ארקין בתנופה: אקסלנז וסולג'ל לקראת הנפקה בנאסד"ק?

השקעות הביומד של ארקין מציפות ערך: אקסלנז וסולג'ל מכוונות לגיוס לפי שווי של 200-300 מיליון דולר כל אחת ועשויות להצטרף בכך ליורוג'ן

מורי ארקין / צילום: תמר מצפי
מורי ארקין / צילום: תמר מצפי

נראה כי אם הכול ילך כשורה, השנים 2017-2018 ייזכרו בשוק הביומד כתקופה של מורי ארקין בנאסד"ק. לאחר שחברת יורוג'ן  שבה הוא משקיע כבר יצאה לבורסה לפני כמה חודשים, וכבר רושמת תשואה של 41% ושווי של 239 מיליון דולר, כעת שתי חברות נוספות בהן הוא מהווה בעל שליטה עיקרי, נערכות לגיוס בשנה הקרובה, של כמה עשרות מיליוני דולרים לפי שווי של 200-300 מיליון דולר כל אחת: אקסלנז  ו-סולג'ל.

חברת הדרמטולוגיה סולג'ל כבר בוחנת אפשרות הנפקה כמה שנים, אך כעת נראה כי השוק במצב המאפשר לממש את התוכנית בחודשים הקרובים. זאת ועוד, לפני כמה חודשים דיווחה החברה על הצלחה בניסוי קליני משמעותי: ניסוי שלב II במוצר לטיפול באקנה. הניסוי נערך בקרב 726 חולים, ולדברי החברה מגדיל את סיכוייה להפוך לאחת המובילות בתחום.

המוצר הוא שילוב של שתי תרופות קיימות לאקנה, באופן המתאפשר בזכות טכנולוגיית המעטפת הננוטכנולוגית הייחודית של החברה. לדברי סולג'ל, המוצר עמד ביעדיו באופן מובהק סטטיסטית; תוצאותיו היו טובות יותר מכל אחד מן החומרים בנפרד, וזאת ללא תופעות לוואי חמורות. כעת נערכת החברה לשלב III של הניסויים.

שיטת עיטוף זו כבר שימשה את סולג'ל בהצלחה בהקמת קו מוצרים בתחום קרם ההגנה מפני השמש. מוצרים אלה הגיעו למכירות, אך סולג'ל בחרה לעשות אקזיט מקו מוצרים זה ומכרה אותו למרק ב-8 מיליון דולר, כדי להתמקד בפיתוח בתחום התרופות.

מוצרים נוספים של החברה מיועדים לטיפול במחלות רוזציאה, פטרת כף הרגל ופסוריאזיס. ניתן לראות דמיון בין קו המוצרים של סולג'ל לבין זה של פואמיקס הישראלית הפועלת בתחום דומה, כאשר הייחוד של פואמיקס הוא בהולכת תרופות באמצעות קצף, ואילו אצל סולג'ל הייחוד הוא במעטפת הננוטכנולוגית. בשני המקרים שיטת ההולכה אמורה לעזור להחדיר את התרופות טוב יותר לתוך העור. פואמיקס נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של 177 מיליון דולר.

קבוצת ארקין אחזקות רכשה את סולג'ל לפני שלוש שנים בכ-17 מיליון דולר. החברה הוקמה ב-1997 ועד המכירה לארקין מומנה על ידי קרנות הון סיכון וביניהן JVP, קרן אתגר וקרן ארגונאוט. מנכ"ל החברה הוא אלון סרי-לוי, שהיה בין המייסדים.

חברה נוספת בשליטת ארקין - אקסלנז, נערכת גם היא להנפקה בנאסד"ק, כפי שפרסמנו שלשום. חברת האבחון פיתחה מכשיר לביצוע בדיקות נשיפה לאיתור החיידק ה. פילורי, הגורם לאולקוס ועלול גם להוביל לסרטן הקיבה. המכשיר מתאים גם לאבחון מחלות אחרות במערכת העיכול.

אקסלנז הוקמה ב-2006 כספין אוף של חברת המכשור הרפואי אורידיון על-ידי ד"ר אורי גייגר המשמש גם כיו"ר אקסלנז. לקראת ההנפקה פרסמה אקסלנז תחזיות לפיהן בעקבות הסכם שחתמה עם המעבדה המובילה בארה"ב, לאבקורפ, ובעקבות שינויים בשוק אבחון מחלת ה-ה. פילורי, היא צפויה לרשום הכנסות של 20-25 מיליון דולר בשנת 2019. זאת, לעומת הכנסות שנתיות של מיליוני דולרים בודדים בשנה עד כה.

כאמור השווי שאותו מקווה החברה להשיג בהנפקה לדברי ארקין (המחזיק ב-77%), לשעבר בעל השליטה בפריגו וכיום משקיע אנג'ל בעיקר בחברות ביומד ומכשור רפואי, הוא 200-300 מיליון דולר.

גם לאחר שמניית החברה זינקה בבורסה בת"א ב-22% ביומיים, עומד שוויה על 220 מיליון שקל "בלבד". לדברי ארקין "שוק ההון בת"א לא מייחס לחברה את השווי שאנחנו מאמינים שראוי לה, ולכן פרסמנו תחזיות קדימה, שאנחנו מקווים שתהיינה משכנעות. אם המחיר יישאר נמוך, נשקול הצעת רכש כדי להפוך את החברה לפרטית לפני ההנפקה, כדי שהמחיר בת"א לא יהווה משקולת שתמשוך אותנו מטה".

סולג'ל

שנת הקמה: 1997

תחום פעילות: תרופות למחלות עור בשיטת הולכה ייחודית

מנכ"ל: אלון סרי לוי

בעלות: ארקין אחזקות, שרכשה את סולג'ל ב-17 מיליון דולר ב-2014

השקעות: 26 מיליון דולר לפני כניסתו של ארקין

שלב בפעילות: אחרי ניסוי שלב II גדול בתחום האקנה