בזק: ההכנסות ירדו ל-2.46 מיליארד שקל, הרווח ירד ב-5%

עסקים כרגיל בענקית התקשורת: החברה תחלק דיבידנד בגין רווחי המחצית הראשונה של השנה בסך 708 מיליון שקל ■ התחזית לשנת 2017: רווח נקי של 1.4 מיליארד שקל

על רקע חקירת רשות ניירות ערך בעניינה של בזק , בחשד לביצוע עבירות הנוגעות לעסקאות הקשורות לשאול אלוביץ', בעל השליטה בחברה, פרסמה הקבוצה היום את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, שאותו סיכמה עם שחיקה בפרמטרים המרכזיים.

במקביל לדוחות הודיעה בזק על חלוקת דיבידנד בהיקף של 708 מיליון שקל לבעלי מניותיה - סכום המהווה את כל רווחיה במחצית הראשונה של 2017 - הודעה שככל הנראה עמדה מאחורי העליות החדות שמהן נהנתה היום מניית בזק, שטיפסה בשעות הצהריים בכ-4%-5%, ומשכה את צמד מניות בעלות השליטה בה - בי קומיוניקיישנס ואינטרנט זהב - לעליות חדות שעמדו על כ-6%-8%, אחרי שבחודשיים האחרונים סבלו מסנטימנט שלילי בשל החקירה.

בסיכום רבעוני, רווחי בזק נשחקו ב-5% ל-358 מיליון שקל, וזאת לאחר ירידה של 7% בשורה התפעולית, שעמדה על 573 מיליון שקל, תוך שחיקת שיעורו מהמכירות. סך הכנסותיה ירדו ב-2% ל-2.46 מיליארד שקל.

בסיכום מחצית השנה רווחי בזק עלו ב-6%, ל-708 מיליון שקל, בהשפעת ירידה בהוצאות המסים, אולם הרווח התפעולי ירד ב-4% ל-1.13 מיליארד שקל אחרי שחיקה של 3% בהכנסות שעמדו על 4.9 מיליארד שקל.

פעילותה של בזק מתחלקת לכמה מגזרים מרכזיים - תקשורת נייחת, תקשורת סלולרית (פלאפון), תקשורת בינלאומית ושירותי אינטרנט (בזק בינלאומי) וטלוויזיה רב-ערוצית (yes).

פילוח התוצאות מעלה כי השורה התפעולית ברוב המגזרים נמצאת בנסיגה - כשבולטת ירידה של 8% ברווח התפעולי מפעילות התקשורת הנייחת, האחראית על עיקר רווחיה, שהסתכמה ב-496 מיליון שקל.

בנוסף, נרשמה הרעה ניכרת בשורה התפעולית של yes, שצנחה ב-36% ל-49 מיליון שקל, ואילו הרווחים התפעוליים של בזק בינלאומי לרבעון השני ירדו ב-4% ל-45 מיליון שקל.

התחרות המתקיימת גם בתחום הקווי באה לידי ביטוי בירידה של 7% בהכנסות הטלפוניה הקווית של בזק ל-347 מיליון שקל, והיא מיוחסת ל"שחיקה בהכנסה הממוצעת לקו טלפון" וכן לקיטון "במצבת הקווים".

בזק נפגעה גם מירידה בהכנסות תמסורת מספקי תקשורת, כך שסך הכנסותיה במגזר התקשורת הפנים ארצית הנייחת ירדו ב-4%, ל-1.06 מיליארד שקל. בשורה התחתונה רווחי פעילות זו נשחקו ב-3% ל-317 מיליון שקל, אחרי צמצום הוצאות המימון והוצאות מסים.

yes: הפסד כבד

yes סיכמה את הרבעון השני עם צמצום של 4% בהכנסותיה, שעמדו על 416 מיליון שקל "כתוצאה מירידה במצבת הלקוחות הממוצעת", ובנוסף סבלה מעלייה בהוצאות תוכן והוצאות פרסום ושיווק.

