדולים שלהם על צופים. התרחבות חברות הטק להפקת תכני מקור מרחיבה גם את היריבות בין האולפנים הוותיקים בהוליווד.

קרע גדול

נטפליקס לא הגיבה על הודעת דיסני, אך מסרה בהודעה שפרסמה ש"למנויי נטפליקס בארה"ב תהיה גישה לסרטי דיסני בשירות נטפליקס עד סוף 2019, כולל כל הסרטים החדשים שיוקרנו בבתי קולנוע עד סוף 2018".

מבחינת נטפליקס, שהחלה את דרכה לפני 20 שנה כמפיצת DVD (תקליטורים), הודעת דיסני היא הקרע הגדול ביותר שלה עם אולפן סרטים הוליוודי. דיסני הייתה אחת הידידות הראשונות של נטפליקס בהוליווד. ב-2012 היא חתמה על עסקה שהעניקה לנטפליקס את זכות החתמת המנויים הראשונים לסרטיה אחרי הקרנתם בבתי קולנוע. חטיבת מארוול של דיסני חתמה על עסקה להפקת תכני מקור עבור נטפליקס, כולל "ג'סיקה ג'ונס" ו"כלוב לוק". הבריתות הללו חיזקו את נטפליקס כמתחרה לגיטימית לשירותים כמו HBO ושואוטיים של CBS.

אייגר אינו מוציא מכלל חשבון שמארוול תמשיך להפיק תכנים לנטפליקס, אבל נטפליקס רכשה שלשום (ב') את Millarworld, מו"ל של ספרי קומיקס עם אוסף גיבורי על שאפשר יהיה לבנות סביבם עסקים - בין היתר מול מארוול.