"פייסבוק נעזרה בטכנולוגיה ישראלית לרגל אחרי מתחרות"

הסטארט-אפ הישראלי אונבו, שפייסבוק רכשה לפני 4 שנים, סייע לרשת החברתית ללקט מידע ■ פייסבוק: הנתונים נאספים כחוק

חודשים לפני שחברת המדיה החברתית סנאפ חשפה בפומבי את ההאטה בצמיחת מספר משתמשיה, יריבתה פייסבוק כבר הייתה מודעת לכך.

לקראת סוף השנה שעברה השתמשו עובדי פייסבוק במאגר נתונים פנימי שמכיל דגימה של פעילות משתמשים וגילו כי השימוש באפליקציית הדגל של סנאפ, סנאפצ'ט, כבר אינו צומח באותו קצב מהיר כבעבר, לדברי מקורות יודעי דבר. עובדי פייסבוק ראו כי השינוי התחולל לאחר שיחידת אינסטגרם של פייסבוק השיקה את "סיפורים" - פיצ'ר שכמעט משכפל פיצ'ר דומה של סנאפצ'ט.

בפברואר, ממש לפני יציאתה לבורסה, אישרה סנאפ כי צמיחת בסיס המשתמשים שלה הואטה בשלושת החודשים האחרונים של 2016 לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. התוצאות הפיננסיות האחרונות שפרסמה סנאפ, ביום ה' שעבר, הראו כי קשיי הצמיחה שלה נותרו בעינם.

פייסבוק הצליחה לזהות תופעה זו הודות לרכישת ספקית הניתוח האנליטי במובייל, החברה הישראלית אונבו (Onavo), שמפיצה אפליקציה לאבטחת נתונים שאותה כבר הורידו מיליוני משתמשים. הנתונים מהאפליקציה של אונבו היו קריטיים להצלחתה של פייסבוק בניטור יריבותיה ובבחינת קטגוריות מוצרים חדשות.

איך אנשים משתמשים בטלפון

ראיונות עם יותר מתריסר אנשים, שמכירים את השימוש שעושה פייסבוק בנתוני אונבו, מספקים מידע מפורט על האופן שבו משתמשת ענקית המדיה החברתית בנתונים אלה כדי ללמוד מה עושים אנשים בטלפונים הניידים שלהם, בנוסף לשימוש באפליקציות של פייסבוק עצמה. מידע זה משחק תפקיד בעיצוב מוצרי פייסבוק ואסטרטגיית הרכישות שלה, ומשפר עוד יותר את יתרונה התחרותי האדיר, לדברי המקורות.

אחד מדוברי פייסבוק אמר כי כשאנשים מורידים את האפליקציה של אונבו, ברור איזה מידע היא אוספת ואיזה שימוש נעשה בו. "אתרי אינטרנט ואפליקציות משתמשים כבר שנים בשירותי מחקר שוק", אמר הדובר, וציין כי החברה משתמשת גם בשירותים חיצוניים כדי להעמיק את הבנתה את השוק ולשפר את שירותיה.

גם לאלפבית - באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל לסמארטפונים - וגם לאפל יש את היכולת לעקוב אחרי האפליקציות של יריבותיהן בפלטפורמות הניידות שלהן, אך לא ברור אם הן משתמשות במידע זה כדי להתוות את מפות הדרכים של מוצריהן. אפל סירבה להגיב. את תגובת גוגל לא ניתן היה להשיג.

הנתונים של אונבו מגיעים מאונבו פרוטקט (Onavo Protect), אפליקציה חינמית שמפרסמת את עצמה כאמצעי "לשמור על ביטחונך וביטחון הנתונים שלך", באמצעות יצירת רשת וירטואלית פרטית - שירות שמשמש לקידוד תעבורת נתונים באינטרנט.

כשמשתמש באונבו פרוטקט פותח אפליקציה או אתר אינטרנט, מכוונת אונבו את התעבורה לשרתי פייסבוק, והפעולה נרשמת במאגר נתונים, על פי הנאמר באתר של אונבו ולדברי מקורות שמכירים את המערכת. צוותי המוצר של פייסבוק יכולים לנתח את הנתונים ולקבל מידע מפורט על סוגיות כגון באילו אפליקציות משתמשים אנשים בדרך כלל, באיזו תכיפות, במשך כמה זמן, והאם גברים או נשים משתמשים יותר באפליקציה מסוימת במדינה מסוימת.

