"עדיין אפשר למצוא הזדמנויות השקעה בשוק האג"ח"

גבריאל טבדי, מנהל ההשקעות הראשי של אלומות: "מדד ת"א 35, גם לאחר השינוי שחל בו השנה, עדיין מרכז משקל גדול יחסית של מניות מתחום הפארמה. לכן, לפני ההשקעה במדד, צריך להחליט האם אנו מעוניינים בחשיפה גבוהה יחסית לענף הפארמה"

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

בפברואר השנה ביצעה הבורסה בתל אביב רפורמה מקיפה במבני המדדים, לראשונה מאז יולי 2010. בין היתר, הוחלט על התאמה הדרגתית של המשקל המקסימל של מניות במדדי ת"א 35, ת"א 125 ובמדד הבנקים. ככלל, אפשר לומר כבר היום ששתי המטרות העיקריות של השינוי, הגדלת מספר המניות במדדים ויצירת פיזור גדול יותר, הושגו. זאת, בין השאר, על רקע הירידות הנוכחיות החדות במניות הפארמה משפיעות בצורה פחותה על המדד . יחד עם זאת, למרות שינויי המשקלות, השפעתן של מניות הפארמה על המדדים עודנה משמעותית.

"לפני יישום הרפורמה, המשקל המקסימלי של מניה בת"א 25 היה 10%. ב־2016 איבדה מניית טבע 44% מערכה וגרעה מהמדד כ־6% . הפגיעה שהסבה טבע למדד הייתה גבוהה ממשקל המניה במדד מכיוון שבכל עדכון משקל רבעוני, המשקל של טבע במדדים חזר לעמוד על 10%. באופן דומה, מניית פריגו שאיבדה 51% מערכה ב־2016 גרעה כמעט 7% ממדד ת"א 25 . גם מניית מיילן, שאיבדה 31% מערכה ב־2016, פגעה במדד, אך הפגיעה שלה הייתה מתונה יותר, מכיוון שמשקלה במדד הוגבל ל־4%. שלוש המניות האלה הובילו לירידה של כ־14% בת"א־25 בשנת 2016", אומר גבריאל טבדי, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות אלומות , בראיון ל"גלובס".

מדד ת"א 25 סיים את 2016 בירידה של 3.8% , כך שעל אף שרוב המניות בתל אביב עלה במהלך אותה השנה, השיעור הגבוה של שלוש חברות התרופות הגדולות במדד הוביל לירידה במדד.

מצד אחד, הפיזור במדד גדל, ונוספו עוד 10 מניות חדשות שלא היו במדד, אך משום שבוטלה ההגבלה על המשקל של מניית מיילן, המשקל הכולל של טבע, פריגו ומיילן יחד במדד ת"א־35 במועד העדכון האחרון עמד על כ-21%. למניית אופקו, שגם היא מושפעת בעיקר משוק התרופות האמריקאי, משקל של 4.6%, ולכן שיעורו הכולל של מגזר הפארמה במדד עדיין גבוה ועומד על יותר מ-20%.

כמעט אין אדם בישראל שלא עקב בדאגה בשבועות האחרונים אחרי הדרמה בטבע. החברה הורידה את תחזיותיה להמשך 2017, על רקע האצה בשחיקת המחירים בעסקי הגנריקה בארה"ב וירידה בנפח המכירות בעיקר כתוצאה מריכוזיות גוברת של לקוחות החברה והגברת התחרות לאור הגידול במתן אישורים לתרופות גנריות על ידי ה-FDA . בנוסף, השקות של מספר מוצרים חדשים של החברה נדחו או הושפעו מאקלים תחרותי במיוחד וירידה במכירות הקופקסון.

