"ההפגנות חידדו את הצורך לעבוד על חקירות רה"מ ביעילות"

המחאה הקוראת למנדלבליט לקדם את הטיפול בחקירות נתניהו שוברת שיאים: המפגינים לא מרפים - ההפך ■ "אנו חייבים להזכיר למנדלבליט שהוא לא נאמנו של רה"מ, אלא נאמן האזרחים", אומר בשיחה עם "גלובס" עורך דינם של מנהיגי המפגינים, דניאל חקלאי

חקלאי. “היועמ”ש אולי שומע חלק מהקולות שמגיעים מהכיכר, אבל הוא לא סובל מזה” / צילום: שלומי יוסף
חקלאי. “היועמ”ש אולי שומע חלק מהקולות שמגיעים מהכיכר, אבל הוא לא סובל מזה” / צילום: שלומי יוסף

"אני לא מפקפק לרגע ביושר או בהגינות של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. מהמעט שיצא לי להכיר את מנדלבליט, אני יכול לומר שהוא אדם מקסים וחכם. אבל מנדלבליט אחראי על חקירה של ראש ממשלה שהוא עבד במחיצתו שנתיים וחצי, וזה מצב לא קל. ולכן, אנחנו חייבים להזכיר לו שהוא לא נאמן השררה ולא נאמנו של ראש הממשלה, אלא הוא נאמן הציבור, נאמן האזרחים, ונאמן החיפוש אחר האמת" - כך אמר היום (א') ל"גלובס" דניאל חקלאי, עורך הדין שמייצג את ראשי המפגינים שמובילים זה חצי שנה את ההפגנות בכיכר גורן בפתח-תקווה, בסמיכות לביתו של מנדלבליט.

המחאה ההולכת ומתעצמת שקוראת למנדלבליט לקדם את הטיפול בחקירות שמתנהלות נגד נתניהו ולהעמידו לדין, והמחאה נגד המחאה, שברו בימים האחרונים שיאים.

ביום שישי האחרון על רקע עתירה לבג"ץ שהגיש חבר מועצת עירית פתח-תקווה, צדוק בן משה, החליטה המשטרה שלא לאפשר לערוך הפגנה במוצאי שבת. למרות האיסור, ניסו להגיע למקום מפגינים רבים והמשטרה עכבה לחקירה את נפתלי ואת אלדד יניב, חבר מפלגת העבודה שהצטרף למובילי המחאה. נפתלי ויניב נחקרו בחשד ל"שידול להפרת הסדר הציבורי" לאחר שפרסמו פוסטים בפייסבוק הקוראים לאנשים לבוא להפגין. במקביל, ניסו חקלאי ועו"ד אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון, להגיע להבנות עם משטרת פתח-תקווה, באשר לקיום ההפגנה, אבל נכשלו בכך.

לאור האמור, הגישו חקלאי, שרגא, ועוה"ד גבי לסקי, יובל יועז ודורון ברקת, שמייצגים מפגינים נוספים, עתירה חדשה לבג"ץ נגד החלטת המשטרה לאסור את ההפגנות ובדרישה לאפשר את המשך קיומן בכיכר גורן. בג"ץ הורה למשטרה להגיב לעתירה עד מחר (ב') ב-16:00. בעקבות הדיון צפוי להינתן פסק דין סופי שיכריע אם ניתן יהיה להמשיך בהפגנות בכיכר גורן.

חקלאי הוא עו"ד פלילי ותיק. בעקבות ייצוג מנהיגי המפגינים, הוא מצא עצמו בשבועות האחרונים בלבו של העיסוק התקשורתי. הוא הגיע לזה כמעט במקרה. בנובמבר 2016 התייצבה קבוצה קטנה של אנשים בהובלת עובד מעון ראש הממשלה לשעבר, מני נפתלי, שמסוכסך עם הזוג נתניהו, מול בית היועץ המשפטי לממשלה בפתח-תקווה. נפתלי נעצר וחקלאי שהכיר את עורך הדין שייצג את נפתלי נקרא כדי לייצג אותו. מאז הוא מייצג את נפתלי ואת ראשי המפגינים הן באפיק הפלילי והן באפיק המנהלי בעתירות לבג"ץ.

אני מעמת את חקלאי עם הטענות של נתניהו ומקורביו שהמפגינים הם אנשי שמאל שהמטרה שלהם היא להחליף את השלטון.

"אני אגיד לך בזהירות", הוא עונה. "זה נכון שחלק גדול מהמפגינים רוצים לראות את נתניהו מחוץ לכיסא ראש הממשלה. אבל לא על זה ההפגנות. אלה הן הפגנות נגד השחיתות ובעד שלטון החוק, ויש שם גם מפגינים שהם אנשי ימין, שחרדים לדמוקרטיה ולשלטון החוק וחרדים מהשחיתות. אני מביט בדברים מנקודת מבט משפטית וחושב שזו זכותם של אנשי ימין הגונים להפגין למען שלטון החוק. זכותם גם של אנשי שמאל להפגין למען שלטון החוק ולקוות שיוגש כתב אישום נגד נתניהו. מותר גם להפגין בעד נתניהו".