חברת הלוויין מציינת בדוחות, כי "לאחרונה חלה עלייה ברמת התחרות" ומעריכה כי "להתעצמות התחרות האמורה עלולה להיות השפעה מהותית לרעה על פעילותה ותוצאותיה".

תוצאות yes משקפות היטב את הנעשה בשוק הטלוויזיה, ונראה שהחברה הולכת לתקופה מורכבת מאוד, לפחות בשנתיים הקרובות. yes איבדה כ-5,000 מנויים בסיכום רבעוני, והחזיקה בכ-603 אלף לקוחות בסוף הרבעון, ונראה שקצב הנטישה לא ייקטן בזמן הקרוב על רקע מאמצי החדירה של פרטנר והמשך ההשקעה של סלקום בהרחבת היצע התוכן שלה.

בסך הכל מציגה yes הפסד רבעוני כבד של 151 מיליון שקל - עלייה של 33% ביחס להפסדי הרבעון המקביל שלה, וזאת לאחר שרשמה הוצאות מסים גדולות בעיקר בשל הפחתת נכס מס "בעקבות שינוי ברווחיות הצפויה עקב שינוי בהערכות ההנהלה לגבי עוצמת והיקף התחרות בשוק הטלוויזיה".

תוצאות הפעילות מעידים על מורכבות מצבה של yes לנוכח העובדה שמתחרותיה משווקות חבילות טריפל מוזלות, והיא החברה היחידה שמציעה שירותי טלוויזיה בלבד.

פלאפון: שיפור ניכר

רווחי פלאפון הרבעוניים קפצו בכ-160%, ל-34 מיליון שקל, אחרי זינוק של 275% ברווח התפעולי ל-30 מיליון שקל, שנתמך בעיקר בירידה בהוצאות התפעול. התוצאות הושפעו גם מיישום תקן חשבונאי (IFRS 15), שייכנס לתוקף בתחילת 2018.

תוצאות החברה נתמכו לאחר הפחתת תעריפי התמסורת שהיא משלמת לבזק. כפי שנחשף ב"גלובס", בסוף השנה שעברה הצליחה פלאפון להשיג הפחתה בתעריפים, וההערכה היא שמדובר בסדר גודל של כ-20 מיליון שקל שנחסכו בתשלומים של פלאפון, ושתמכו בשורה התחתונה והשיפור שהציגה בה.

הירידה בהכנסות ממתן שירותים של פלאפון הסתכמה ברבעון השני ב-2% בלבד, ל-449 מיליון שקל. עוד נרשמה ירידה של כ-10% בהכנסות ציוד הקצה של החברה. מספר הלקוחות של פלאפון גדל ב-7%, לכ-2.4 מיליון.

ההפרדה המבנית תבוטל השנה?

1. יורוקום של אלוביץ' חייבת לבזק של אלוביץ' שמשלמת לאלוביץ' - בדוחות הרבעון השני של השנה, מדווחת בזק שיורוקום חייבת לה 113 מיליון שקל. החברה מעריכה שהסיכוי לקבל את הכסף עומד על 50%, ולכן היא העמידה את החוב על 56 מיליון שקל. נשאלת השאלה, למה במקביל ממשיכה בזק להעביר דמי ניהול לבעל השליטה שאול אלוביץ' וליורוקום? הרי מדובר בספק שחייב לה כסף ויש סיכוי גדול שלא יחזיר לה תשלומים. האם בזק נוהגת כך כלפי כל בעלי החוב שלה? האם בזק הייתה ממשיכה לשלם ליצרן המרכזיות שלה אם היא הייתה יודעת שיש לו חוב כלפיה והסיכוי לקבל את הכסף הוא 50%?

