ארקין לוקח את אקסלנז לנאסד"ק: "מאמין שטבע תתאושש"

ארקין מתייחס להכנות להנפקת חברת המכשור הרפואי בוול סטריט ■ ביקורת על הנהלת טבע: "המצב של שוק הגנריקה העולמי הוא אוי ואבוי, אבל זה היה צפוי"

מורי ארקין / צילום: יונתן בלום
מורי ארקין / צילום: יונתן בלום

חברת המכשור הרפואי אקסלנז , הנסחרת לפי שווי של 181 מיליון שקל, החלה במגעים עם חתמים להנפקה בנאסד"ק. השווי שאותו מקווה החברה להשיג הוא "כמו חברות אחרות בתחום" - כלומר 200-300 מיליון דולר לפחות - כך אומר היום בעל השליטה בחברה (77%) מורי ארקין. ארקין, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של חברת אגיס שנמכרה ב-2004 לפריגו, הוא היום משקיע אנג'ל, בעיקר בחברות ביומד ומכשור רפואי.

"שוק ההון בתל אביב לא מייחס לחברה את השווי שאנחנו מאמינים שראוי לה", אומר ארקין, "ולכן פרסמנו תחזיות קדימה, שאנחנו מקווים שתהיינה משכנעות. אם המחיר יישאר נמוך, נשקול הצעת רכש כדי להפוך את החברה לפרטית לפני ההנפקה, כדי שהמחיר בת"א לא יהווה משקולת שתמשוך אותנו מטה".

בתגובה למשבר שבו נתונה ענקית הפארמה המקומית טבע  אומר ארקין, כי "המצב של שוק הגנריקה העולמי הוא אוי ואבוי, אבל זה לא היה בלתי צפוי. זה אמנם קרה בעוצמה ובמהירות רבה יותר מכפי שניתן היה לנחש, אבל את המגמות הכלליות היה ניתן לזהות".

- כבר בשנת 2015, כשטבע הכריזה על רכישת אקטביס?

"אני חושב שכן. חברה שחיה את השוק שלה, חזקה עליה שיש לה יכולת לנתח מגמות לטווח רחוק".

בכך מותח ארקין ביקורת עקיפה על טבע ועל המנכ"ל דאז ארז ויגודמן, שהוביל את רכישת אקטביס, החטיבה הגנרית של חברת אלרגן, בסכום של כ-40 מיליארד דולר, תוך נטילת חוב של 35 מיליארד דולר. טבע עצמה הייתה שווה הבוקר פחות מ-18 מיליארד דולר, ורכישת אקטביס - על החוב העצום שנלווה לה - היא הסיבה העיקרית לנפילה של כ-75% מערכה מאז ההכרזה על המהלך לפני כשנתיים.

- אילו מגמות העידו אז על הבעייתיות בסקטור הגנריקה?

"שלוש מגמות עיקריות: האחת - מעבר של חברות אינובטיביות (יצרניות תרופות מקוריות, ג' ו') מתרופות כימיות לתרופות ביולוגיות, וכך נותרו פחות תרופות כימיות שניתן לחקות כגנריקה בקלות; השנייה - למרות מיזוגים ורכישות של החברות בענף הגנריקה, בסך הכל התחרות עלתה, וכל הזמן קמות עוד ועוד חברות הודיות ולאחרונה גם חברות מסין ועוד חברות אמריקאיות. אז למרות שכמות המוצרים הזמינים לחיקוי ירדה, כמות השחקנים המתחרים עליהם לא ירדה; והמגמה השלישית - קונסולידציה בשוק הקונים, כלומר רשתות הפארם יחד עם הספקים המובילים שלהן. כעת כל מוצר גנרי משווק על-ידי עשר חברות לשלושה לקוחות. במצב כזה, המחירים יישחקו לרצפה.

"אלה לא תהליכים שנראים מחזוריים, כלומר ככל הנראה לא יהיה היפוך של המגמות הללו, והשוק ימשיך להיות חלש".

- אתה מחזיק מניות של טבע?

"כן, לא הרבה אבל מחזיק".

- מטעמי ציונות או כי אתה חושב שהמחיר טוב?

"קצת מזה וקצת מזה. למוצרים החדשים של החברה יש פוטנציאל גדול מאוד. בשוק המיגרנה יהיו כמה מתחרים על שוק של 5-10 מיליארד דולר, אז ההכנסות מן השוק הזה תלויות מאוד במעמד היחסי של החברה בשוק. המוצר הוא טוב וצורת המתן שלו מבודלת מהמוצרים האחרים. אז עם קצת מזל וכישרון שיווקי, כפי שהפגינה טבע סביב הקופקסון, זה יכול להיות שוק של מיליארד דולר.

