נהרסה בריכה בשרתון סיטי טאוור שנבנתה במרפסת ללא היתר

מחלקת הפיקוח של העירייה הורתה לרו"ח דרור שמוניס, בעל הדירה, להרוס את הבריכה, בעקבות תלונות של דיירים במגדל על מסיבות שמתקיימות בדירה המושכרת ועל סכנת חיים עקב משקלה של הבריכה ■ שמוניס: מדובר בג'קוזי עם אישורים

צילום מתוך אתר האינטרנט שבו הוצעה הדירה להשכרה
צילום מתוך אתר האינטרנט שבו הוצעה הדירה להשכרה

עיריית רמת-גן הורתה להרוס בריכת שחייה שהוקמה ללא היתר על מרפסת בדירה בקומה ה-36 של מגדל השרתון סיטי טאוור במתחם הבורסה. את הבריכה הקים רו"ח דרור שמוניס, שכיהן בעת הקמתה כיו"ר ועד המגדל.

תחילת הפרשה לפני כשנה כאשר במחלקת הפיקוח של העירייה התקבלו תלונות אודות הסבת דירת מגורים במגדל לדירה המושכרת למסיבות, וכן שהוקמה במרפסת הדירה בריכת שחייה ללא האישורים הנדרשים לכך מהוועדה המקומית. בין היתר נטען בתלונות כי קיים חשש ליציבות המרפסת.

בנוסף התקבלו תלונות אודות רעש הנובע מהמסיבות שמתקיימות בדירה, ונטען שבריכת השחייה כיכבה באתר האינטרנט המציע את הדירה להשכרה. באחת התלונות שהוגשו למחלקת הפיקוח צוין: "אבקש להפנות את תשומת לבכם לחריגה משמעותית שביצע דייר בבניין, לדירה זו נוספה בריכה ללא היתר והדירה מושכרת למסיבות דרך קבע באתרי אינטרנט שונים. בריכה זו נבנתה ללא היתר וללא פיקוח הנדסי ומהווה סיכון חיים שכן לא נלקחו בחשבון יכולות נשיאה. נא טיפולכם המהיר בנושא והוצאת צו סגירה לפני שיקרה אסון".

בעירייה מסבירים כי ראו בבניית בריכת השחייה במרפסת הדירה ללא היתרי בנייה סיכון משמעותי למשתמשים וליציבות המרפסת, ועל כן פתחה מחלקת הפיקוח על הבנייה, בראשות עמית גופר, בפעילות אכיפה. חרף חוסר שיתוף פעולה מצד בעל הדירה פנתה המחלקה לקבלת צו כניסה לדירה בסיוע משטרת ישראל.

בבקשה שהגישה העירייה למתן צו כניסה לדירה לבית המשפט לעניינים מקומיים ברמת-גן באמצעות עו"ד אפרת דידי קונפינו, נציגת היועץ המשפטי לממשלה, נטען כי העירייה שלחה מפקח מטעמה שלא הצליח להיכנס לדירה מאחר ולטענת בעל הדירה הוא שהה בחו"ל, וכי בדירה ישנם שוכרים. בנוסף טען בעל הדירה כי פנה לאדריכל במטרה להכשיר את הבנייה.

ב-30 בינואר 2017 הורה השופט מרדכי בן חיים לבעל הנכס לאפשר למפקחי עיריית רמת-גן להיכנס לדירה. בתחילת פברואר הגיש שמוניס בקשה לביטול ההחלטה, וציין כי הוא עצמו רואה חשבון מזה 22 שנה, וכיהן כיו"ר ועד הדיירים בבניין בתקופה שבין 9/2014-1/2017 וציין כי התלונה שהתקבלה על דיי שכן במגדל נשלחה במסגרת "מאבקי הוועד בבניין ורובה ככולה אינה אלא הכפשות ואי אמירת אמת". לטענתו הדירה מושכרת למגורים לשנה ואין בה כל מסיבות ועל כן אין בה שימוש חורג.

באשר להקמת הבריכה ציין שמוניס כי הועמד ג'קוזי בתוך מרפסת פרטית בשל מחלה קשה ולא למטרת מסיבות, וכי הוא מחזיק בכל האישורים הנדרשים כגון אישור מהנדס קונסטרוקטור, אישור בנייה קלה ופריקה, וכי מתנהל מזה חצי שנה הליך רישוי מול עיריית רמת-גן, כאשר כלל לא בטוח שיש צורך בהליך רישוי מאחר ומדובר בשימוש פנימי שאינו מהותי מחומרים קלים ועל כן אין כל חריגת בנייה.

בנוסף, התייחס שמוניס לבקשת העירייה כאכיפה בררנית, האסורה בחוק, שכן בבניין פועלים 40 עסקים שהעירייה אינה פועלת לסגירתם, ביניהם חברה לחיפושי נפט הפועלת מאחת הדירות. הוא ציין כי הדירה מושכרת לשנה והשוכר מצוי מרבית הזמן בחו"ל ועל כן ביקש לבטל את ההחלטה להיכנס לדירה. הוא צירף לעמדתו חוזה שכירות עם שוכר, ופרטי שיקים שקיבל בסך 15 אלף שקל לחודש בגין שכר דירה. בית המשפט דחה את בקשתו והותיר את צו הכניסה לדירה על כנו.

בעיריית רמת-גן ציינו כי "בביקורת שנערכה בדירה מכוח צו בית משפט ובליווי משטרה ופורץ, נמצא כי בריכת השחייה רוקנה ממים, פוזרו בתוכה כריות ושטיחים ונטען כי לא מדובר בבריכה אלא ברחבת משחקים ועישון נרגילה". מחלקת הפיקוח הורתה לשמוניס להרוס את הבריכה להשיב את מצב הדירה לקדמותו, למטרת מגורים. מאחר ששמוניס ביצע את ההריסה, לא הוגש נגדו כתב אישום.

שמוניס מסר בתגובה: ההחלטה להוציא את הג'קוזי הייתה על דעתי בלבד, באותה מידה יכולתי להמשיך את הליך הרישוי הטכני. החלטתי להוציאו כי הוא חסם חלק מהמרפסת והשוכרים לשנה שהגיעו לא היו מעוניינים בו".