פיתוח חדש של תע"א: מערכת להפחתת הכבודה הנעלמת לטסים

המערכת הרובוטית זכתה בתחרות בינלאומית בסינגפור ■ עכשיו נשאר עניין קטן: לחתום חוזים

תיירות מזוודה
תיירות מזוודה

פיתוח חדש של התעשייה האווירית ושל החברה הסינגפורית Engineering ST עשוי לחסוך הרבה כאבי ראש לחברות התעופה, ולא פחות מהם - לרבבות הנוסעים בעולם. מערכת רובוטית חדשה שפותחה בשתי החברות ונחשפה בימים האחרונים בסינגפור, מאפשרת לייעל את תהליך הפריקה והעמסה של הכבודה ממטוסים בשדות התעופה ברחבי העולם, "תוך הפחתה דרסטית" כפי שטוענת תע"א, בנזק ובאבדן שנגרם למזוודות שמלוות את הנוסעים אל יעדיהם או מהם.

מדגים טכנולוגי ראשון של המערכת החדשה של תע"א ושל החברה הסינגפורית זכה בימים האחרונים במקום הראשון במסגרת תחרות שקיימה רשות שדות התעופה בסינגפור, ובה השתתפו כ-20 חברות.

באמצעות המערכת, הכבודה שנפרקת מהמטוס או מועמסת עליו נסרקת באמצעות חיישנים, נתוניה מוזנים כל העת אל המחשב הראשי שלה - כל זאת באופן המאפשר מעקב רציף אחריה מהמסועים, ולאורך כל תחנה שהיא עוברת.

בתע"א מדגישים כי כל התהליך המורכב, שמחייב תזמון ודיוק, נעשה ללא מגע יד אדם ולמעשה מייתר את פעילות הסבלים.

"מדובר בפתרון חדשני ובעל משמעויות תפעוליות וכלכליות מרחיקות לכת לנמלי התעופה ולקהל הנוסעים", אמר בהתייחס למערכת החדשה סמנכ"ל בתע"א, שאול שחר: "אני בטוח שזכיית המערכת בתחרות בסינגפור. תפתח לנו דלתות גם במדינות נוספות". בתע"א אמרו כי המערכת החדשה מאפשרת הטמעה עם מערכות קיימות בשדות תעופה בעולם, ובלי עלויות משמעותיות.

למרות הגידול שחל בעולם במספר הטסים - מספר המזוודות האבודות הולך וקטן מדי שנה. על פי נתוני SITA, שמרכזת נתונים שנוגעים לתעופה העולמית בהסתמך על מאות חברות תעופה ונמלים ברחבי העולם, בשנה האחרונה חלה ירידה של 12% במספר מקרי האובדן של כבודה וירידה של כ-70% במקרים אלה במהלך העשור האחרון. על פי SITA, בשנה האחרונות עמד מספר המזוודות האבודות על 5.73 לכל 1,000 נוסעים.

ב-2016 טסו ברחבי העולם 3.77 מיליארד איש. באותה שנה כמחצית מהמזוודות שאבדו או הגיעו באיחור לבעליהן "התברברו" במסגרת טיסה עם עצירת ביניים (קונקשן). אשתקד שילמו חברות התעופה כ-2.1 מיליארד דולר פיצוי לנוסעים במסגרת פרוצדורת השבת המזוודות לבעליהן.

על פי הערכות בענף התעופה, היקף האובדן של מזוודות בנמלי התעופה ברחבי העולם עוד יירדו, בין השאר בעקבות תקנות IATA המחייבות חברות תעופה להגביר את המעקב שהן מקיימות אחר כל פריט כבודה. תקנות אלה ייכנסו לתוקף במהלך 2018.

המזוודה לא הגיעה
 המזוודה לא הגיעה