טראמפ: "אנחנו לא משקמים מדינות, אנו מחסלים טרוריסטים"

נשיא ארה"ב בסיבוב פרסה מההצהרות שלו במירוץ לנשיאות: ארה"ב לא תיסוג מאפגניסטן ■ הוא מזהיר: "המחויבות שלנו אינה בלתי מוגבלת"

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס

במסע הבחירות לנשיאות, אשתקד, התהדר המועמד דונלד טראמפ בנוצות בדלניות והכריז בצורה חד-משמעית: ארה"ב צריכה לסגת מאפגניסטן והיא שגתה כאשר פלשה לשם. עתה, שבעה חודשים לאחר שנכנס לבית הלבן, משמיע הנשיא טראמפ זמירות חדשות: האינסטינקט הראשוני שלי הטעה אותי; ארה"ב לא תיסוג מאפגניסטן.

בנאום לאומה אמש שרטט טראמפ אסטרטגיה חדשה, אך היא לא הייתה שונה בהרבה מהאסטרטגיות ששרטטו קודמיו. השורה התחתונה שלה הייתה: המלחמה בת כמעט 16 שנים - המלחמה הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב - תימשך. הפרטים היו מעורפלים, אך המסר ברור: אנו מוסיפים להיות תקועים בביצה האפגנית.

התומכים השרופים של טראמפ, ששתו בצמא את המסר הבדלני שלו במהלך הקמפיין, בוודאי התאכזבו. ברייטבארט ניוז, אתר הימין הקיצוני שעתה שב לנהל אותו סטיב בנון, "היועץ האסטרטגי" של טראמפ שפוטר בסוף השבוע שעבר, מתח ביקורת קשה על טראמפ בגין הנאום ואמר שמדובר בתפנית של 180 מעלות.

"האינסטינקט הראשוני שלי היה לסגת, ובדרך-כלל אני אוהב ללכת להיכן שהאינסטינקטים שלי מובילים אותי", אמר טראמפ. "אך כל חיי שמעתי שתהליך קבלת החלטות נעשה הרבה יותר קשה כאשר אתה יושב בלשכה הסגלגלה. בכל זאת, המחויבות שלנו אינה בלתי מוגבלת והתמיכה שלנו (בממשלת אפגניסטן) אינה צ'ק פתוח. העם האמריקאי מצפה לראות רפורמות אמיתיות ותוצאות של ממש".

במאמץ להצדיק את החלטתו להאריך את הנוכחות האמריקאית באפגניסטן אמר טראמפ שנסיגה חפוזה משם תיצור חלל שיתמלא בטרוריסטים - "מצב צפוי אך בלתי קביל".

טראמפ מתח ביקורת קשה על הנשיא לשעבר, ברק אובמה, בגין החלטתו לסגת בחופזה מעיראק ועל שקבע לוחות זמנים להוצאה מדורגת של הכוחות האמריקאים מאפגניסטן. הגישה שלי תהיה שונה באופן "דרמטי" מזו של אובמה, הוא הבטיח.

"העם האמריקאי התעייף ממלחמות ללא ניצחון", אמר טראמפ. "אני חולק את תחושת התסכול של העם האמריקאי... בסופו של דבר, אנו נילחם ואנו ננצח". הוא הוסיף: "אנו חייבים למנוע היווצרות מחודשת של מקומות מקלט לטרוריסטים שיאיימו על אמריקה. לא נעסוק שוב בשיקום מדינות. אנו מחסלים טרוריסטים".

כרגיל, במלל הרב של טראמפ לא היו הרבה נתונים והוא הצדיק זאת כך: "לא אדבר על מספרי הכוחות הלוחמים או על התכנית שלנו לפעילות צבאית נוספת. תנאים על הקרקע, לא לוחות זמנים שרירותיים, ינחו את האסטרטגיה שלנו מעתה ואילך... לא אומר מתי בדעתנו לתקוף, אך אנו נתקוף גם נתקוף".

אנליסטים מעריכים כי טראמפ ישלח לאפגניסטן כ-4,000 חיילים נוספים, כפי שהמליץ הפנטגון. עתה נמצאים במדינה זו כ-8,400 חיילים אמריקאים. רובם משמשים כיועצים ומדריכים לצבא אפגניסטן, אך כ-2,000 עוסקים בפעולות לוחמה בטרור. בעיצומה של המלחמה, היו מוצבים באפגניסטן 100 אלף חיילים אמריקאים. אובמה החל להחזיר אותם הביתה ב-2010 ו-2011, כפי שהתחייב במערכת הבחירות שלו.

יותר מ-2,400 חיילים אמריקאים ו-1,000 חיילים של כוחות הברית נהרגו באפגניסטן מאז פלשה ארה"ב למדינה באוקטובר 2001, זמן מה לאחר פיגועי 11 בספטמבר, במאמץ למגר את הטאליבאן שנתן חסות לכוחות אל קאעדה. לצידם נהרגו בקרבות יותר מ-30 אלף חיילים של צבא ממשלת אפגניסטן, בעל בריתם של האמריקאים.

החלטה כיצד לפעול באפגניסטן הייתה ענן שהעיב על הבית הלבן מתחילת כהונתו של טראמפ. מלכתחילה הוא דבק בעמדתו הראשונית, שצריך לשים קץ למעורבות האמריקאית שם, ובמקומות אחרים מחוץ לארה"ב, אך בכירים בממסד הביטחוני-צבאי, ובראשם שר-ההגנה, ג'יימס מאטיס, והיועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר שכנעו אותו לשנות את דעתו. יש משמעות לעובדה, שהמתנגד העיקרי בממשל לנוכחות האמריקאית באפגניסטן, סטיב בנון, שהיה "אסטרטג ראשי" של טראמפ, פוטר ביום ו' שעבר, כמה ימים לפני הנאום לאומה.