לעו"ד חקלאי חשוב להדגיש שלנתניהו עומדת חזקת החפות. "חזקת החפות היא זכות יסוד של כל חשוד וגם של ראש הממשלה. זהו לא מונח טכני, אלא מונח מהותי, ומבחינתי כרגע נתניהו הוא בבחינת חף מפשע", הוא אומר. וכאן מגיע ה"אבל". "אבל זה שמבחינת המשפט הפלילי נתניהו חף מפשע, לא אומר שיש לו מנדט להמשיך להיות ראש ממשלה.

"כמו שנתניהו עצמו אמר לאהוד אולמרט ב-2008 - ראש ממשלה שחשוד בעבירות פליליות רבות ומגוונות, כשוחד, הפרת אמונים, מירמה, אין לו מנדט ציבורי ואין לו מנדט מוסרי להמשיך לכהן ולקבל החלטות. צריך להבחין בין המישור של המשפט הפלילי, ששם נתניהו חף מפשע, ואם יוגש נגדו כתב אישום זכותו המלאה לנסות להוכיח את חפותו, לבין המישור הציבורי והמוסרי. במישורים האלה אין לו מנדט להמשיך לכהן כראש ממשלה. לא רק שנתניהו אמר את זה, כאמור, על אולמרט, כשאולמרט נחקר, אלא נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, אמר את זה עכשיו על נתניהו. ושמגר לא חשוד כאיש שמאל".

- אז לכו תפגינו מול בית ראש הממשלה. מה אתם רוצים מהיועמ"ש.

"ההפגנות אומרות משהו מאוד פשוט - אתה, מנדלבליט ראש התביעה הכללית, אחראי על חקירות המשטרה ופרקליטות המדינה, אתה מחויב לפקח עליהם ברצינות. הציבור אומר ליועמ"ש - אל תתכופף, תמשיך בחקירות בצורה רצינית וראויה.

אין לי ספק שההפגנות והרעש הציבורי שסביבן, חידדו אצל היועמ"ש את הצורך לעבוד באופן מקצועי והגון וביעילות. כאשר מופעל לחץ אדיר מצד לשכת ראש הממשלה על מנדלבליט, חשוב להפעיל מהצד השני לחץ ציבורי לגיטימי, ולהזכיר ליועמ"ש שהוא מחויב לציבור ולא לראש הממשלה".

- המשטרה אומרת שההפגנות לא חוקיות ודורשות רישיון ושהן מפריעות יתר על המידה לשגרת חייהם של תושבי פתח-תקווה.

"לפי החוק, הפגנה דורשת רישיון כאשר מתקיימים שלושה תנאים מצטברים - כאשר יש מעל 50 מפגינים, כשההפגנה נעשית מתחת לכיפת השמיים וכאשר נישאים בהפגנה נאומים בעלי אופי מדיני. בהפגנות הללו לא נישאים נאומים מדיניים, אלא נאומים המדברים על עקרון השוויון בפני החוק, ולכן לגישתנו הן לא דורשות רישיון. הרעיון בדמוקרטיה זה להרחיב את חופש הביטוי ואת חופש ההפגנה ולצמצם את האפשרות של המשטר או המשטרה לפגוע בזכויות הללו. לכן, בית המשפט העליון נמנע לאורך עשרות שנים מלהגדיר את הביטוי "נאומים בעלי אופי מדיני". הרעיון היה לאפשר את חירות ההפגנות. ואוי ואבוי אם צריך לבקש על זה רישיון הפגנה".

- למה לא לעבור להפגין מול משרד היועץ המשפטי לממשלה בירושלים, או במקומות אחרים שלא יפריעו לסדר הציבורי, ולא מול בתים פרטיים.

"קודם כל אני מייצג את ראשי המפגינים, אבל לא מחליט במקומם איפה להפגין. ראשי המפגינים חושבים שכיכר גורן כבר הפכה להיות סמל למאבק על חופש הביטוי ועל חופש ההפגנה. הכיכר בפתח-תקווה הפכה למקום שבו שברו את ידו של נפתלי, שבו עצרו מפגינים. לכן, אנחנו מבקשים להמשך להיות שם. אני מסכים שיש מקומות אסטרטגיים אחרים, אבל זה המקום שהמפגינים בחרו והם לא רוצים לוותר על 'המאחז".

"חשוב להזכיר שההפגנות הן לא ליד ביתו של היועמ"ש אלא במרחק של 400 מטר ממנו. להפגין בכיכר מרכזית בעיר שהיא מרוחקת 400 מטר מהבית זה בהחלט מאזן בין חופש הביטוי לזכות לפרטיות של מנדלבליט. זה פשוט מיקום מצוין. היועמ"ש אולי שומע חלק מהקולות שמגיעים משם אבל הוא לא סובל מזה".

עו"ד דניאל חקלאי

גיל: 44

מצב משפחתי: נשוי שני בנים

מקום מגורים: רחובות

מקצועי: חקלאי התמחה בסניגוריה הציבורית אצל סגן הסנגור הציבורי הראשי לשעבר, ד"ר דיוויד וינר ז"ל. בעל משרד פרטי המתמחה במשפט פלילי, עבירות צווארון לבן, ועדות חקירה ועתירות לבג"ץ

עוד משהו: חקלאי מייצג את איש העסקים גלעד רמות שחשוד בעבירות מימון מפלגות בתיק שבו היה חשוד יצחק (בוז'י) הרצוג. התיק נגד הרצוג נסגר ואילו רמות מחכה להחלטה של היועמ"ש, האם להעמידו לדין, לאחר שנערך לו שימוע בפניו