טראמפ תוקף את העיתונאים: "נותנים במה לקבוצות שנאה"

הדמוקרטים מתכוננים ל-2020: מעריכים כי ניקי היילי תרוץ לנשיאות ■ ספירת "וושינגטון פוסט": טראמפ עבר את רף ה-1,000 השקרים בכהונתו; בממוצע: 5 שקרים ביום ■ הרפובליקאי הבכיר בסנאט: ספק אם טראמפ יוכל להציל את נשיאותו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, תקף הבוקר (שעון ישראל) פעם נוספת את אמצעי התקשורת בעצרת אוהדים רעשנית בפיניקס, אריזונה. הוא ניסה לגמור חשבון עם העיתונים הגדולים ועם כמה ערוצי חדשות בכבלים על שעיוותו, לטענתו, דברים שהשמיע בעקבות ההתפרעויות של ניאו-נאצים וגזענים אחרים בשארלוטסוויל, וירג'יניה, בסוף השבוע שעבר.

טראמפ טען כי גינה קבוצות משטמה שחוללו את המהומות - את הניאו-נאצים, את אלה שמאמינים בעליונות הגזע הלבן, את הקו-קלאקס-קלן - אך העיתונות דיווחה על תגובתו באופן סלקטיבי, האשימה אותו שהוא הגיב מאוחר מדי והתעלמה לחלוטין מקריאתו לאחדות.

"הגיע הזמן לחשוף את כזבי המדיה הנכלולית", הוא הכריז. "עיתונאים הם אנשים מאוד לא הגונים... היחידים שנותנים במה לקבוצות המשטמה הם העיתונים, הפייק ניוז".

האוהדים באריזונה הריעו לטראמפ בהתלהבות, אבל וושינגטון מתחילה להפנות לו עורף - לא רק דמוקרטים, זה ברור, אלא גם רפובליקאים. יש כאלה שכבר מוכנים לקבור את נשיאותו.

הבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב ייערכו בעוד יותר מ-3 שנים, אבל המפלגה הדמוקרטית כבר מתכוננת למירוץ הבא, והקו המנחה של ההכנות הוא שהרפובליקאים לא יתלכדו סביב טראמפ ב-2020. הוא ייאלץ להתמודד עם מועמדים אטרקטיביים יותר בפריימריז של המפלגה הרפובליקאית, ואחת מהם תהיה - כך מעריכים קברניטי הדמוקרטים - ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם ואחת מהכוכבים הזוהרים בשמי הרפובליקאים.

היילי, שקנתה לה שם כידידה אמיצה של ישראל - בין היתר בגלל הביקורת שהיא מטיחה בוועדת לזכויות האדם שליד או"ם בגין יחסה העוין לישראל - תוכל לזכות בתמיכה של תורמים גדולים למפלגה הרפובליקאית, לרבות שלדון אדלסון. העובדה שהיא אישה ובת מיעוטים עשויה לקושש לה תמיכה מקבוצות שבדרך-כלל אינן מזוהות עם הרפבוליקאים. גם כישוריה האורטוריים מוסיפים לאטרקטיביות הפוליטית שלה.

כאשר מפלגה מתכוננת למערכת בחירות, היא עוסקת בעיקר במה שמכונה בלשון נקייה "מחקר אופוזיציוני", ובלשון פחות נקייה - צבירת מידע שלילי, ליקוט קפדני של כל פיסת לכלוך שדבקה בנשוא המחקר אי-פעם, כל התבטאות חריגה, כל עבירה על החוק.

