הלחץ נמשך: ארה"ב הטילה עיצומים על 16 גופים מסין ורוסיה

בנוסף, ארה"ב דורשת 11 מיליון דולר מחברות מסין וסינגפור שלטענתה העבירו כספים באמצעות חשבונות אמריקאים עבור ישויות בצפון קוריאה שמצויות תחת העיצומים

 קים ג`ונג און / צילום: רויטרס
קים ג`ונג און / צילום: רויטרס

ארה"ב הידקה את ההגבלות הפיננסיות על צפון קוריאה, באמצעות הטלת עיצומים על ישויות סיניות ורוסיות שלטענתה מסייעות לפיתוח הנשק הגרעיני והטילים הבליסטיים של פיונגיאנג. בנוסף, היא דורשת מיליוני דולרים שלדבריה הועברו דרכה במסגרת תוכניות הפיתוח הללו.

בתביעה, שהוגשה בבית משפט פדרלי בוושינגטון, דורשת ארה"ב 11 מיליון דולר מחברות מסין וסינגפור שלטענתה העבירו כספים באמצעות חשבונות אמריקאים עבור ישויות בצפון קוריאה שמצויות תחת העיצומים.

העיצומים והדרישה לפיצוי הם צעדים נוספים נגד חברות וגורמים פרטיים במאמץ להגביר את הלחץ הכלכלי על משטר קים ג'ונג און, שעורך ניסויים בטילים ובנשק גרעיני בניגוד להחלטות האו"ם. באמצעות עיצומים אלו מנסה דונלד טראמפ ללחוץ על סין - עמיתת הסחר הגדולה של צפון קוריאה - להגביר את הלחץ על שכנתה ובעלת בריתה, למרות שמשטר קים מקבל במקרים רבים החלטות בניגוד לעמדת בייג'ין.

"התביעות הללו מדגימות את הנחישות שלנו לעצור את הבנקים תחת העיצומים בצפון קוריאה ואת השותפים הפיננסיים שלהם בחו"ל, כדי למנוע מהם להתחבר בצורה לא חוקית למערכת הפיננסית האמריקאית כדי להשיג שירותים ומוצרים בשוק העולמי", אמר התובע הכללי האמריקאי (שר המשפטים), צ'נינג פיליפס. "לפי התביעות, חברות הפרונט הללו תומכות בישויות בצפון קוריאה, כולל הצבא ותוכניות הנשק".

האגף לבקרת נכסים זרים במשרד האוצר הוסיף שישה אנשים פרטיים ועשר חברות לרשימת העיצומים, בנימוק שהם סייעו לאנשים שנענשו בעבר על מעורבת בתוכנית הגרעינית של צפון קוריאה, סייעו למגזר האנרגיה שלה ואפשרו לישויות לעקוף את העיצומים ולקבל גישה למערכת הפיננסית האמריקאית והבינלאומית.

ההגבלות החדשות אמורות לצמצם עוד יותר את זרימת הכספים לפיתוח נשק בצפון קוריאה, שממומן חלקית על ידי מכירת פחם ומשאבי טבע נוספים. צפון קוריאה מפיקה כמיליארד דולר בשנה ממסחר בפחם. האוצר האמריקאי הצביע על שלוש חברות פחם סיניות שלדבריו היו אחראיות ליבוא פחם בחצי מיליארד דולר לפחות מצפון קוריאה בשנים 2013-2016.

בתביעות שהוגשו אתמול בוושינגטון, התביעה תיארה איך רשת של חברות פרונט, שחלקן נוהלו על ידי אזרחים רוסים, סייעה לבנקים צפון קוריאניים, כולל הבנק הממשלתי לסחר חוץ, FTB, להלבין כספים באמצעות עסקאות פחם ונפט.

באחת התביעות נטען שהחברות ולמור מנג'מנט בע"מ וטרנס אטלנטיק פרטנרז מסינגפור הלבינו דולרים של ארה"ב עבור בנקים צפון קוריאנים שהיו תחת עיצומים, ורצו לקנות מוצרי נפט מחברה רוסית שמצויה גם היא ברשימה השחורה של העיצומים, JSC אינדפנדנט פטרוליום.