לאחר הפרסום ב"גלובס": התקדמות בחקיקה על קב' רכישה

(עדכון) - הצוות שדן בחקיקה עתיד להגיש את מסקנותיו לשרת המשפטים איילת שקד עד סוף החודש, והיא צפויה לפרסם את מסקנות הצוות לציבור בחודש ספטמבר

בעקבות הפרסום ב"גלובס" על העיכוב בחקיקה בנושא קבוצות רכישה בנדל"ן, הצוות שדן בחקיקה עתיד להגיש את מסקנותיו לשרת המשפטים איילת שקד עד סוף החודש, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי בכוונת שרת המשפטים שקד לפרסם את מסקנות הצוות לציבור בחודש ספטמבר.

נזכיר כי הצוות האמור, שהוקם על ידי שרת המשפטים לפני למעלה משנה, בראשותו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, היה אמור לדון בשאלה האם ניתן או צריך לקדם חקיקה שתתייחס לקבוצות הרכישה וכיצד תיראה חקיקה כזו.

במקביל, גורמים הבקיאים בדיוני הוועדה אמרו היום ל"גלובס" כי מסתמן שההסדרה האמורה תתמקד בסוגיות של הגנה על חברי הקבוצה והטלת חובות על המארגנים ליידע אותם בתחומים שונים, ואין כוונה לקדם חקיקה שתגביל לחלוטין את פעילות הקבוצות. הגורמים השתמשו בהגדרה "הסדרה רכה" והוסיפו כי המטרה של ההסדרה, אם באמצעות חקיקה או דרכים אחרות, תהיה להגן על חברי קבוצות הרכישה ולא לפגוע בכלי עצמו.

נזכיר כי הצוות בראשותו של עו"ד קמיניץ הוקם לאחר קריסת החברה של ענבל אור בתחילת 2016, והדיונים המשפטיים הקשורים לקבוצות הרכישה שארגנה שחשפו ליקויים רבים בתחום. כחלק מהמהלך פרסם משרד המשפטים "קול קורא" שהזמין את הציבור הרחב להשמיע דעות והצעות בעניין הסדרת קבוצות רכישה בחוק. במהלך השנה האחרונה פעל הצוות האמור ושמע התייחסויות של גורמים רבים בענף.

בין הנושאים שעלו על השולחן בהקשר של קבוצות הרכישה אפשר למצוא התייחסויות לשאלה האם יש לשנות את המבנה של הייעוץ המשפטי של חברי הקבוצה, שנסמכים לא פעם על היועץ המשפטי של מארגן הקבוצה, ושאלה דומה אודות בעלי מקצוע נוספים. במקביל עלו שאלות גם לגבי הצורך הסדרת האחריות והחובות של הנאמן לקבוצה ומגבש הקבוצה.

נושאים אחרים שעלו מתייחסים לצורך להגבלת מספר חברי הקבוצה ויצירת התאמה בין מספר החברים לבין המבנה המתוכנן, קביעת הוראות ברורות לניהול כספי הקבוצה וכן כללים מחייבים לשקיפות בכל ההליך.

בינתיים, למרות שמכרזי מחיר למשתכן הוציאו מהתמונה לא מעט מארגני קבוצות מכיוון שאינם יכולים לגשת למכרזי הקרקע של המדינה, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בתחילת השבוע מעידים כי היקף התופעה עדיין גדול. כך, על פי נתוני הלמ"ס, בשנה האחרונה התחילו להיבנות כ-4,170 דירות בקבוצות רכישה לעומת כ-2,980 שהתחילו להיבנות שנה לפני כן. אמנם מדובר בדירות שהחלו להיבנות, מה שאומר שמדובר כבר בתהליך מתקדם של הקבוצות, אבל במקביל נזכיר כי יש גם שתי קבוצות רכישה גדולות מאוד מתקדמות בלב אזור הביקוש בתל אביב, בדרום הקריה במתחם רשות השידור ובסמוך לקריה במתחם כנרית. כך, למרות שעדיין קשה להגיד מה תכלול ההסדרה שאליה מכוונים במשרד המשפטים, אין ספק שיש קהל לא קטן שהיא עשויה להשפיע עליו.