קרן פימי רוכשת את השליטה באורביט תמורת עד 108 מיליון ש'

בשלב ראשון פימי של ישי דוידי תשקיע בחברה 36 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות ותהפוך להיות בעלת השליטה ■ בשלב השני והשלישי פימי תקבל אופציות להשקעה של עד 72 מיליון שקל

ישי דוידי / צילום: תמר מצפי
ישי דוידי / צילום: תמר מצפי

ישי דוידי שוב מזהה פוטנציאל שווי לא ממומש בחברה בורסאית, והפעם מדובר באורביט  טכנולוגיות. החברה עדכנה הבוקר (ג') כי חתמה על הסכם מול קרן פימי של דוידי, שתשקיע בה עד 110 מיליון שקל - כנגד הקצאה של עד כ-55% ממניותיה של אורביט - כך שהכסף ייכנס לתוך החברה. השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים והתחייבויות. אורביט מפתחת, מייצרת ומשווקת פתרונות תקשורת המשלבים טכנולוגיות מתקדמות עבור יישומים בים, ביבשה, באוויר ובחלל, ומוצריה מתאימים גם לשווקים מסחריים וגם לביטחוניים.

במסגרת השלב הראשון של העסקה צפויה פימי להשקיע באורביט 36 מיליון שקל תמורת כ-33% מהונה, לפי מחיר מניה של 6.7 שקלים - גבוה בכ-36% משווי מניית אורביט הבוקר, שעמד על פחות מ-5 שקלים - מה ששלח את מניית אורביט לזינוק שעבר את מחיר העסקה, ועמד בשעות הצהריים על כ-50%.

השקעה זו תהפוך את פימי לבעלת המניות הגדולה ביותר באורביט ולבעלת השליטה בה, והיא תמנה שלושה דירקטורים מטעמה (מתוך עד שישה), ובהם איציק גת, לשעבר יו"ר חברת רפאל, הצפוי להיות יו"ר אורביט.

חלקו של בעל השליטה הנוכחי באורביט, זאב שטיין, צפוי לרדת בעקבות העסקה לכ-29%, לעומת 45.5% היום. הוא יסיים את תפקידו כיו"ר אורביט, וימשיך להעניק לה שירותי ייעוץ למשך שלוש שנים, בעלות דומה לזו שקיבל כיו"ר, שעמדה ב-2016 על 1.6 מיליון שקל. עוד צפויים לעזוב את דירקטוריון אורביט מיכאל בר חיים ושמעון אקהאוז.

בשלב השני של העסקה תקבל פימי שני סוגי אופציות לא סחירות להגדלת השקעתה באורביט בעד 72 מיליון שקל נוספים - בתחילה השקעה של 18 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 7.5 שקלים, שיוכל להגדיל את חלקה של פימי בחברה ל-42%, ובהמשך השקעה של 54 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 9 שקל, שיוכל להגדיל את חלקה עד ל-55% מההון.

העסקה נעשית בזמן שמניית אורביט נסחרת ברמת שפל, ומשקפת לחברה שווי של כ-50 מיליון שקל בלבד, אחרי שמתחילת החודש צללה בכ-30%, והשלימה צלילה של יותר מ-80% מרמת השיא שאליה הגיעה בתחילת 2011, ושיקפה לאורביט שווי של 265 מיליון שקל. בשנים קודמות, לאחר שהגיעה לשיא, סבלה אורביט ממאבקים בין בעלי מניות וממשבר ניהולי.

גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי, אמר היום כי: "אורביט פועלת בתחומים בעלי פוטנציאל צמיחה משמעותי. לחברה יש ידע ייחודי בתחומי מערכות תקשורת עתירות טכנולוגיה, והיא מעניקה פתרונות לשווקים מסחריים, אזרחיים וביטחוניים. העסקה תואמת את מדיניות הקרן לרכישת חברות והשבחתן, ואנו מאמינים כי לפימי יכולת משמעותית וניסיון רב, העשויים לתרום לצמיחת החברה ולקדם את מימוש הפוטנציאל הרב הקיים בה".

לדברי איתן ליבנה, מנכ"ל אורביט: "החברה חיזקה בשנתיים האחרונות את היצע המוצרים שלה וחתמה על הסכמים אסטרטגיים עם לקוחות מהגדולים ביותר בעולם הלוויינות והתעופה. ההבנה הגבוהה של קרן פימי בחברות תעשייתיות גלובליות בכלל, ובעולם התוכן של אורביט בפרט, כמו גם ניסיונם העסקי הרחב והמוכח, יסייעו לנו רבות במינוף נקודות הכוח והחוזקה של החברה, ותרגומן לצמיחה עסקית ורווחיות".