אם הדמוקרטים החלו להשקיע זמן וממון לסריקת עברה של היילי, כנראה שיש להם בסיס להאמין שהיא תהיה בשורה הראשונה של הפוליטיקאים הרפובליקאים שיקראו תיגר על מנהיגותו של דונלד טראמפ. זאת בהנחה שטראמפ בכלל ישרוד בלשכה הסגלגלה עד תום כהונתו, ולא ייבעט משם קודם לכן בעקבות גילויי החקירה המיוחדת שמתנהלת עתה סביב קשרי מטה הבחירות שלו עם רוסיה, סביב כשרותן של עסקות פיננסיות של בכירי אותו מטה, לרבות, אולי, של טראמפ עצמו, וסביב טענות - שטרם הוכחו - שחלק מאנשים אלה ניסו לשבש הליכי משפט.

בניתוח שפורסם אמש (ג') ב"פוליטיקו" מוזכרים בכירים רפובליקאים נוספים כמטרה ל"מחקר האופוזיציוני" של הדמוקרטים, ובהם סגן הנשיא, מייק פנס; מושל מדינת אוהאיו, ג'ון קייסיק; והסנאטור בן סאס מנבראסקה, שהתפרסם בהתקפותיו החריפות של טראמפ. הוא אחד מהמחוקקים הרפובליקאים הבודדים שהעז למתוח ביקורת פומבית על הנשיא.

העובדה שההיערכות לקראת 2020 החלה אחרי 7 חודשי כהונה בלבד של טראמפ - לא זכור תקדים לחיפזון כזה - מצביעה על גודל הקשיים של הנשיא: השחיקה המתמדת בתמיכה בו, לרבות במדינות שהיו חיוניות לבחירתו; שסע מעמיק בינו לבין המפלגה הרפובליקאית, לרבות פיצוץ עם מנהיג סיעת הרוב בסנאט; וגל גואה של פרסומים שליליים על טראמפ, לרבות ספירה ומיון מדוקדקים של "שקרים" שהשמיע מאז שנכנס לתפקידו, ומאמר שטוען כי חלה הידרדרות במצבו הנפשי.

הנה ההתפתחויות העיקריות:

הפופולריות של טראמפ מוסיפה לצנוח: סקר ארצי של "וושינגטון פוסט" ו-NBC, שפורסם אתמול, הראה כי רוב האמריקאים מסתייגים מדברי הנשיא בעקבות המהומות בשארלוטסוויל. כזכור, טראמפ קבע אז סימטריה מוסרית בין ניאו-נאצים, חברי קו-קלאקס-קלאן ורכיבים אחרים של הימין הקיצוני, שהשתוללו בעיר, לבין מפגינים שמחו על נוכחותם שם. 56% מהנשאלים אמרו כי אינם מרוצים מהדברים; 37% הביעו יחס חיובי.

3 סקרים נפרדים של NBC ו-Marist העלו כי ב-3 מדינות במערב התיכון - מישיגן, וויסקונסין ופנסילבניה - שהיו חיוניות לנצחון טראמפ בבחירות, נרשמה ירידה חדה בתמיכה בו. במישיגן,אמרו 55% מהנשאלים כי הם מסתייגים מהנשיא; 36% הביעו תמיכה בו. שיעורי תמיכה והסתייגות דומים נרשמו גם בשתי המדינות האחרות. אולי הנתונים המאלפים ביותר התקבלו מניתוח התגובות על השאלה: "האם התנהגותו של טראמפ כנשיא גורמת לך להרגיש גאה או נבוך". 64% במישיגן ובוויסקונסין ו-63% בפנסילבניה אמרו כי התנהלות טראמפ גורמת להם מבוכה. רק כרבע מהנשאלים חשו גאווה.

מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט, מיץ' מקונל, מטיל ספק בנשיאות טראמפ. התהום בין טראמפ לממסד המפלגה הרפובליקאית העמיקה עוד יותר בעקבות התלקחות של איבה גלויה בין הנשיא לבין מיץ' מקונל, מנהיג הסיעה הרפובליקאית בסנאט. טראמפ מטיל על מקונל את האחריות לכישלון המאמצים למחוק את אובמה-קר מספר החוקים. מקונל זועם על טראמפ בגלל הכרזותיו שיצא נגד מחוקקים רפובליקאים ש"בגדו" בו. לדברי "ניו-יורק טיימס", השניים אינם מדברים זה עם כבר כמה שבועות, ושיחתם האחרונה הידרדרה לחילופי צעקות.

