מעוררות ציפיות: הלהיט הנוכחי בשוק איגרות החוב בעולם

הסביבה המאקרו-כלכלית הנוכחית בעולם מציעה למשקיעים סיבות טובות להגדיל את החשיפה שלהם לאיגרות חוב של שווקים מתעוררים ■ מדריך השקעה באג"ח

חנויות בשכונת העוני דהראווי במומביי, הודו /  צילום: בלומברג
חנויות בשכונת העוני דהראווי במומביי, הודו / צילום: בלומברג

שיפור יחס הסיכון-סיכוי, יעילות גבוהה יותר בתיק ההשקעות, תשואות ריאליות גבוהות - אלה הם רק חלק מהיתרונות שאיגרות החוב הזרות מציעות למשקיע. בשנים האחרונות הציגו האג"ח הזרות תשואה גבוהה יותר מהשוק הישראלי, הן אבסולוטית והן ביחס לרמת הסיכון.

בימים אלה של חוסר ודאות וריבית אפסית בעולם, המשקיעים בשווקים הגלובליים בדילמה. מצד אחד, אף אחד אינו רוצה לפספס את הראלי שנמשך מתחילת השנה; ומצד שני, כולם מפחדים מתיקון חד כלפי מטה. את התשובה ניתן לסכם בשלוש מלים: אג"ח שווקים מתעוררים.

14 מיליארד דולר גויסו מתחילת 2017

2017 מסתמנת עד כה כשנה הטובה ביותר עבור השווקים המתעוררים מבחינת זרימת כספי המשקיעים, שבאה לידי ביטוי בכל סוגי האג"ח, הן בממשלתיות והן בקונצרניות. עם גיוסים נטו של כ-14 מיליארד דולר מתחילת השנה, הגיוסים בתעודות סל על מדדים אלה עקפו את 2016 כולה, שרשמה גיוסים של 11 מיליארד דולר בלבד.

עליית הביקושים לתעודות סל העוקבות אחר אג"ח שווקים מתעוררים, שלחה את מנהלי ההשקעות לקנות בכל מחיר את הנכסים המרכיבים את המדד, וכתוצאה מכך דחפה את המדדים כלפי מעלה. תעודות סל iShares של אג"ח ממשלתיות בשווקים מתעוררים הניבו מתחילת השנה תשואה חיובית ממוצעת של 9%, בדגש על התעודות הנקובות במטבע מקומי.

אין ספק כי יש לשאול האם מדובר בעליית מדרגה ברעב של השוק לנכסי סיכון? ואם כן, האם המגמה הזו תישמר גם בעתיד? פעמים רבות אג"ח שווקים מתעוררים נתפסות בעיני המשקיעים כהשקעה מסוכנת יותר, אבל באחרונה אנו עדים לתופעה הפוכה. אמנם האג"ח הממשלתיות של רוב המדינות המפותחות עדיין מניבות תשואה נמוכה, אבל הסיכון הכרוך בהשקעה בהן נתפס כעת כגבוה יותר. הסיבה לכך מתמקדת בסביבת המאקרו, שעדיין משקפת מציאות של ריבית אפסית במרבית המדינות, ופעמים רבות אף ריבית ריאלית שלילית. לעומת זאת, במדינות מתפתחות ניתן למצוא תשואה ריאלית סבירה ויותר מכך.

אג"ח ממשלתיות במרבית השווקים המתעוררים מציעות כיום תשואה ריאלית ממוצעת של 3.0%-3.5%, לעומת תשואה כמעט אפסית בארה"ב. מדינות כמו הודו, פולין, צ'ילה, ברזיל, מקסיקו ועוד רבות אחרות נדרשו להעלות את הריבית, בין השאר, כדי למנוע פיחות במטבע המקומי ולחצים אינפלציוניים. ואמנם, הן הצליחו להוכיח את כוחן לרסן את האינפלציה הגואה וגם יזמו רפורמות מבניות, שסייעו להן להפוך לאטרקטיביות יותר למשקיעים. זאת, בזמן שארה"ב עוברת תהליך של צמצום מוניטרי, הכולל הקטנה של רכישות האג"ח.