"שוק הפרעות התנועה גם הוא יכול להניב כמיליארד דולר הכנסות בשיא, תוך כמה שנים. מתוך הסכום הזה ניתן לשלם חובות, ובהמשך לבצע עוד השקעות".

- ומניות פריגו?

"בהחלט. מחזיק ואמשיך להחזיק גם טבע וגם פריגו. לא אלמן ישראל, הנה פריגו מתאוששת בדוחות האחרונים וגם טבע תתאושש".

- מה טבע צריכה לעשות עכשיו?

"טבע צריכה להתמקד בביצועים ולא בבנייה של אסטרטגיה חדשה - ממילא אין לזה כסף וגם לא יכולת ואולי גם אין צורך כרגע. הם צריכים למצות את הסינרגיות מן הפעילות הגנרית, ולנצל את היתרון לגודל - אין ברירה, הם כבר שם. במקביל - להוציא את המקסימום מהשיווק של מוצרים חדשים".

- מי יכול לנהל את החברה?

"המנהל האידיאלי הוא בעל רקע בגנריקה ואינובציה גם יחד. אם לא יימצא האדם הזה, אז עדיף מישהו עם ניסיון בתחום הממותג, כי לגבי גנריקה נצבר ניסיון רב אצל מנהלי הביניים בחברה, ואילו באינובציה זה חסר".

- הזכרת את העובדה שתרופות המקור היום הן ברובן ביולוגיות. מה קרה לטבע בתחום הביוסימילרז (גנריקה לתרופות ביולוגיות)?

ארקין: "זה שוק עולה. אבל הוא לאו דווקא נחלתן של החברות הגנריות כמו טבע. מוצר כזה דורש שיווק מסוג אחר, כי מכיוון שהוא רק 'דומה' למקור, צריך לשכנע את הרופאים שהמוצר הוא אמיתי. בתחום הזה טבע תצטרך להתחרות בענקיות, ולא בטוח שההצלחה שלה בו היא מובן מאליו. טבע הייתה יכולה להתמקצע בשוק זה יותר מכפי שעשתה בעשור האחרון".

- היית מצטרף לדירקטוריון של טבע?

"אנחנו משקיעים כיום ב-20 חברות בתחום הרפואה, וכל אחת דורשת תשומת לב רבה והשקעה כספית גדולה. אני עסוק בלדאוג ל'תינוקות' שלי".

בין התינוקות ניתן לכלול את חברת סולג'ל, שגם היא סומנה בעבר כמועמדת להנפקה ולאחרונה הצליחה מאוד בניסוי בטיפול באקנה, את חברת Valcare לתיקון מסתם מיטראלי, אחד התחומים החמים בשוק המכשור הרפואי, ואת ביוסייט, שפיתחה שיטה המאפשרת לתת מינונים גבוהים במיוחד של תרופות נגד סרטן הדם מסוג AML, עם פחות תופעות לוואי. "מה שיפה בביזנס שלנו זה שאי אפשר להצליח בו אם לא תרמת משהו לטובת האנושות, וזה תמיד נותן סיפוק".

- פריגו, שרכשה מידיך את אגיס, גם היא חברה גנרית. האם היא חשופה לכל המגמות השליליות שתארת?

"פריגו יותר מאוזנת והיא גם התמקדה בתחום התרופות הניתנות על פני העור, בעיקר למחלות עור, תחום שבו מחסומי הכניסה עדיין גבוהים והתחרות יותר חלשה". לגבי מכירת מפעל חומרי הגלם כימאגיס על-ידי פריגו בשבוע שעבר, אומר ארקין כי המכירה לקרן SK Capital יכולה דווקא להיטיב עם הפעילות הזו, שלא הייתה במוקד של פריגו, "ואולי כן תקבל תשומת לב רבה יותר מן הקרן. אני מאמין שהמפעל יישאר בארץ, כי לא כל כך פשוט להזיז מפעל של כימיה תרופתית".

- מה חשבת על האקזיט של חברת הביומד נוירודרם, שנרכשה ב-1.1 מיליארד דולר בידי מיצובישי טנאבה מיפן?

"שזה יפה מאוד. כולם היו קצת ספקנים וגם אני, אבל הנה, הצלחה יפה. כיזם התרעמתי על ספקנות, וכמשקיע אני משתדל להיות ספקן. זה גורלם של היזמים, שתמיד סובלים מסקפטיות כלפיהם".