הירידות החדות שליוו את הדו"ח הכספי של טבע השפיעו גם על שלושת המניות הפארמה האחרות במדד 35 והמשיכו גל של ירידה בערכן מתחילת השנה שעדיין נמשכת בימים אלה. "טבע ניצבת היום בפני אתגרים עסקיים לא פשוטים", אומר טבדי, "הראשון בהם קביעת זהות המנכ"ל הבא. לפחות 80% מהמניות בטבע מוחזקות בידי משקיעים מוסדיים אמריקאים והכרחי שהיא תמנה מנכ"ל שייהנה מאמונו של שוק זה. טבע חייבת שינוי מומנטום עסקי ופסיכולוגי וזה מתחיל בסוגיית מינוי מנכ"ל חדש שיחזיר את תחושת האמון בחברה ויקדם יישום וביצוע של החלטות מהותיות לגבי עתידה כבר בהקדם. רק מנכ"ל הזוכה לאמון המשקיעים בשילוב בשילוב שינוס מותניים של דירקטוריון החברה, עשויים להוציא את החברה לדרך חדשה".

מה אתה צופה שיקרה במדד 35 לאחר הירידות?

"הנבואה ניתנה לשוטים, אך מדד ת"א 35, גם לאחר השינוי שחל בו השנה, עדיין מרכז משקל גדול יחסית של מניות מתחום הפארמה. לכן, לפני ההשקעה במדד, צריך להחליט האם אנו מעוניינים בחשיפה גבוהה יחסית לענף הפארמה המצוי כיום בעין הסערה ולבחון האם לאחר ירידות כה משמעותיות במניות המרכיבות את המדד, הוא מהווה הזדמנות או שלא".

שוק האג"ח הישראלי: "עדיין יש הזדמנויות"

אנו רואים ששוק האג"ח הקונצרני נהנה מתחילת השנה מרווחי הון נאים, ושוק האג"ח הממשלתי הצטרף אליו לאחרונה. האם המגמה תמשך לדעתך?

"אכן, מדדי אג"ח ממשלתי כללי וקונצרני כללי עלו מתחילת השנה בכ-2.3% ו-3.8%, בהתאמה. ישנן מספר סיבות לרווחי ההון הללו. אחת מהן, כמובן, הינה ירידת התשואות באג"ח ל-10 שנים בארה"ב, מרמה של כ-2.6%, עת בחירתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בחודש נובמבר 2016 לרמה של כ-2.2% היום".

"גם בישראל חווינו את ירידת התשואות הזו באופן חלקי, בעיקר בטווח הארוך של העקום הממשלתי השקלי עם עלייה של 5-6% מתחילת השנה".

כמו כן, הוא מוסיף, רמות האינפלציה בישראל עדיין נמוכות ואינן צפויות להגיע ליעד שהציב בנק ישראל (1-3% ) במהלך השנה הקרובה.

"המדד האחרון שפורסם ב-15 ליולי, הפתיע בירידה של 0.7%, הגביר את העליות באפיק השקלי והביא להסטת כספים מהאפיק הצמוד לאפיק השקלי. גם האפיק הקונצרני מציג ביצועים נאים מתחילת השנה וממשיך ליהנות מעדנה מתמשכת אשר כוללת גיוסים מצד חברות חדשות לרבות חברות זרות, ומאפשר לחברות המקומיות לבצע מימון מחדש של חובותיהן עם ירידה בצד הריבית שהן מספקות למשקיעיהן".

האם שוק האג"ח כבר יקר לדעתך?

"על פניו", אומר טבדי, " לאור רווחי ההון שהושגו עד כה, יש מי שיאמרו ששוק האג"ח יקר, אולם חשוב לזכור שריבית בנק ישראל מצויה כבר זמן רב בשיעור של 0.1% והיא לא הולכת לעלות בטווח הנראה לעין. יש שמעריכים שגם לא לפני שלהי 2018 . לאור הערכות אלו והעדר אלטרנטיבות השקעה ראויות, כמו הנדל"ן שנמצא במגמת האטה בחודשים האחרונים, עדיין אפשר למצוא הזדמנויות השקעה בתחום האג"ח עם פוטנציאל תשואה סביר, בטח ביחס למכשירי טווח קצר כמו מק"מים ופיקדונות בבנקים" .