פרוטרום לקראת השתלטות על אנזימוטק לפי שווי של 260 מ' ד'

פרוטרום הגיעה להחזקה של כ-19% בחברה ■ תפרסם הצעת רכש מלאה למחיקת אנזימוטק, הפועלת בתחום תוספי התזונה, מהמסחר ■ מניית אנזימוטק זינקה ב-60% בתוך חודשיים

תמציות טעם של פרוטרום / צילום: רפי קוץ
תמציות טעם של פרוטרום / צילום: רפי קוץ

חברת פרוטרום , הפועלת בתחום חומרי הגלם והטעמים לתעשיית המזון והמשקאות העולמית, משלימה השתלטות על החברה הישראלית אנזימוטק , הפועלת בתחום הרכיבים התזונתיים ותוספי התזונה ונסחרת בנאסד"ק. זאת לפי מחיר המשקף שווי חברה של כ-260 מיליון דולר לאנזימוטק.

פרוטרום, רוכשת החברות הסדרתית אותה מוביל אורי יהודאי, דיווחה הבוקר כי רכשה מידי קרן הגידור של המיליארדר ג'ון פולסון (Paulson), שהחזיקה עד היום 18.4% ממניות אנזימוטק, מחצית מההחזקה שלה (9.2% מההון), בכ-24 מיליון דולר, מחיר של 11.5 דולר למניה.

בעקבות המהלך הגיעה פרוטרום להחזקה של כ-19.1% מההון של אנזימוטק בהשקעה של כ-42 מיליון דולר (מחיר ממוצע של 9.61 דולר למניה). במקביל הודיעה פרוטרום כי בכוונתה לפרסם בהקדם הצעת רכש מלאה ליתרת המניות של אנזימוטק במחיר של 11.5 דולר למניה. מניית פרוטרום רשמה היום עלייה של 2% והשלימה התקדמות של יותר מ-40% בשנה האחרונה. שוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-17 מיליארד שקל.

פרוטרום חתמה על הסכם עם הקרן, לפיו הקרן של פולסון התחייבה לתמוך בהצעת הרכש ולמכור לפרוטרום במסגרתה את יתרת מניות אנזימוטק שהיא מחזיקה, כך שבכל מקרה תגיע פרוטרום להחזקה מינימלית של 28.3% ממניות אנזימוטק, מה שיעניק לה את השליטה בחברה.

פרוטרום, נזכיר, החלה במהלך ההשתלטות על אנזימוטק לפני כחודשיים, עם רכישה של 7.6% מההון, וכעבור שבוע רכשה עוד 2.1%. על רקע המהלכים של פרוטרום, זינקה מניית אנזימוטק בכ-60% בפרק זמן של כחודשיים ושוויה של החברה הגיע ל-250 מיליון דולר. אתמול סגרה מניית אנזימוטק, הנסחרת בנאסד"ק, במחיר של 11 דולר ולאחר הסגירה עלתה ל-11.5 דולר.

אנזימוטק, המנוהלת על-ידי ארז ישראלי, מפתחת, מייצרת ומשווקת חומרי גלם ביו-אקטיביים המבוססים על ליפידים (שומנים), לתעשיות תוספי התזונה, הבריאות, המזון הרפואי ותחליפי החלב לתינוקות. פרוטרום, ככל הנראה, מעוניינת בעיקר בקו המוצרים העצמאיים של אנזימוטק, מותג ה-VAYA של תוספי מזון מגובים במחקר קליני בתחומים של הורדת כולסטרול, שיפור הזיכרון וטיפול בהפרעות קשב. מוצרים אלה משווקים בארה"ב (ובישראל, על-ידי טבע ישראל) והפעילות צומחת.

אנזימוטק הנפיקה את מניותיה בנאסד"ק בספטמבר 2013, במחיר של 14 דולר למניה, ובחודשים שלאחר ההנפקה טיפסה מניית החברה ממגדל העמק עד לשיא של 34 דולר. העלייה הדרמטית הובילה את בעלי המניות הגדולים בחברה אז (קיבוץ מענית, קרן עופר היי-טק וקרן מילניום) לבצע בפברואר 2014 הצעת מכר בהיקף של כ-130 מיליון דולר.

לאחר מכן חוותה החברה הידרדרות בעסקיה, מחיר המניה קרס במהלך 2014 ובנובמבר 2016 הגיע לשפל של 5.7 דולרים. החברה מנוהלת כיום ללא בעל שליטה מרכזי, ועיקר מניותיה מוחזקות על-ידי גופים פיננסיים.

