העלאת מחיר הקופקסון: 1,000% מאז השקת התרופה ב-1996

הקופקסון במינון כפול שהשיקה טבע ב-2014 כבר עלה ב-26% ■ חברי הקונגרס שמתכוונים לחקור לעומק את עליית המחירים: "החברות מייקרות את התרופות ללא אזהרה, סיבה או הצדקה"

מזרקי קופקסון / צילום: תמר מצפי
מזרקי קופקסון / צילום: תמר מצפי

מחיר הקופקסון של טבע עלה ב-1,002% מאז שהושק לראשונה בארה"ב בשנת 1996, ומחיר הקופקסון במינון הכפול (40 מ"ג), שהושק רק ב-2014, כבר עלה ב-26% מאז. כך כותבים חברי הקונגרס בארה"ב, אלייג'ה קמינג ופיטר וולץ', שהודיעו בסוף השבוע על כוונתם לחקור לעומק את עליית מחירי התרופות המיועדות לטיפול בטרשת נפוצה. טבע אינה החברה היחידה שעל הכוונת של שני חברי הקונגרס הדמוקרטים (ממרילנד וממסצ'וסטס), והם שלחו מכתבים גם לחברות באייר, ביוג'ן, נוברטיס ואחרות.

"אנחנו מאמינים שאף אמריקאי לא צריך להיאלץ להיאבק כדי להרשות לעצמו להשיג טיפול רפואי מציל חיים, במיוחד כשחברות התרופות מעלות את המחירים ללא אזהרה, סיבה או הצדקה", כתבו חברי הקונגרס במכתבם למנכ"ל הזמני של טבע, יצחק פטרבורג.

לדבריהם, בעוד שב-1996 עלות הטיפול השנתי בקופקסון (20 מ"ג) עמדה על 8,292 דולר, ב-2012 המחיר עלה ל-51,315 דולר וב-2017 הוא כבר הגיע ל-91,401 דולר. מחיר הקופקסון במינון הכפול עלה מ-63,715 דולר ב-2014 ל-80,062 ב-2017.

"במטרה לבחון את הסיבות למחירים מרקיעי השחקים של התרופות לטרשת נפוצה", כותבים חברי הקונגרס, הם מבקשים מטבע לספק מידע ומסמכים החל משנת 2010 ועד היום, הנוגעים בין היתר לרווח הנקי והתפעולי של התרופה; מכירות; עלות המכר; הנחות (מסחריות, או לתוכניות הביטוח הממשלתיות); מחקר ופיתוח; מיסוי ועוד. כמו כן דורשים השניים את כל המסמכים, כולל ניתוחים ותזכירים פנימיים של החברה והדירקטוריון בנושא - כולל, למשל, כל מסמך הנוגע למאמצים להאריך את תוקף הפטנט ואת ההסכמים והחוזים עם הספקים והמפיצים.

חברי הקונגרס מציינים במכתבם, כי בשוק הטיפול בטרשת נפוצה אין תחרות גנרית מספקת שתוביל לירידת מחירי התרופות, וכי הגנריקה היחידה היא לקופקסון במינון 20 מ"ג - ומחירה 66,731 דולר. "עם זאת, זמן קצר לפני שהושקה הגרסה הגנרית, טבע פיתחה גרסה במינון של 40 מ"ג שניתנת בתכיפות נמוכה יותר, והעבירה כ-70% מהמטופלים לגרסה זו - שאין לה תחרות גנרית", מזכירים השניים במכתבם.

העברת המטופלים לגרסה במינון הכפול סידרה לטבע עוד כמה שנים נוחות יחסית של תרומה ניכרת של הקופקסון, למרות התחרות הגנרית. עם זאת, ההערכות הן שגם לגרסה במינון הכפול צפויה תחרות בזמן הקרוב. במחצית הראשונה של 2017 הסתכמו הכנסות טבע מהקופקסון בכמעט 2 מיליארד דולר והרווחיות שלו הייתה למעלה מ-1.5 מיליארד דולר.

מטבע נמסר: "אנו מנתחים את הבקשה לעומק ומתכוונים להגיב בהתאם, ולשתף פעולה באופן מלא עם הוועדה, כדי להשיב על שאלותיהם".

בתוך כך, טבע דיווחה ביום שישי על השקה תרופה גנרית בבלעדיות בארה"ב. טבע השיקה את הגרסה שלה לתרופה Axiron, טסטוסטרון הניתן בתמיסה מקומית כטיפול בגברים בגירים עם רמות נמוכות של טסטוסטרון. מדובר בתרופה עם מכירות שנתיות של 247 מיליון דולר בארה"ב. ההשקה היא חדשות טובות לטבע, על רקע החולשה הניכרת בשוק הגנרי בארה"ב.

טבע נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי כ-17.6 מיליארד דולר, אחרי ירידה של כ-45% במניה מאז פרסום הדוחות.

העונש על העלאת מחירים: מיילן תשלם 465 מיליון דולר

בזמן שטבע רק עלתה על הרדאר של המחוקקים האמריקאים בהקשר של עליית מחירי התרופות, המתחרה מיילן כבר הייתה שם בשנה שעברה. מיילן עמדה במוקד הביקורת על העלאת מחירי התרופה המקורית EpiPen המיועדת לטיפול באלרגיות חריפות, ומנכ"לית החברה, הת'ר ברש, אף הגיעה לשימוע בנושא בבית הנבחרים. עניין נוסף היה סיווג התרופה בתוכנית הביטוח הממשלתית Medicaid: התרופה סווגה כתרופה שאינה חדשנית, דבר שאפשר למיילן לתת הנחה נמוכה יותר, ולפי הערכות, עלה למשלם המסים בארה"ב יותר ממיליארד דולר.

באוקטובר האחרון הגיעה מיילן לפשרה עם הרשויות בארה"ב, והודיעה שתשלם 465 מיליון דולר כדי לסיים את הפרשה, ובסוף השבוע הודיעה החברה על חתימה סופית של הסכם הפשרה עם משרד המשפטים האמריקאי. בהודעת משרד המשפטים צוין, שמי שהעיר את תשומת לב הרשויות לנושא הייתה חברת סאנופי, שלה היה מוצר מתחרה בשוק, והיא תקבל 38.7 מיליון דולר מסכום התשלום. נבחרי ציבור בארה"ב כבר גינו את הפשרה וציינו כי היא אינה מספקת.

טרשת נפוצה
 טרשת נפוצה