חלל הפסידה 6 מיליון דולר ברבעון, איבדה בשנה מחצית משוויה

אשתקד חלל כמעט נמכרה תמורת יותר ממיליארד שקל, שהייתה מניבה ליורוקום כ-700 מיליון שקל ופותרת את בעיית חובה לבנקים ■ התפוצצות לוויין "עמוס 6" בספטמבר טרפה את הקלפים

רגע הפיצוץ של הלווין עמוס 6 בקייפ קנוורל שבפלורידה / צילום: רויטרס
רגע הפיצוץ של הלווין עמוס 6 בקייפ קנוורל שבפלורידה / צילום: רויטרס

חברת הלוויינים חלל תקשורת ממשיכה בתקופה העסקית השלילית המאפיינת אותה כבר זמן לא קצר, והבוקר סיכמה את הרבעון השני של השנה בהפסד של 6 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של כ-5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בסיכום מחצית השנה הצטברו הפסדי החברה ל-10.5 מיליון דולר, אחרי שורה תחתונה מאוזנת במחצית המקבילה ואחרי שהפסדיה ל-2016 כולה הצטברו ל-30 מיליון דולר.

כל זאת על רקע רצף אירועים וחדשות שליליים שסיפקה חלל בשנה החולפת, שתחילתם בספטמבר האחרון, אז התפוצץ טיל השיגור של הלוויין החדש ששיגרה לחלל ("עמוס 6") - אירוע שהוביל לביטול מכירת החברה שתוכננה להתבצע בפרמיה ניכרת על מחיר השוק באותה תקופה. מאז חלל מתקשה להתאושש, ובאחרונה התווספה לכך גם חקירת רשות ני"ע בנוגע לעסקאות הקשורות לקבוצת יורוקום הפרטית של בעל השליטה בה, שאול אלוביץ', שהחלה בקבוצת בזק ולפני כחודש התרחבה גם לעסקיה של חלל תקשורת.

חלל תקשורת עוסקת במתן שירותי תקשורת לוויינית שניתנים כיום באמצעות לווייני "עמוס 3", "עמוס 4" ו"עמוס 7". בפעילות השוטפת, חלל תקשורת נהנתה מעלייה של 4%-5% בהכנסותיה הרבעוניות ובמחצית השנה לכ-18 וכ-36 מיליון דולר בהתאמה, בעיקר בזכות הרחבת שירותי התקשורת שהיא מספקת לממשלה.

אולם, עלות הפעילות של החברה עלתה בצורה משמעותית, בעיקר בשל עלייה בהוצאות בגין שירותי הלוויין "עמוס 7", שהחל לפעול בסוף חודש פברואר ומספק כיום חלק מהשירותים שתוכנו להתבצע באמצעות "עמוס 6", המיועדים בעיקר לאירופה ולמזרח התיכון. עלויות אלה שחקו את הרווח הגולמי של החברה, שגם רשמה הוצאות רבעוניות חד-פעמיות של 2 מיליון דולר בגין תביעה שהוגשה נגדה מלקוח בעקבות פיצוץ "עמוס 6", מה שגרר אותה להפסד תפעולי רבעוני.

מניית חלל תקשורת איבדה כמחצית מערכה בשנה החולפת, עיקר הירידות מתחילת ספטמבר בעקבות פיצוץ הלוויין, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-400 מיליון שקל - נמוך בכ-70% משווי שיא של 1.3 מיליארד שקל אליו הגיעה בחודש יוני 2010.

חלל על המדף משנת 2013

רק לפני שנה נראה היה כי הכיוון של חלל תקשורת הפוך לגמרי, ובסוף חודש אוגוסט 2016 חתמה החברה על עסקה למכירתה לידי תאגיד התקשורת הסיני Xinwei תמורת 285 מיליון דולר (כ-1.1 מיליארד שקל) - תמורה ששיקפה אז פרמיה של כ-30% על שווי השוק של חלל באותה עת, ושלחה את המניה לעליות ששיקפו לחברה שווי של יותר מ-900 מיליון שקל.

עסקה זו, אם הייתה יוצאת לפועל כמתוכנן, הייתה מייצרת לאלוביץ' תמורה מוערכת של קרוב ל-700 מיליון שקל עבור חלקו בחברה, שעמד אז על יותר מ-60%. כן נראה, כי הייתה יכולה לפתור את הבעיות שיש כיום לקבוצת יורוקום שלו מול הבנקים, עם חובות בהיקף של קרוב ל-1 מיליארד שקל אותם היא מתקשה לפרוע. כיום שווי החזקותיה של יורוקום בחלל תקשורת, כ-55% מההון, עומד על כ-220 מיליון שקל בלבד, לאחר שהיא מכרה ביוני האחרון כ-8% מהמניות תמורת 45 מיליון שקל.

אולם פיצוץ "עמוס 6", שהתרחש פחות משבועיים לאחר החתימה על הסכם המכירה לסינים, במהלך תדלוק קרקעי של טיל שיגור הלוויין בקייפ קאנאוורל שבפלורידה, טרף את הקלפים ושינה את התוכניות, וגם מכירת החברה בתמורה מופחתת של כ-190 מיליון דולר לסינים כמה חודשים לאחר מכן לא יצאה לפועל. פיצוץ הלוויין המשיך רצף תקלות עגום עבור חלל, שבסוף 2015 איבדה את הקשר עם הלוויין "עמוס 5" והשירותים שסופקו ללקוחותיו פסקו.

נזכיר כי חברת לווייני התקשורת של אלוביץ' עומדת על המדף כבר מאז 2013, כאשר כמה חברות זרות הביעו עניין בחברה ושקלו לרכוש אותה לפי שווי שהגיע עד ל-1.5 מיליארד שקל, אולם עם אף את מהן העניין לא התגבש לכדי עסקה.