"אם צריך, אבצע הצעת רכש"

אקסלנז ביוסיינס, שאותה מתכוון ארקין להנפיק מעבר לים, פיתחה מכשיר לביצוע בדיקות נשיפה לאיתור החיידק ה. פילורי, הגורם לאולקוס ועלול גם להוביל לסרטן הקיבה. המכשיר מתאים גם לאבחון מחלות אחרות במערכת העיכול. אקסלנז הוקמה ב-2006 כספין אוף של חברת המכשור הרפואי אורידיון על-ידי ד"ר אורי גייגר המשמש גם כיו"ר אקסלנז.

מאז שהשקיע מורי ארקין באקסלנז ב-2007, לא עברה החברה את השווי שבו היא נסחרת היום, והכנסותיה הגיעו לכמה מיליוני שקלים בשנה בלבד. לעיתים קרובות סבלה ממצוקת מזומנים, וארקין למעשה מחזיק אותה מעל המים. ארקין השקיע באקסלנז עד כה כ-100 מיליון שקל ומחזיק 77% ממניותיה - כלומר הוא מרווח כבר בשווי הנוכחי, אך מצפה ליותר.

בחודשים האחרונים קרו מספר אירועים המהווים פריצת דרך, ועל בסיסם פרסמה החברה את התחזיות שאמורות לאפשר את ההנפקה: הכפלת המכירות בין 2017 ל-2018 והמשך צמיחה של עשרות אחוזים בשנה מדי שנה - כלומר התחזית היא להכנסות שנתיות של מעל 25 מיליון דולר החל מ-2019 במוצר ה. פילורי בלבד. כמו כן מצפה החברה להגיע לתזרים מזומנים מפעילותה השוטפת ב-2018. אם אכן תעמוד בכך, יהיה זה הישג שמעטות מאוד הן חברות הביומד הישראליות שהצליחו להגיע אליו. ברבעון הנוכחי רשמה החברה רווח גולמי של כמעט מיליון דולר והפסד נקי של 1.6 מיליון דולר.

ארקין: "המשכתי להשקיע בחברה לאורך כל השנים גם כשלא הצליחה לצמוח, מתוך אמונה שארה"ב מהווה אנומליה. בכל העולם החולפו בדיקות הדם הלא מדויקות לחיידק ה. פילורי בבדיקות נשיפה שהן מתאימות הרבה יותר לניטור המחלה. עכשיו, סוף סוף, זה מתחיל לקרות גם בארה"ב: מבטחים הפסיקו לשלם בעד בדיקות הדם, הן הוצאו מן ההנחיות של הרופאים.

"השוק סוף סוף התביית על בדיקות הנשיפה, ואנחנו מוכנים עם המכשיר הכי טוב בתחום. כמו כן, יצאה החלטה של איגוד הרופאים בתחום, שלפיה כל מי שמתלונן ממושכות על כאב בטן, צריך לעבור בדיקה לה. פילורי, וזאת לאחר שהובן התפקיד של החיידק בהתפתחות סרטן הקיבה".

שוק בדיקות הנשיפה לה. פילורי מגלגל היום כמה מאות מיליוני דולרים ושולט בו כרגע מכשיר בדיקות נשיפה אחר, שמשווק על-ידי המעבדה השנייה בגודלה בשוק האמריקאי, קווסט. ההערכה של ארקין היא שהוא יצמח משמעותית, על חשבון בדיקות הדם, ושאקסלנז תהפוך למובילת השוק.

אקסנלז מפתחת גם מוצר לניטור מחלת הכבד השומני, אשר בקרוב אמור להיכנס לניסוי שלב III במימון חברת תרופות גדולה, נוסף על ניסויים הנערכים כבר היום עם חברות קטנות יותר ובשלבים מוקדמים יותר.

ארקין: "המוצר הזה בכלל לא מתומחר בצנרת המוצרים שלנו, אבל הוא מהווה חלום משמעותי. ברגע שתהיה תרופה בשוק ל-NASH (דלקת כבד הנגרמת כתוצאה מכבד שומני), יהיה גם צורך לנטר את השפעת התרופות על כל חולה".

חברת התרופות השותפה תממן את הניסוי, כך שהחלום לא יעיק על הרווחיות של הפעילות המכניסה בתחום של ה. פילורי. "המוצר הזה והתרופות בתחום עשויים להיות בחוץ קצת אחרי 2020", אומר ארקיו.