אנזימוטק פרסמה לפני שבוע וחצי דוחות גרועים לרבעון השני. בשורה העליונה דווח אמנם על גידול של 31% בהכנסות הרבעון האחרון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 19.6 מיליון דולר, אך החברה גם ביצעה מחיקת מלאי בהיקף של 3.3 מיליון דולר, מה שהעביר אותה להפסד נקי של 2.3 מיליון דולר, לעומת רווח זעום של 200 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד.

"לפולסון נמאס לחכות"

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "אנו רואים בהשקעה באנזימוטק כהשקעה ארוכת טווח, חשובה ואסטרטגית לפרוטרום בהנחה שנוכל להביא לשינוי משמעותי באסטרטגיה העסקית של החברה".

- איך התבשל המהלך האחרון?

"ג'ון פולסון החליט כנראה שנמאס לו לחכות להתאוששות בחברה ובמניה והוא רוצה למכור את המניות שהוא מחזיק, כנראה מכיוון שבלי שינוי משמעותי אנזימוטק לא תנוע לכיוון חיובי. נוצר בינינו קשר והסכמנו שהוא ימכור לנו חצי מהמניות שלו ולאחר הצעת הרכש הוא ימכור לנו את היתרה, החצי השני, במחיר הצעת הרכש".

- קניתם לכאורה במחיר לא זול.

"אנחנו מאמינים שבעבודה קשה נצליח לקחת את החברה למקום אחר. כרגע אנחנו קונים את החברה במחיר מלא, אם מסתכלים על החודשים האחרונים, מכיוון שהביצועים של החברה כפי שראינו ברבעון האחרון הם עדיין הפסדיים. אבל אנחנו רואים מן הסתם הרבה פוטנציאל לשנים הבאות. לא ברור אם הדירקטוריון שקיים היום יוכל להניע את החברה לכיוון אחר".

- מן הסתם בכוונתכם לשנות את הרכב הדירקטוריון.

"נכון. ולאחר מכן החברה תתחיל לזוז בכיוון שונה. בכל מקרה, המהלך שלנו יביא אותנו להיות בעל המניות הגדול בחברה ותהיה לנו השפעה משמעותית בחברה וכנראה שליטה, אם כל בעלי המניות ייענו להצעה".

- המטרה היא למחוק את אנזימוטק מהמסחר?

"אם תהיה היענות מוחלטת, אז ברור שזו המטרה. אבל גם אם לא תהיה היענות מלאה של בעלי המניות ונגיע לשליטה והחברה תישאר ציבורית, נוכל לנהל אותה כפי שאנחנו רוצים. המהלך העיקרי זה לשנות את האסטרטגיה ולהביא את התוצאות למקום הרבה יותר הגיוני. זה ייקח זמן אבל להערכתנו יש כאן חברה עם פוטנציאל גדול".

- יש לכם מספיק כסף?

"יש כסף בקופה ויש לנו קווי אשראי בנקאיים ונוכל להשתמש בהם במידת הצורך בלי בעיה".

הרוכשת הסדרתית

בד בבד ממשיכה פרוטרום "לבלוע" בקצב מהיר חברות ברחבי העולם. אשתקד היא רכשה שמונה חברות ומתחילת 2017 עוד שש. מהלכים אלה תרמו לצמיחה המתמשכת בהכנסות וברווחי החברה, שהציגה לאחרונה רווח נקי של 36.6 מיליון דולר ברבעון השני, צמיחה של 23.6% בהשוואה לרווח ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה העליונה רשמה גידול של 14.4% במכירות, לשיא של 344 מיליון דולר. הרווח הגולמי ברבעון גדל בכ-16% לרמה של 132 מיליון דולר, והשורה התפעולית הצביעה על עלייה של 34% לכ-55 מיליון דולר.

בסיכום המחצית הראשונה, רשמה פרוטרום עלייה של 16% במכירות לכ-646 מיליון דולר, צמיחה של 39% ברווח התפעולי שהגיע לכ-100 מיליון דולר וגידול של 37% ברווח הנקי, לכ-70 מיליון דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת נטו גדל בתקופה זו ב-37% לעומת התקופה המקבילה, והגיע ל-75 מיליון דולר.

אנזימוטק
תחום פעילות: פיתוח ושיווק חומרי גלם מבוססי ליפידים לתעשיית תוספי התזונה, הבריאות והמזון לתינוקות
מיקום: מגדל העמק
מנכ"ל: ארז ישראלי
מספר עובדים: 205
שווי שוק: 250 מיליון דולר
הכנסות ברבעון השני: 19.6 מיליון דולר
הפסד ברבעון השני: 2.3 מיליון דולר