כך שלכאורה, חשיפה לאג"ח ממשלתיות של שווקים מתעוררים עשויה להוות כרית ביטחון בתיק ההשקעות מפני המשך העלאת הריבית בארה"ב.

המטבעות עדיין מתומחרים בחסר

הדולר האמריקאי נחלש באחרונה מול רוב המטבעות המרכזיים בעולם, וככל הנראה, הוא צפוי להמשיך להיחלש, שכן השווקים המתעוררים המשיכו להציג נתונים פונדמנטליים חזקים מאוד ב-2017, שיעורי האינפלציה המשיכו לרדת והריבית עדיין גבוהה יחסית. כל אלה מצביעים על המשך המגמה של התאוששות המטבעות המקומיים בשווקים המתעוררים.

ומצד שני, הדולר, שזינק לשיא לאחר ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר 2016, אמנם מחק את כל העלייה בשנה האחרונה, אבל נותר כ-15% מעל לממוצע ארוך הטווח שלו. לפיכך, ירידה נוספת בשער הדולר עשויה לבשר טובות למשקיעי אג"ח ממשלתיות בשווקים מתעוררים, בעיקר בכלכלות יצוא גדולות שבהן בנקים מרכזיים מורידים כיום ריבית, כמו ברזיל והודו.

תשואה גבוהה ביחס לסיכון

נוסף על כך, אם נשווה את המרווח הממוצע על אג"ח קונצרניות בשווקים המתעוררים למרווח הממוצע של האג"ח בעלות דירוג אשראי דומה בארה"ב, נגלה שהמרווח בשווקים המתעוררים נותר גבוה יחסית מול המרווח הקיים בארה"ב.

הפער בתשואות, ככל הנראה, נובע מכך שארה"ב נמצאת בסייקל מוניטרי שונה. מטבע הדברים, השקעה באג"ח קונצרניות אטרקטיבית יותר ככל שהכלכלה צומחת יותר והחברות נהנות משיפור באיכות האשראי - כפי שראינו בשלבים המוקדמים של הסייקל הכלכלי בארה"ב ב-2009-2012.

כיום אנו עדים לסביבת מציאות דומה, המאפיינת את שוק האג"ח הקונצרניות של לא מעט שווקים מתעוררים. סביבה זו צפויה לאפשר לפערי התשואות בין השווקים המתעוררים וארה"ב להמשיך לרדת, ובכך לספק רווחי הון נוספים למשקיעים.

חשוב לציין כי פער התשואות אינו מצייר את כל התמונה, ולכן צריך גם להבין את ההבדלים הפנימיים והסיכונים הפוליטיים בין האזורים והמדינות השונות. כמו כן, התחזקות מחודשת של הדולר, בשל טון נצי של הפד, יחד עם גורמים נוספים, עלולים להכביד על המטבעות המקומיים - ובכך גם על ביצועי השווקים המתעוררים בהמשך השנה.

ירידה ניכרת בערך המטבעות, אינפלציה גבוהה ונתונים פונדמטליים חלשים יחסית - כל אלה העיבו על ביצועי האג"ח בשווקים המתעוררים בשמונה השנים האחרונות. כמו כן, משבר החובות באירופה, שאפיין את השנים 2011-2013, הכביד מאוד על משקיעים זרים בשווקים מתפתחים. ואולם בשנים שעברו מאז, גורמי סיכון אלה התאזנו באופן יחסי, ובמקביל, מטבעות השווקים המתעוררים התחזקו והובילו לשיפור בתנאי האשראי.

מסיבות אלה, ובהינתן תשואות ריאליות אטרקטיביות יחסית, אנו סבורים כי סביבת המאקרו הנוכחית מציעה מספיק סיבות טובות למשקיעים לשקול הגדלת חשיפה לאג"ח שווקים מתעוררים בתיק ההשקעות.

■ הכותבים הם המנכ"ל המשותף של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט החוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

דירוגים ותשואות
 דירוגים ותשואות