האם בזק מאיצה ההיערכות להשקת פרויקט ה-G.FAST?

באופן רשמי החברה טוענת כי היא ממשיכה בעבודה השוטפת של ניסויים ובחינות, ואולם בדרגי הביניים ניכרת האצה בעבודה על הפרויקט שיאפשר הגדלת מהירות הגלישה

האם חברת בזק מאיצה את ההכנות לקראת השקת פרויקט ה-G.FAST? באופן רשמי החברה טוענת שלא נרשמת פעילות יוצאת דופן והניסוי שהיא מבצעת ממשיך כרגיל, ואולם מאחורי הקלעים נראה שהחברה העבירה הילוך ובאגפים השונים בכלכלה, בשיווק ובהנדסה, ניכרת תכונה מואצת סביב הפרויקט.

ה-G.FAST זו טכנולוגיה שמביאה את הסיב האופטי עד לבניין או עד לקבוצת בניינים קטנים ומאפשרת להגדיל את מהירויות הגלישה לקצבים אפקטיביים של כמה מאות מגה ללקוח (200-300 מגה ביט בשנייה ואף יותר).

ייתכן והסיבה שבזק לא רוצה באופן רשמי להצהיר על קידום הפרויקט נעוצה בכך שהיא מנהלת מגעים עם משרד התקשורת לצורך השגת הבנות על השימוש של המתחרים בפרויקט. בזק הפנימה שהיא לא תוכל למנוע ממתחרותיה שימוש בתשתיות והן יחכרו ממנה את ה-G.FAST כמו שהם חוכרים ממנה תשתיות אינטרנט בטכנולוגיות שונות, אך יחד עם זאת מדובר בפרויקט עתיר משאבים והשקעות כבדות ונראה שבזק רוצה להבטיח שמחירי השימוש יהיו בהתאם.

מלבד זאת, בזק נמצאת היום במצב מאד רגיש על רקע החקירות של הרשות לניירות ערך, ולכן קשה מאד להוביל החלטה כה מהותית כאשר בעל השליטה בעצם מנוטרל לעת עתה. בנוסף, צריך לזכור שבזק השתמשה בפרויקט כקלף מיקוח מול משרד התקשורת. מבחינת בזק, ביטול ההפרדה המבנית החלה עליה בא בתמורה להשקעה שלה בפרויקט ולכן כל עוד היא לא מקבלת את הביטול היא לא תשקיע.

כעת נראה שבזק לא בדיוק במצב שהיא יכולה להתמקח עם הרגולטור, וגם אין בדיוק עם מי להתמקח לאור העובדה שמנכ"ל המשרד שלמה פילבר מורחק לעת עתה מהמשרד בגלל אותה פרשה.

בנוסף, גם מתחרותיה פרטנר וסלקום החלו לפרוס סיבים אופטיים לבניינים ובזק ערה לכך. פרטנר כבר מוכרת קצבים של עד 1 ג'יגה ללקוח בשנייה, במחירים אטרקטיביים והיא מבקשת להרחיב את הפריסה למאות אלפי בתים ברחבי הארץ עד סוף השנה.

נסביר, כי עבור בזק הפרויקט הוא בעל חשיבות אסטרטגית מהמעלה הראשונה, וחברה כמוה עושה פרויקטים כאלו אחת לעשור בערך. בזק תשלב מספר טכנולוגיות ואף תביא במקרים מסוימים סיבים אופטיים ישירות לבתים כך שהיא בעצם תבצע פרויקט משולב שהאתגר ההנדסי בו הוא מורכב אבל לא פחות גם השיווקי והכלכלי. זאת, כיוון שבמוקדם או במאוחר הוט תיכנס עם פרויקט השדרוג שלה ואז בזק תהיה במצב שבו היא תצטרך להתמודד עם תחרות מצד מתחרה שמסוגל לספק מהירויות הרבה יותר גבוהות משלה בכל הארץ.