מגמה של שחיקה בתוצאות

אורביט, שנוסדה ב-1950 והפכה ציבורית ב-1988, מעסיקה כ-170 עובדים, עיקרם באזור התעשייה בנתניה. אורביט מחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים - פיתוח ואספקת פתרונות לניהול מערכות קשר בכלי טיס, פיתוח ושיווק מערכות תקשורת לוויינית ופיתוח ושיווק ומתן שירותים באובייקטים המוטסים באוויר ובחלל, ובהם טילים.

בשבוע שעבר עדכנה אורביט על קבלת הזמנה "מספק עולמי של מוצרים ושירותים ביטחוניים, לאספקת מערכות תקשורת למסוקים בהיקף של כ-11 מיליון שקל". את ההזמנה תספק אורביט בין השנים 2018-2022. בתוך כך עדכנה החברה, כי בכוונתה להרחיב את פיתוחו של מוצר לתקשורת לוויינית במטוסים, כך שיכלול גם תקשורת למסוקים.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה התכווצו הכנסותיה של אורביט ב-28% לכ-7 מיליון דולר - בעיקר בשל ירידה במכירות מערכות עקיבה וטלמטריה ומערכות תקשורת לוויינים, והיא הציגה הפסד של קרוב ל-2 מיליון דולר, לעומת שורה תחתונה מאוזנת ברבעון המקביל אשתקד והפסד של כ-5 מיליון דולר בשנת 2016 כולה.

השחיקה הרבעונית בתוצאות ממשיכה את המגמה המאפיינת את פעילותה בשנים האחרונות, עם צלילה של כ-40% בהכנסות מסוף 2014, לרמה של כ-30 מיליון דולר בסיכומה של 2016, והפסד נקי מצטבר של כ-2 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות (2014-2016). לחברה סדרת אג"ח בהיקף של קרוב ל-30 מיליון שקל, שרשמה גם היא עליות חדות היום, ונסחרת בתשואה של כ-2.7%.

שורה של השקעות מתחילת השנה

קרן פימי, קרן ההשקעות הפרטית הגדולה והמצליחה בישראל, רכשה מאז היווסדה ב-1996 את השליטה בכ-85 חברות, ומימשה כ-55 מהן, בהיקף עסקאות כולל של יותר מ-4.5 מיליארד דולר. הקרן מעסיקה כיום יותר מ-25 אלף עובדים, עם כ-50 מפעלי ייצור בישראל ועוד עשרות מפעלים בעולם. הקרן משקיעה בחברות ישראליות עם פעילות בינלאומית משמעותית.

בחודש שעבר השלימה פימי את מכירת החזקותיה בחברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת לידי חברת אוריקס (Orix) היפנית, ששילמה לפימי כ-400 מיליון דולר (ובסך הכול כ-630 מיליון דולר עבור כל מניות אורמת שרכשה) - עסקה שייצרה לפימי תשואה של פי שלושה על השקעתה בחברה - כולל דיבידנדים שמשכה מאז נכנסה להשקעה בה ב-2012. זמן קצר קודם לכן רכשה פימי את חברת פתרונות האבטחה G4S מהחברה האם הבריטית, תמורת 350 מיליון שקל.

מלבד G4S, בשנה האחרונה פימי ביצעה השקעות חדשות ביצרנית מנועי המטוסים מנועי בית שמש, בספקית הפתרונות לחניונים ולתחום התעשייה יוניטרוניקס, בחברת המזון גלעם ובספקית פתרונות מיחזור הכימיקלים דלק-סן, בהשקעה כוללת של כ-165 מיליון דולר, לצד השקעות המשך של כ-35 מיליון דולר שביצעה בחברות מגל, המ-לט וגילת.

אורביט טכנולוגיות

שנת הקמה: 1950

תחום פעילות: פיתוח, ייצור ושיווק פתרונות תקשורת המשלבים טכנולוגיות מתקדמות

מספר עובדים: כ-170

משרדי החברה: נתניה

מנכ"ל: איתן ליבנה

 

מניית אורביט איבדה 55% בשלוש שנים
 מניית אורביט איבדה 55% בשלוש שנים