מספר ההורדות של אונבו פרוטקט נאמד ב-24 מיליון, בעיקר במכשירי אנדרואיד, לדברי חברת חקר האפליקציות Sensor Tower. לא ברור כמה אנשים משתמשים באפליקציה דרך קבע.

 

שיתוף מידע עם "שותפים"

במדיניות הפרטיות של האפליקציה נאמר כי ספקית האפליקציה רשאית לשתף מידע עם "שותפים", כולל הבעלים שלה, פייסבוק. "במסגרת התהליך הזה, מקבלת אונבו ומנתחת מידע על נתוני הנייד שלך ועל השימוש שלך באפליקציות", על פי הנאמר בתיאור שמופיע בחנות האפליקציות של אפל.

"במקום הסבת נתונים לצורך פרסום, הם מסבים את זה למידע תחרותי", אמר אשקן סולטני, חוקר עצמאי ולשעבר הטכנולוג הראשי בוועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב (FTC). "למעשה הגישה הזאת לוקחת נתונים שיוצרים הצרכנים, ומשתמשת בהם בדרכים שפוגעות ישירות באינטרסים של הצרכנים - למשל, כדי למנוע חדשנות תחרותית".

ייתכן שהשימוש שעושה פייסבוק באונבו באייפונים מהווה הפרה של ההסכם שלה עם אפל, לדברי אדם שוול, פרקליט במשרד עורכי הדין Wilson Sonsini Goodrich & Rosati, המייעץ לחברות סטארט-אפ ולחברות טכנולוגיה גדולות שמפתחות אפליקציות. הסיבה לכך היא שפייסבוק משתמשת באונבו כדי לאסוף מידע לשיפור פייסבוק, בעוד שהסכם המפתחים של אפל מתיר לאפליקציות להשתמש בנתונים "אך ורק לצורך אספקת שירות או פונקציה בעלת רלוונטיות ישירה לשימוש באפליקציה או כדי לשרת את הפרסום".

אפל ופייסבוק סירבו להגיב בנושא זה.

חודשים ספורים בלבד לאחר שפייסבוק רכשה ב-2013 את החברה, הפועלת מתל אביב, סללו נתוני אונבו את הדרך לעסקה הגדולה ביותר שביצעה ענקית המדיה החברתית: רכישת וואטסאפ בפברואר 2014 בעסקה ששוויה הגיע בסופו של דבר ל-22 מיליארד דולר. נתוני אונבו הראו כי אפליקציית המסרים מותקנת ב-99% מכל טלפוני האנדרואיד בספרד, וכי וואטסאפ שינתה את האופן שבו נוהגים לתקשר ביניהם אזרחיה של מדינה שלמה, לדברי המקורות. נתון זה שלח איתות חזק לפייסבוק, לדברי המקורות.

אפליקציות וידיאו בשידור חי

אונבו גם תרמה לעיצוב אסטרטגיית שידורי הווידיאו החיים של פייסבוק, לדברי מקורות יודעי דבר אחרים. העובדים יכלו לזהות דפוסי שימוש באפליקציות וידיאו חי כמו Meerkat ו-Periscope של טוויטר, לדברי אחד המקורות. זה תרם להחלטתה של פייסבוק להוסיף פיצ'ר ווידיאו חי לאפליקציה העיקרית שלה בתחילת 2016.

באשר לאחת מיריבותיה הגדולות של פייסבוק, סנאפצ'ט, בשלב מסוים חשפה אונבו מידע מפורט מאוד כגון כמה סנאפים נשלחים מדי יום.

לפני שנה החלה פייסבוק להשיק באינסטגרם את התמונות וסרטוני הווידיאו הנעלמים מאליהם המכונים "סיפורים", והדומים מאו לפיצ'ר שמספקת סנאפצ'ט, שדחתה את הצעת הרכש של פייסבוק ב-2013.

לאחר שנודע לפייסבוק על ההאטה בקצב צמיחת מספר משתמשי סנאפצ'ט, היא השיקה את פורמט "סיפורים" בכל האפליקציות העיקריות שלה: מסנג'ר, וואטסאפ ופייסבוק.

לא ניתן היה להשיג את תגובתם של מייסדי אונבו, גיא רוזן ורואי טיגר. נציין כי טיגר ניהל את מרכז הפיתוח של פייסבוק בישראל עד שנת 2016, אז קודם לתפקיד במטה פייסבוק העולמית.

איך השפיע המידע של אונבו על האסטרטגיה של פייסבוק?
 איך השפיע המידע של אונבו על האסטרטגיה של פייסבוק?