וולמארט וגוגל מאחדות כוחות; האויב: אמזון

ענקית הקמעונאות תחל למכור מוצרים באמצעות השירות הקולי של גוגל ■ המטרה: לערער את שליטתה המוחלטת של אמזון בשוק המקוון

מכירה אלקטרונית בוולמארט. לקנות גם ירקות באמצעות רכישה קולית / צילום: רויטרס
מכירה אלקטרונית בוולמארט. לקנות גם ירקות באמצעות רכישה קולית / צילום: רויטרס

גוגל ו-וולמארט חוברות לטובת שותפות שתאפשר להשתמש בממשק של גוגל לטובת ביצוע רכישות קוליות אצל ענקית הקמעונות. בכך מבקשות השתיים לקרוא תיגר על שליטתה של אמזון בפלטפורמה הבאה של המסחר המקוון.

העסקה תוסיף לגוגל מאות אלפי פריטים הנמכרים בוולמארט, ולצד זאת תספק לוולמארט עצמה גישה לעולם ההזמנות הקוליות. איך זה יעבוד? הלקוחות יוכלו להזמין מחנויותיה של וולמארט באמצעות פנייה קולית אל העוזרת הווירטואלית של גוגל במכשירי הסמארטפון, ברמקולים של גוגל הנשלטים קולית, ובקרוב גם בהתקנים אחרים. וולמארט תחלוק עם גוגל את היסטוריית הרכישה של המשתמשים כדי להקל על הזמנה חוזרת של מוצרים - אחד השימושים המרכזיים ברכישות קוליות.

חשיבותן ההולכת וגוברת של הרכישות הקוליות מבהירה כי וולמארט וגוגל זקוקות זו לזו כדי להתחרות באמזון. הזמנות באמצעות קול אחראיות אמנם לנתח קטן מכלל המכירות המקוונות, אך חלקן גדל בהתמדה והן אחת הסיבות המרכזיות לשימוש ב"אלכסה", העוזרת הווירטואלית של אמזון, וברמקולי אקו מתוצרתה.

אמזון נחשבת על-פי רוב לממציאת תחום הרכישות הקוליות, המאפשר למשתמשים לבצע בקלות הזמנות של מוצרים - דוגמת נייר טואלט וחיתולים - הודות לשפע הנתונים שמחזיקה אמזון על רכישות קודמות שביצעו לקוחותיה.

חלק ניכר מן הרכישות המקוונות הוא למעשה הזמנה חוזרת של אותם מוצרי יסוד. רכישות מסוג זה מתאימות במיוחד לביצוע קולי, הואיל וההתקן יכול לאחזר את המותגים, הגדלים והסוגים המתאימים בלי לחייב את הקונים בסקירה פרטנית של המוצרים השונים.

"כשאני קונה מוצר שלא ממש אכפת לי ממנו, זו ממש טרחה לגשת לאתר, למצוא את המוצר ולעבור את כל תהליך הרכישה," אומר ברנדן ויצ'ר, אנליסט בפורסטר שעסק בעבר בתחום הקמעונאות. "אני יכול פשוט להגיד, 'תביאו סבון כלים' - ושולחים אותו. מבחינתי כלקוח, זה הרבה יותר פשוט".

וולמארט ציינה כי כדי להקל אף יותר על ביצוע רכישות קוליות, היא תאפשר למשתמשים לחבר את חשבונות וולמארט שלהם אל גוגל אקספרס, כך שלקוחותיה שיבקשו מגוגל להזמין עוד משחת שיניים - יקבלו משחת שיניים זהה לזו שרכשו בפעם הקודמת, מבלי צורך להסביר איזו משחה.

כולם מדברים עם אקו

השותפות בין וולמארט לגוגל נרקמה במקביל להתרחבות של אמזון בתחום הרכישות המקוונות. בחודש יולי עמד חלקה של אמזון על 45 סנט מכל דולר של רכישות שנעשו ברשת. וולמארט, לעומת זאת, זכתה ב-2 סנטים בלבד מכל דולר.

גוגל השיקה את גוגל אקספרס ב-2013 והרחיבה את השירות בהתמדה. היא חברה אל כמה חברות חיצוניות המספקות את המוצרים הנרכשים מן הקמעונאיות השונות, ובכללן טארגט, קוסקו הולסייל, והול פודס מרקט, שאמזון הצהירה בחודש יוני כי היא מתעתדת לרכוש תמורת 13.7 מיליארד דולר. חלקה של גוגל אקספרס ברכישות מגיע בדמות עמלות שהיא מקבלת מן הקמעונאיות.

כדי להפוך לאטרקטיבית יותר, ציינה גוגל השבוע כי היא מתעתדת לוותר על התשלום השנתי בסך 95 דולר שהיא גובה תמורת שירותי, ותאפשר משלוח חינם לרכישות בהיקף העולה על הסכום המינימלי שיוגדר לכל חנות.

אמזון השיקה את אקו ב-2014 - הרמקול החכם הנשלט באמצעות קול ומאפשר רכישות קוליות. נכון להיום, יותר ממחצית המשתמשים באקו השתמשו בהתקן שלהם לרכישות, וכ-30% מהם עושים זאת לפחות מדי שבוע - כך עולה מסקר שערכה Consumer Intelligence Research Partners. שיעורי הרכישות בקרב משתמשי גוגל הום - הרמקול מבית גוגל - נמוכים משמעותית.

לקנות מבלי לשלם על משלוח

ג'ונתן קו (40) ביצע בשבועות האחרונים לא מעט רכישות באמצעות אקו, ובכלל זה ספוג פלא מבית מיסטר קלין, חטיפי אנרגיה, דבק מסוג קרייזי גלו ומצתים מתוצרת BIC , ועוד מוצרים. מבחינתו, הכל הולך. מדובר בעיקר בפריטים לא יקרים, שהקונה הממוצע יצטרך לרכוש לצדם מוצרים נוספים כדי להגיע אל הסף המאפשר משלוח חינמי.

ברכישה קולית - מוצרים אלו נשלחים גם לבדם, ללא חיוב עבור משלוח. קו, מפתח תוכנה במקצועו, מסביר כי זה אחד השיקולים שהניע אותו להגדיל את היקף רכישותיו באמצעות אקו.

הקרב בין וולמארט ואמזון ידע באחרונה עליית מדרגה, לא מעט על רקע תוכניותיה של אמזון לרכוש את רשת הול פודס, ולהחריף בכך את התחרות ביניהן בתחום מוצרי המכולת. וולמארט וגוגל בונות על כך שכבר בשנה הבאה יוכלו משתמשים לבצע הזמנה קולית של מוצרי מכולת טריים לאיסוף בחנות.

על שאיפתה של וולמארט להיות למתחרה אגרסיבית בתחום הרכישות המקוונות, מעידה גם העובדה כי בשנה שעברה רכשה תמורת סכום של 3.3 מיליארד דולר את אתר הקניות Jet.com, שבראשו עמד מארק לור - כיום אחראי תחום המסחר המקוון בוולמארט.

לור מכיר את המתחרה אמזון - הוא בעצמו עבד אצלה בעבר.