תקרת השכר עלולה לעלות לפועלים אי.בי.אי במנכ"ל המוערך

מניות חברת החיתום איבדו כ-35% ביומיים על רקע ההיפרדות הצפויה מצמד יועצי השקעות רפי ליפא וגל עמית, שהציעו לארז גולדשמידט לעמוד בראש חברת חיתום חדשה שיקימו

ארז גולדשמידט, מנכ"ל פועלים אי.בי.אי חיתום / צילום: יונתן בלום
ארז גולדשמידט, מנכ"ל פועלים אי.בי.אי חיתום / צילום: יונתן בלום

מניות פועלים אי.בי.אי  המשיכו לצלול היום (ה'), כשהן משלימות ירידה של כ-35% ביומיים, שבהם נמחקו כ-160 מיליון שקל משווי חברת החיתום המובילה שבשליטת בית ההשקעות אי.בי.אי ובנק הפועלים. הסיבה העיקרית לירידה החדה במניית פועלים אי.בי.אי, היתה דיווח החברה מאתמול אודות התנתקותם החד-צדדית של צמד יועצי ההנפקות הזרות, רפי ליפא וגל עמית, משיתוף הפעולה הפורה שלהם עם פועלים אי.בי.אי, שהובילה את כל הנפקות האג"ח שהביאו השניים לת"א.

על מרכזיות הנפקות חברות הנדל"ן הזרות לפועלים אי.בי.אי, אפשר ללמוד מהדיווח לבורסה אתמול, לפיו "להערכת החברה, מהלך זה עלול לפגוע בהכנסות החברה מהנפקות נדל"ן זרות באופן מהותי. שיעור הכנסות החברה מהנפקות אלו מסך הכנסות החברה ב-2016 היה כ-48% ובמחצית הראשונה של 2017 היה שיעור זה כ-63%".

וכמו כדי להחריף את פגיעתה של ההיפרדות הצפויה מליפא וגל, התברר אתמול כי השניים הגישו למנכ"ל הוותיק והמוערך של פועלים אי.בי.אי, ארז גולדשמידט, לעמוד בראש חברת חיתום חדשה שבכוונתם להקים וזאת כדי לגרוף את מלוא עמלות הייעוץ והחיתום השמנות שמניבות הנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן הזרות בת"א (עד היום קיבלה פועלים אי.בי.אי בין שליש למחצית מהעמלות הללו, שהיקפן הכולל מוערך ביותר מ-100 מיליון שקל).

ליפא ועמית יתנו הרבה יותר

גולדשמידט, ככל הידוע, טרם השיב בחיוב להצעתם של ליפא וגל, אך נראה שאם יעשה זאת, הסיבה מרכזית לכך תהיה כספית - הגבלת שכרו נכון להיום בפועלים אי.בי.אי בתקרת שכר אפקטיבית של 3.5 מיליון שקל בשנה, ואמונתו ביכולתו להשתכר סכום גבוה בהרבה אצל צמד היועצים.

מדוחות פועלים אי.בי.אי עולה כי לגולדשמידט, המשמש כמנכ"ל פעילות החיתום מזה 10 שנים, משולמים דמי ניהול חודשיים של 90 אלף שקל (במונחי עלות) המצטברים לסך של 1.08 מיליון שקל בשנה. נוסף על כך הוא זכאי למענק שנתי, בשנה בה הרווח מפעולות רגילות לפני מס עולה על 5 מיליון שקל. אם הרווח מפעולות רגילות של פועלים אי.בי.אי עולה על 25 מיליון שקל, זכאי גולדשמידט למענק נוסף של 420 אלף שקל.

בסופו של יום המענק השנתי הכולל של גולדשמידט מוגבל לעד 2.42 מיליון שקל, כך שעלות השכר המקסימלית שלו עומדת כאמור על 3.5 מיליון שקל בשנה. בשנת 2016 הוא קיבל את המקסימום שלו הוא זכאי, לאחר שבשנת 2015 הוא קיבל שכר ומענק בעלות כוללת של כ-3.08 מיליון שקל (מענק של 2 מיליון שקל "בלבד").

חתם מוביל בשוק ההון שכבר "חצה את הקווים" לפני גולדשמידט, היה יונתן כהן, שעזב את תפקיד מנכ"ל כלל חיתום לטובת הקמת חברת חיתום משלו, המתמקדת כיום אף היא בהנפקות אג"ח של חברות נדל"ן זרות בת"א. ארז גולדשמידט. טרם השיב להצעת ליפא ועמית