דולר בחזרה על כל נסיעה באובר: אפליקציה להנחות החזר

האפליקציה Ibotta מרכזת הנחות לחנויות ולאפליקציות פופולריות, כמו טארגט, וולמארט, אמזון ואובר - שיכולות להגיע להחזר של 50%

איבוטה. לא איסוף של אגורות / צילום מסך
איבוטה. לא איסוף של אגורות / צילום מסך

אמריקאים וישראלים חולקים תשוקה עמוקה להנחות, קופונים וכל מה שביניהם - ובשנים האחרונות החברים פה בארצות-הברית לוקחים את זה צעד קדימה עם מה שנקרא "ריבייט", ובעברית (מתברר שיש לזה מונח) "הנחות החזר".

האינטרנט מלא בשלל חברות שמציעות ללקוחות חלק מהכסף בחזרה, אחרי שביצעו את הרכישה, למשל קנה את המוצר ב-30 דולר וקבל 3 דולרים בחזרה - או סוכני אמצע שמציעים "לחלוק" את העמלה עם הלקוח, למשל "הזמן דרכנו חדר במלון - אנחנו נמכור לך אותו במחיר ללילה שהמלון מציע באופן ישיר, אבל נחלוק איתך את העמלה שאנחנו מקבלים כך שתקבל 20 דולר בחזרה".

האינטרנט מלא בשלל ריבייטים - ועידן גוגל הפך אותם לנגישים יותר, אבל בדרך גם יצר הרבה אתרי "זבל" שמציעים קופונים שלא עובדים והנחות לא קיימות, רק כדי לקבל רווחים מפרסומות. זה הסוד של איבוטה, אחד הסטארט-אפים היותר מעניינים בקהילת היזמות המאוד צומחת של דנבר, קולורדו, שיש מי שכבר קוראים לה "סיליקון סאמיט", על שם פסגות הסקי המפורסמות שלידה ובהם אתרי הסקי היקרים והנחשבים באמריקה ווייל ואספן.

איבוטה נוסדה על-ידי בריאן ליץ', משפטן צעיר ומבטיח שסיים לימודים בשלוש מהאוניברסיטאות המצליחות בעולם (הארוורד, אוקספורד וייל) - אבל לאחר שהתמחה אצל אחד משופטי העליון האמריקאיים החליט לוותר על קריירה משפטית, להקים משפחה בקולורדו ולמצוא "דרך טובה יותר לחבר בין אנשים למותגים".

אליו הצטרפו כמה מפתחים, מנהלי מוצר ואנשים מתעשיית הטק של סן פרנסיסקו שהחליטו להעביר את המשפחה להרים - שם איכות החיים גבוהה, המחיה זולה בהרבה, ומהחלון נשקפים הרים מושלגים בכל בוקר.

הייחוד של איבוטה הוא בכך שהיא מציעה ריבייטים קלים ומרוכזים במקום אחד לחנויות ולאפליקציות הפופולריים ביותר בעולם, בהם רשתות כמו טארגט, וולמארט, אמזון ואפילו אובר. האפליקציה גם מציעה משחוק מעניין (גיימיפיקציה) לתחום בכך שהיא מאפשרת ליצור קבוצות עם משתמשים אחרים ולחלוק ברווחים או לקבל מכפילי רווח בהתאם להישגים של יתר חברי הקבוצה.

סיפורי הצלחה

אני מודה שבאופן אישי לא ממש קניתי את הרעיון, כאשר פיל, חבר לכיתה בסטנפורד, הכיר לי את החברה החדשה שבה הוא עובד לאחר שעבר בעצמו לקולורדו. קופונים והחזרים מזעריים נשמעו לי כמו תחביב של עקרות בית במדינות נידחות בחלקים השוממים של ארצות-הברית - מעין איסוף אגורות.

לשמחתי, טעיתי. כך למשל, נסיעה באובר במרכז סן פרנסיסקו עולה כ-4 דולרים - והאפליקציה מציעה ריבייט קבוע של דולר לכל נסיעה מוזמנת דרכה, בלי כמובן לשנות את מחיר הנסיעה, וכן בונוס של 5 דולרים אחרי הנסיעה החמישית. המשמעות: לאחר 10 נסיעות שעלותן הכוללת 20 דולר, תקבלו 10 דולרים מהאפליקציה. לא פחות מ-50% מהכסף בחזרה. אם זה לא מספיק, כדי לעודד הרשמה לאפליקציה, בחברה מעניקים "מענק פתיחה" של 10 דולרים לכל נרשם (לפחות נכון לעכשיו). את הכסף ניתן להעביר ברגע שמגיעים ל-20 דולר ללא תשלום לחשבונות פייפאל או Venmo.

אתר האינטרנט של החברה עמוס בסיפורי הצלחה של לקוחות שנשבעים שהודות לריבייטים באפליקציה הצליחו לשלוח את הילדים לקולג', לממן לעצמם חופשה ועוד. מרבית הסיפורים, כמובן, קשורים לעסקאות קצת יותר משמעותיות מנסיעות של 4 דולרים באובר. למתקדמים, ניתן גם להוסיף כרטיסי חבר מועדון לרשתות לאפליקציה ולהרוויח פעמיים תוך כדי שעוקבים במקום אחד אחר ההתקדמות בכל מועדוני הלקוחות או לקבל בונוסים כספיים על הזמנת חברים לאפליקציה.

"הרעיון הוא להחזיר את הכוח לידיים של הלקוחות ולאפשר להם לקבל את ההחלטה הכי טובה לגבי רכישה. חברות וספקים 'זורקים' הרבה כסף על שיווק ועל פרסום - כשבעצם הרבה מהכסף הזה יכול להגיע ללקוח בעצמו. אנחנו מנסים להנגיש את המידע ללקוחות ולעודד חברות לשתף את הרווחים עם לקוחות שלהם שבוחרים באפיק רכישה הזה", מסביר ליץ'. "החנויות מסוגלות להיות יותר תחרותיות ולחסוך תקציבי פרסום מטורפים. אנחנו בנינו עסק שלם על בסיס ההנגשה של המודל הזה, ולקוחות יכולים לחסוך כסף ולהרשות לעצמם יותר מוצרים".