בשיחות פרטיות אמר מקונל, לדברי ה"טיימס", כי יש לו ספק האם טראמפ יוכל להציל את נשיאותו. בנאום פומבי הוא הוא אמר כי לא ברור לו האם טראמפ מבין את מוסד הנשיאות; ובשיחות פרטיות נוספות הוא אמר כי הנשיא אינו מוכן לגמרי להתחיל ללמוד את האל"ף-בי"ת של מלאכת השלטון. הדברים מצטרפים לביקורת חריפה ביותר שהשמיע הסנאטור הרפובליקאי בוב קורקר, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט: "טראמפ טרם הראה שיש לו יציבות ויכולות שנדרשות כדי לשמש נשיא".

אלה התבטאויות חסרות תקדים על נשיא מכהן מפי חברי מפלגתו. טראמפ אינו מבין, או אינו רוצה להבין, שהוא זקוק למחוקקים הרפובליקאים כדי לממש את האג'נדה שלו, ויש מחוקקים שמתחילים להניף את נס המרד.

התקשורת קוברת את טראמפ. העיתונים הגדולים, ובמיוחד "וושינגטון פוסט" ו"ניו-יורק טיימס", ובמידה פחותה שני ערוצי חדשות בכבלים, MSNBC ו-CNN, שטראמפ ואוהדיו מכנים "פייק ניוז", מוסיפים לכרסם בדימויו של טראמפ ומציגים אותו כמי שאינו כשיר לשמש כנשיא. ה"פוסט" מדווח היום (ד') על תוצאות ספירת "טענות מטעות" (או, בלשון פחות נקייה, שקרים) של טראמפ שערך דסק בדיקת העובדות (fact checking desk) בעיתון. הדסק, שניטר כל התבטאות של טראמפ מאז נכנס לבית הלבן, מצא כי הנשיא עבר את רף 1,000 "הטענות המטעות" מאז תחילת כהונתו - 1057 טענות כאלה, ליתר דיוק, ובממוצע - כמעט 5 שקרים ביום. במהדורתו המקוונת מפרסם העיתון רשימה אינטראקטיבית של "כל הטענות המטעות".

העיתון מציין כי "טענות מטעות" רבות ברשימה הן טענות שטראמפ חזר עליהן כמה פעמים, אף על-פי שהן הוכחו ככוזבות. על יותר מ-30 כזבים, חזר טראמפ לפחות 3 פעמים. פעמים חוזרות ונשנות הוא ייחס לעצמו החלטות או או אירועים כלכליים שנובעים מהחלטות שהתקבלו לפני שנכנס לבית הלבן ואפילו לפני שנבחר.

ובמאמר דעה שפורסם אתמול קובע בעל הטור הליברלי יוג'ין רובינסון: "הגענו לשלב שבו שבו לאומה יש זכות וצורך לדעת: באיזו מידה טראמפ בלתי יציב ומנותק מהמציאות?". הוא מציין כי ג'קי ספיר, צירה דמוקרטית בבית הנבחרים, צייצה בשבוע שעבר כי טראמפ "מגלה סימנים של התנהגות בלתי יציבה, שמעמידה את ארה"ב בסכנה חמורה". היא קראה לנקוט פעולה לפי התיקון ה-25 לחוקה, שמתיר לסגן הנשיא ולחברי הקבינט "ליטול מהנשיא את סמכויותיו, אם הוא אינו מסוגל למלא את חובותיו".

דיבורים על בריאותו הנפשית של טראמפ נשמעו גם בעבר, והעובדה שהם מוסיפים לקבל תהודה במדיה פוגעת, ללא ספק, בדימויו של הנשיא.