בזק מציגה בדוחות תמונה בעייתית ביותר. היא אומרת שהיא שלחה מכתב ליורוקום, וכאילו בכך יצאה ידי חובתה. זה נראה הצגה אחת גדולה. אין סיבה להמשיך לשלם לאלוביץ' דמי ניהול במיליוני שקלים, כשקיים חוב של ספק - אותו אלוביץ' - בגובה מיליוני שקלים, שלא יוכל לפרוע. יתרה מזאת, לדברי גורמים בבזק ייתכן שיש עוד עסקאות בעלי עניין עם יורוקום, ולכן השאלה המעניינת היא האם בזק עצרה תשלומים והיא מחזיקה תשלומים של יורוקום. אם לא, אז המשמעות היא שהכל משחק. אם בזק ממשיכה לשלם לספק שחייב לה כסף, כל העסק הוא כנראה בלוף.

2. התשלום המותנה ירד מ-144 מיליון שקל ל-0 - הדבר המעניין והמרעיש בדוחות הוא שלפי הערכת שווי שביצעה בזק לאומדן התשלומים המותנים עולים שני דברים: הראשון - בזק מעריכה שהסיכוי לכך שההפרדה המבנית תבוטל השנה הוא אפס. השני - תחזית תזרים המזומנים של yes לשנת 2017 היא 146 מיליון שקל בלבד. נזכיר שב-2016 עמד תזרים המזומנים של yes על 420 מיליון שקל. המשמעות: נפילה של כמעט 70%.

הנתון הזה ממחיש יותר מכל את מה שנחקר בימים אלה ברשות לניירות ערך, שייתכן כי נתוני התזרים של 2016 היו פיקטיביים. הדבר הזה גם ממחיש את הלהיטות של בזק ושל מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר לסיים עם תהליך ביטול ההפרדה התאגידית לפני תום 2017, מה שהיום, לפי המספרים, שווה ליורוקום 170 שקל. מהתזרים המצרפי של 2015, 2016 והתחזית ל-2017, יוצא שהתזרים המצטבר לשלוש השנים הללו עומד על 807 מיליון שקל - נמוך מהרף המינימלי שנקבע לעניין התשלומים המותנים בעסקת yes. דהיינו, בזק לא צריכה לשלם אגורה ליורוקום בגין התשלומים המותנים. כל זאת לעומת מצג שהחברה נתנה בסוף שנת 2016, לפיו היא תשלם 144 מיליון שקל ליורוקום.

כלומר, בשורה התחתונה, כעבור שני רבעונים וחקירה אחת, התשלום המותנה בבזק ירד מ-144 מיליון שקל ל-0. וזה כל הסיפור כולו. כך נראית קריסתה של קנוניה לכאורה.

3. מה אומר אי ביטול נכס המס - בניגוד לתחזית של בזק שהסיכוי לביטול ההפרדה המבנית יקרה ב-2017 הוא אפס, הרי שביחס לעתיד היותר רחוק בזק נשארת מאוד אופטימית, והראיה - היא לא ביטלה את נכס המס שכולו תלוי, כזכור, בביטול ההפרדה המבנית. בזק שילמה ליורוקום מאות מיליוני שקלים עבור הזכות לקזז הפסדים צבורים של yes ושילמה חצי מיליארד שקל לרשות המסים. נכון להיום החברה טרם ניצלה את נכס המס ולא תוכל לנצל כלום עד לביטול מלא של ההפרדה המבנית. בזק סברה בעבר שהיא תוכל לנצל את נכס המס כבר עם ביטול ההפרדה התאגידית ופעלה יחד עם מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר כדי להשיג יעד זה, אבל כפי שכבר פורסם ב"גלובס", רשות המסים הודיעה לבזק שהפרדה תאגידית לא תספיק ודרוש ביטול הפרדה מבנית מלא כדי לנצל את נכס המס.

בשורה התחתונה, בזק לוקחת פה הימור שאכן ביטול ההפרדה המבנית יתבצע בעתיד הנראה לעין -דבר שכרגע נראה רחוק.

בזק
 בזק